Thursday, August 26, 2010

DUIT RAYA (^_^)

   assalamualaikom (^_^)   

semalam dapat good good punya news~ semua kakitangan kerajaan dapat duit raya!
wow! wow! skali lg wow! hahaha.. alhamdulillah~ syukur..(^_^) dapat seorang rm500
refer petikan dari Berita Harian bawah ni :

PM umum lebih 1.24 juta penjawat awam, 590,000 pesara dapat RM500 sebelum 1 Syawal

KUALA LUMPUR: Lebih 1.24 juta kakitangan awam dan 590,000 pesara kerajaan mendapat durian runtuh apabila Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan kerajaan akan membayar Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500, sebelum 1 Syawal. 

Perdana Menteri dalam kenyataannya berkata, keputusan membuat bayaran kepada kakitangan Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan itu diambil selepas mengambil kira kebajikan mereka, terutama bagi meringankan beban kos persediaan menyambut Aidilfitri.


Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, bayaran itu membabitkan perbelanjaan sebanyak RM934.6 juta, iaitu RM639.6 juta bagi kakitangan awam dan RM295 juta bagi pesara.


Sementara itu, Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Persatuan Pesara Kerajaan berterima kasih kepada kerajaan kerana pemberian itu dapat meringankan beban mereka bagi menyambut Aidilfitri bulan depan. 

Presiden CUEPACS, Omar Osman, berkata pemberian itu sebagai bantuan sumbangan perayaan yang bakal menjelang. 

Kami sebelum ini memohon bonus sekurang-kurang RM1,000 atau dua bulan gaji kepada semua penjawat awam, katanya. 

Beliau berharap kerajaan mempertimbangkan bonus lebih tinggi pada pembentangan Bajet 2011, pada 15 Oktober depan. 
Setiausaha Agung CUEPACS, Ahmad Shah Mohd Zainber meminta kerajaan mengetatkan penguatkuasaan bagi memastikan peniaga, peruncit dan pengedar tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barang apabila mendengar kerajaan memberikan bantuan khas itu. 

Kami berharap kerajaan mengenakan tindakan tegas terhadap mereka yang menaikkan harga barang kerana tiada gunanya bantuan khas ini diberikan kepada kakitangan awam jika peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga barang, katanya. 

Presiden Persatuan Pesara Kerajaan, Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawanteh, berkata pihaknya berpuas hati kerana kerajaan tidak meminggirkan pesara. 

Kita ucapkan terima kasih dan menghargai keprihatinan Perdana Menteri yang mana setiap kali pemberian bonus atau bantuan khas, kerajaan tidak melupakan pesara yang pernah berkhidmat kepada negara, katanya. 

Raja Wan Mahmood berkata, pemberian itu menunjukkan keprihatinan Najib terhadap golongan pesara, selain meringankan beban yang ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah. 



-BERITA HARIAN 26.08.2010




duit raya! yahooo! tq PM

shopping baju raya (^_^)

assalamualaikom (^_^)

ni sambungan dr entry lepas..hehe
hari ahad pagi aku sampai kampung halamanku~ huhu..syoknya..
smpai jer syesen bas shahab perdana alor star,adik ku mai amik..
smpai dalam pukul 5.30pg..sebbaik bas da berenti sahur di hentian r&r gurun..
so xla kelam kabut nk bersahur.. terus ja balik umah (^_^)

esoknya aku rest jer seharian kt umah..xkemana-mana pun..
rindu la katakan..terubat rindu pd kg halaman..
lagi pn sekarang ni bukan selalu dpt relax mcm tu..
asyik busy kerja jaa..ada peluang ni..gunakn sebaiknya..hehe (^_^)

isnin pagi aku kuar dgn my lovely mum, adik ku amirah n abd. muiz..
harini kitorang nk shopping baju raya!! yeah! huhu
kami berjalan di pekan rabu, kedah shopping centre,city plaza,star parade
baju raya kitorg tahun ni maroon<--betol x ejaan? hehe..merah hati..

