Friday, July 30, 2010

sepi~

agak lama xupdate blog ni kn..mcm ada plak org baca..hehe

xper la...asalkn happy sudah ~ (^_^) kita senyum saja..

akhir2 ini agak kesibukan+malas=xupdate blog..

emmmmmm..byk benda yg berlaku kebelakangan ni..

ada yg best..ada yg xbest..ada yg manis..ada yg pahit..

normal..as a human..kadang di atas..kadang di bawah..

ujian ALLAH..rahmat ALLAH..segalanya dr DIA..

syukur dan redha pdNYA~  "\ (^_^) /"

PEACE


Bersabarlah dengan ujian Allah dan berdoalah kepada Allah ~ (^_^)

Assalamualaikum,

Innal hamdulillah, nahmaduhu wa nasta’eenuhu wa nastaghfiruh,
na’udhu billahe min shurure anfusinaa wa sayyi’aate A’maalena:
Man yahdihillah, fahuwal muhtad,
Wa man yudhlil fa lan tajida lahu waliyyan murshidaa,
Wa ash-hadu an laa ilaaha illah wahdahu laa sharika lah,
Wa ash-hadu anna Muhammadan abduhu wa rasuluh,Allahumma sale ala Muhammaden wa aale Muhammad wa sallama tasleeman kathira.
ammaba'du


di dalam surah Al-ma'aarij ayat ke 19 Allah berfirman,
Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir.
Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, (Al-ma'aarij ayat ke 20)
dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir, (Al-ma'aarij ayat ke 21)
Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik.(Al-ma'aarij ayat ke 5)


fitrah manusia diciptakan Allah yang sentiasa berkeluh kesah dalam segala hal urusan keduniaan, jadi manusia itu haruslah sentiasa memperingati selalu akan ingatan Allah bahawa mereka boleh tenang jika mereka itu sentiasa berdoa dan beriman pada jalanNya.


1. Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat (berdoa kepada-Ku) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina (surah Ghafir: 60).


2. Ingatlah! Hanya untuk Allah agama yang bersih (dari segala rupa syirik). Dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung itu berkata: “Kami tidak menyembah mereka (tuhan-tuhan palsu) melainkan untuk mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya”. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan yang bukan- bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik) (al-Zumar:3).


3. Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka menyahut seruan-Ku (dengan mematuhi perintah-Ku), dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku supaya mereka mendapat petunjuk (surah al-Baqarah: 186).


juga hadis Nabi ada memperingatkan kita supaya sentiasa berdoa dan memohon kepada Allah azza wa jalla dalam kehidupan kita semasa di dunia


1. "Paling dekat hamba dengan tuhannya adalah ketika sujud, maka banyakkan doa ketika sujud. (Riwayat Muslim).


2. Berdoalah kamu kepada Allah Taala dalam keadaan kamu yakin akan dimustajabkan. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan alpa. (Riwayat al-Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani).


3. Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa, atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: sama ada disegerakan kemakbulan atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan keburukan yang sepandan dengannya. (Riwayat Ahmad, al-Bazzar dan Abu Ya‘la dengan sanad yang sahih).


maka jelas lah disini ayat al-quran serta hadis baginda yang memperingatkan kita semua supaya sentiasa memohon doa dalam kala kita kesedihan, kesengsaraan, kedampaan, dan macam-macam lagi.


tidak hairanlah kita semua ditimpa kesusahan atau kepayahan,


Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut, kelaparan, kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali. Mereka itu ialah orang dilimpahi dengan pujian dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.(Surah al-Baqarah 155-157).


Allah azza wa jalla tidak pernah melupakan hambaNya yang ditimpa kesusahan di dunia, bagi mereka yang beriman Allah akan menjanjikan syurga pada mereka. ini sungguh jelas lagi yakin kerana dalam sabda Nabi SAW berbunyi


“Tiada apa pun yang menimpa seorang mukmin, sehingga duri yang mengenainya, melainkan Allah tuliskan untuknya kebaikan (pahala) dan padam dari kejahatan (dosa)”(Riwayat Muslim).


jadi sama-samalah berdoa kepada Allah dalam keadaan kita yakin


“Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu”. (Surah Ghafir, 60).


“Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa” (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).


Maka insan hendaklah jangan cepat menyatakan doanya tidak diterima, sebaliknya hendaklah dia sentiasa menyemak dan menilai segala kurnia Allah yang ada di sekelilingnya. Kemustajaban doa itu berlaku dalam berbagai bentuk. Sehingga ada yang Allah tangguhkan apa yang diminta itu ke hari akhirat, kerana Allah mengetahui bahawa di saat itu insan tersebut lebih memerlukan apa yang diminta tersebut. Sabda Nabi s.a.w :


“Tiada seorang muslim yang berdoa dengan suatu doa yang tiada dalamnya dosa, atau memutuskan silaturahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya salah satu dari tiga perkara: samada disegerakan kemakbulan, atau disimpan untuk diberikan pada hari akhirat, ataupun dijauhkan keburukan yang sepadan dengannya”.


(Riwayat Ahmad, Al-Bazzar dan Abu Ya’la dengan sanad yang sahih).


kita dalam hidup kadangkala ada kesedihan dan dugaan bermacam-macam, tetapi kita sebagai hamba Allah yang mengakui diri kita beriman hendaklah yakin akan balasan ALlah kepada orang-orang beriman/mukmin seperti orang-orang yang terdahulu.


Apa lah sangat jika nak di bandingkan syurga dengan dunia, paling-paling hidup di dunia sektar dalam 60-70 ke atas jadi kita jangan sia-siakan hidup kita dalam keadaan sedih yang melarat hingga lalai akan tugasan kita sebagai hambaNya.


kita boleh lihat sejarah hidup Nabi Musa yang terkenal dengan dugaannya hingga umurnya 40 tahun baru doanya di kabulkan oleh Allah, dalam keperitan hidup baginda tidak pernah berputus-putus untuk berdoa kepada Allah.


Al-Quran menceritakan kejadian ini: (maksudnya)


“Dan setelah dia (Musa a.s.) menuju ke negeri Madyan, dia berdoa “Mudah-mudahan Tuhanku menunjukkan kepadaku jalan yang betul”. Dan ketika dia sampai di telaga air Madyan, dia dapati di situ sekumpulan lelaki sedang memberi minum (binatang ternak masing-masing), dan dia juga dapati di sebelah mereka dua perempuan yang sedang menahan kambing-kambingnya. Dia bertanya: “Apa hal kamu berdua?” mereka menjawab: “Kami tidak memberi minum (kambing-kambing kami) sehingga pengembala-pengembala itu membawa balik binatang ternak masing-masing; dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya “. (Surah al-Qasas 22-23).


Oleh itu, dukacita dan keperitan hidup menghapuskan dosa dan menaikkan darjat seseorang di sisi Allah. Ia juga membawa insan membanyakkan doa. Dalam detik menunggu kemustajaban doa, ramai yang kembali menjadi soleh, tunduk, tawaduk dan membanyakkan ibadah. Penangguhan doa mempunyai berbagai hikmah dalam kehidupan muslim. Dunia ini amat kerdil dan tidak dibandingkan dengan akhirat. Doa merupakan amalan yang membawa kebahagian insan di akhirat. Menanti kemustajaban doa dengan iman dan penuh tawakal merupakan tempoh yang menyebabkan banyak insan kembali menemui jalan Allah yang hakiki.


Marilah kita teruskan doa, baiki diri dan nilailah apa yang telah berikan kepada kita dalam kehidupan hari ini. Keperitan hari ini, mungkin kemanisan hari esok. Kemanisan hari ini, belum tentu kenikmatan hari esok. Maka, sentiasa bertawakal kepada Allah dan jangan putus asa berdoa kepadaNya.


Wasalam ~  "\ (^_^) /"