saja ja balik shoping awal2 sbb tahun lepas da kena dah bahana shoping last minute..
bila shoping last minute ni..harga mungkin murah sikit tp masalah saiz plak..huhu

baju raya kitorg tahun ni ditaja butik gene martino (^_^)
ingt artis ka pa nk taja..haha..beli di gene martino..baru betoL..hehe

membelek belek~ tau? hehe
(^_^)
at gene martino
my lovely mak..roshidah

satu2nya gadis dlm adik beradik ku-amirah
meh abg nk bayar (^_^)
8pasang baju utk 1family (^_^)
abang dan adik
posing dpn gene martino
songkok gergasi~ hehe (^_^)

nak tgk gambar yg lain lagi...lawat lah facebook aku..klik ja link kt sebelah kiri blog aku ni..
promote gene martino skit..kedainya berada di belakang bangunan umno/cimb..
ada mcm2 fesyen..harga pn berpatutan dari murah smpai yg mahal..
pilih la ikut kemampuan dan citarasa sendiri..(^_^)
okeh..adios..seLamat menjalani ibadah puasa ya semua~

BaLik kampung (^_^)

assalamualaikom~ (^_^)

hari sabtu maLam yg lepas iaitu pada 21.02.2010, saya balik kampung..(ayat skema)hehehe
lepas reunion kecik-kecik tu aku pun terus gerak balik kampung..
naik bas pukul 10.30malam di hentian shah alam seksyen 17~
aku naik bas sani express...

dalam bas~ (^_^)

Wednesday, August 25, 2010

Reunion kecik-kecik ~ (^_^)

assalamualaikom...

sabtu lepas, 21.08.2010 dak sekolah rendah aku dulu ajak berbuka puasa sama2..
kitorang berbuka di restoran ani sup utara di shah alam~

duLu aku skolah di sek keb Lubuk Merbau~ seLepas abis jer skolah rendah terus masuk skolah berasrama..jadinya lost contac la dengan member2 skolah rendah ni....yg rapat2 jer ada jugak yg dok berhubung lagi...tu pn 2 3 orang jer...yg lain ntah kemana pn xtau~ 

bila da jumpa balik macam ni..tengok muka pun xcam dah...haha..
padahal dulu rapat kot...
bayangkn lah dah 10, 11 tahun dah xjumpa..mahunya xcam muka..
amik masa sikit la nk ingat balik..hehehe...

singgah soLat asar~
singgah plaza alam sentral sbb awal lagi..
beLi game ps2..hehe
kawan2 yg layan ps2, boleh la pi beli
game kt situ..murah! 3game-rm10
jejak kasih! setelah 10tahun xberjumpa
nyum..nmyum..nyum..
peace bro (^_^)
en khairi dan en hilmi <--dia yg anjurkan..tQ!!!
en taufiq (series muka da lain..maaf ye amik masa nk cam..)
mula2 smpai aku wat xtau ja sbb aku ingtkn member suhaimi..hehehe
sembang-sembang
terima kasih pada yg anjurkan majlis berbuka ni..(^_^)
rupanya dok dekat2 ja kami semua ni..
cuma xtau...dan xda contac nombor..
sebbaik ada facebook..haha..dapat jumpa balik..
berfaedah jugak facebook ni..hehehehe

Tuesday, August 24, 2010

Pengotor !!!

assalamualaikom (^_^)

tajuk harini pelik kan? hahaha..baca duLu..
hari jumaat malam yg lepas..aku gi jalan-jalan ke downtown cheras~
saja pi jalan2 tengok 2 barang...

sudah letih berjalan singgah la satu kedai makan ni..
ye la,berjalan penat kot..tekak pn da kering kan..
order la teh o ais..sekali ternampak plak ada ada asap2..
pastu terbau plak..wahhh sedap ni..p la usha2..
skali asap sup daaaa... bau sedap..mesti rasa pn sedap ni..
aku pn order la satu...

ni la dia..bihun sup! nyumm nyumm!  

 ni plak char koew teaw!

disulam plak dgn stmbt ni..fuh~

sedap gak kan tgk gambar bihun sup tadi kan?
tetapi sayang..indah khabar dari rupa..

tgk pic bawah ni..ni antara bahan yg ada dlm sup tu..org panggil perut muda..
mula2 hirup sup tu sedap la jugak..
pastu makan bihunnya pn biasa ja..
pastu gigit la perut ini..lalu terasa PAHIT2 sikit..
(dalam pikiran, apasal pahit2 ni,liat plak tu)
kunyah punya kunyah..makin TAK SEDAP!
skali aku usha dalam mangkuk!
tgk perut itu dan tekan2 sikit..
YA ALLAH!! terus meloya tekak dan berhenti disitu saja..
tengok dalam pic, kt piring sebelah kanan atas
nampak x tompok hijau?
agak2 korang apa itu?
hahahahahahaha !@# $^&*$#!%*()+& tuttt..tuttt...

 

pada mereka yg nk merasa bihun sup ini sila lah ke downtown cheras..haha
hati2 memilih makanan ya kawan-kawan...
jangan sampai terkena..

kepada peniaga- kalau ye pn nk meniaga,biarlah bersih sikit..ini main hentam jer..kesian kt orang..

jaLan - jaLaN

assalamualaikom ~ (^_^)

minggu lepas saja pi jalan-jalan kt carrefour seri petaling..
saja menghabiskan masa sambil menuggu waktu berbuka..
jalan2 sambil usha2 tengok kot2 ada barang yg berkenan..hehe

lalu la kt 1 kedai komputer ni..tgk2 ada barang yg dicari..
external hardisc!
memang dok cari pn natang tu..dah survey 2 3 tmpat..
alih2 tgk kt kedai tu ada! dan murah skit..(^_^)
jadinya..terbelilah sudah~ huhu
alhamdulillah...

nk amik biasa ja..yg kecik2 sudah..besar2 sgt pn bukan nk guna habis pn..
tp bila tgk harga bezanya 30 40 jer..baik amik yg besar je kan?
jadinya..belilah samsung 500GB yg berharga Rm200
+ warranty 3tahun +beg
ok x? ok la kan.. (^_^)




Thursday, August 19, 2010

berbuka di gasoline (^_^)

assalamualaikom~ (^_^)
sedar xsedar da 9hari da berpuasa kn? huhu..
cepatnya masa berlalu sekarang ni..
ahad lepas saja nk ubah selera berbuka..
dok masak jaa..bosan gak..hehe
so,aku ngan dak umah gi la jalan2 cari makan..
pusing punya pusing..last2 gasoline gak yg berkenan dihati..
he he he he (^_^)
ok la...

posing duLu ketika menunggu makanan~ hehe (^_^)
ni je jadi pengganti kuih muih..ok la kan..hehe
LaHap kot ~ (^_^)
sempat lagi tu nk posing sblm mkn..haha
simple je kan?
ready to ngap!
kita senyum saja ~ (^_^)

Saturday, August 7, 2010

dunia zaman sekarang~

sapa ada baca paper harini angkat tangan?!
sapa ada baca paper semalam? kemarin? minggu lepas? angkat tgn jugak!
hiaahh..apa berita yg sama jaa dok kuar paper?
sapa tau?
.
.
.
.
pasal buang bayi mcm buang sampah!
apa la nk jd ngan manusia zaman skrg ni..
kemanakah perginya sikap keperimanusiaan?
kemanakah hilangnya moral manusia sekarang?
siapakah yg patot disalahkan?
kenapa gejala ini berleluasa?
hari2 kot kuar paper..
sedih..geram..sakit hati..pelik..hairan..marah..
mcm mn ei boleh terfikir nk biar je baby tu dlm longkang?
haish..xtercapai akal wooo~

Thursday, August 5, 2010

Kelebihan Ramadhan ~ (^_^)

memandangkan ramadhan hanya tinggal beberapa hari ja lagi..jom sama-sama kita hayati kelebihan ramadhan.. (^_^) siapknlah diri dr segi fizikal dan mental yaa~ sama2 lah kita...

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.


1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.

Tuesday, August 3, 2010

duLu dan kiNi ~ (^_^)

huhu~ tadi sajer bosan2 xder kejer..tengok la gambar2 yg ada ldm pc ni.. terjumpa pic ni~
hahaha..terkezutt pokcik haaaa~ tgk lah~ (^_^) hahaha
duLu~ 2007
macam matpet pn ada~ hahaha

sekarang! hambik ko tembam! hahaha
oh my GOD..mcm mn nk kurangkn berat bdn ni..uuhh..no no no
kita senyum saja ~ (^_^)