Sunday, December 16, 2012

Pergi Tak Kembali...AlFatihah buat abah...

Mudahnya.. cepatnya.. pantas sangat semua ini berlaku...
Aku redha.. hanya doa yang mampu aku kirimkan...

Moga abah tenang disana....

Semalam 15 Disember 2012 bersamaan 1.2.34 bulan Islam. Ayahandaku Jamal b.Ali telah kembali kerahmatullah.

Al-fatihah

Terkilan sangat rasa hati ini, aku tak sempat nk jumpa abah..abah pergi terlalu cepat..secara tiba-tiba, takde sakit takde tanda.. Janji ALLAH itu pasti,ajal maut hanya DIA yang tahu.

Al-Fatihah buat abah...

Sambung dalam post selepas ini.....

Published with Blogger-droid v2.0.9

Friday, December 14, 2012

Pills Perawan

pada mereka yang berminat untuk jaga badan, baik dari segi zahir dan batin (^_^).
boleh rujuk SINI

Khasiatnya :

  • merawat keputihan dan lendiran yg banyak
  • menyempitkan rahim
  • merawat dan menyembuh luka-luka dalaman semasa dalam pantang dan selepas bersalin
  • mengecutkan peranakan
  • menghilangkan gatal-gatal di faraj wanita
  • melancarkan peredaran haid
  • melawaskan pembuagan air kecil dan air besar
  • mengembalikan awet muda
  • sengugut
  • menambahkan tenaga batin
  • memulihkan urat saraf
  • merawat payu dara
  • sakit lutut
  • kebas kaki tangan
  • senak kembung
  • angin medu
  • lenguh sendi
  • kesuburan(membantu /berikhtiar untuk mendapat
  • zuriat)


http://www.angahjudin.com/p/pills-perawan.html
klik page Pills Perawan ye (^_^)

untk maklumat lanjut lawat page ini :


Zayyan Hisap Jari


dah pandai hisap jari dah Muhammad Izz Zayyan sekarang ni.. penuh tangan dengan air liur.. boleh ke biarkan anak isap jari? ok ke?

ni hasil bacaan aku yg aku search di Google (^_^)


“ Kajian juga menunjukkan bahawa bayi memang suka menghisap dan ia tidak dipengaruhi oleh penyusuan. Bayi yang suka menghisap jari atau tangan didapati lebih mudah tidur malam kerana ia dapat membuatkannya selesa. Sesetengah bayi akan menghisap jari apabila mereka berasa penat, bosan atau perlukan belaian. Bayi anda bukannya lapar selepas menyusu. Kelakuannya itu adalah normal. Janganlah risau. Tabiat ini akan berkurangan apabila mereka mempelajari benda-benda baru. Kebiasaannya,tabiat sebegini akan hilang apabila bayi mencecah umur sembilan bulan hingga setahun. Menurut kajian yang dilakukan oleh American Dental Association, tabiat menghisap jari tidak akan memudaratkan dan menyebabkan masalah kepada pertumbuhan gigi dan gusi kecuali jika ia diteruskan melebihi usia empat hingga lima tahun.” – sumber dari momslittleones.


Pensyarah dan Pakar Psikiatri Kanak-kanak dan Remaja, Fakulti Perubatan, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Wan Salwina Wan Ismail berkata, puting kosong merupakan transitional object yang boleh menenangkan anak yang sedang menangis. Ia ibarat 'pengganti' ibu yang sentiasa memberi perlindungan kepadanya apabila dia memerlukan sesuatu. Dengan adanya puting kosong ini, anak akan berhenti menangis dengan segera kerana ia adalah reaksi semula jadi ketika diberi susu botol. Dengan menghisapnya, bayi akan merasa lebih selamat dan terlindung serta lebih selesa walaupun ketika berjauhan dengan ibu atau penjaganya. Bagaimanapun, adalah dinasihatkan tidak menjadikanya satu kebiasaan apabila bayi sudah semakin besar. Jangka masa tidak boleh ditentukan, seboleh-bolehnya harus diberhentikan secepat mungkin.

Menurut Dr. Wan Salwina, tidak dinafikan apabila sudah dimulakan dengan menggunakan puting kosong, kebiasaan itu agak sukar untuk ditinggalkan. Pasti anak akan menangis malah tidak boleh tidur atau tercari-cari puting kosong sehingga ibu tidak sampai hati, lalu memberinya kembali. Walaupun agak memedihkan, ibu harus cuba menghentikannya secara beransur-ansur dan membantu anak melupakan puting kosong.

Terdapat beberapa pendapat, tabiat menghisap puting kosong yang terlalu lama berkemungkinan mengganggu pertumbuhan gigi dan memberikan penampilan yang kurang menarik. Gusi atas akan lari dan pertumbuhan gigi menjadi tidak sekata sehingga menjadi jongang. Ia akan berkekalan sehingga dewasa dan boleh menyebabkan rasa rendah diri dan lebih teruk akan menyusahkan untuk mengunyah makanan. Bahkan, apabila mereka dewasa, terpaksa pula berjumpa dengan pakar gigi untuk membetulkan susunan gigi menggunakan alatbraces atau yang terlalu teruk terpaksa menjalani pembedahan rahang. – UTUSAN



Sentiasa Muda Untuk Berbuat Dosa

Assalamualaikum w.b.t , salam jumaat penghulu segala hari... # kelebihan hari jummat

Harap tajuk di atas menyedarkan diri aku sendiri dan semua sahabat yang terumbang ambing di dunia fatamorgana ini. Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah merasa tua untuk kembali ke jalan yang benar atau bertaubat.

mengapa begitu? sebabnya orang yang memandang kebesaran dunia akan merasa kecilnya akhirat. Padahalnya kita lupa, lalai, leka dengan hal-hal dunia. Kita lupa yang Akhirat jauh lebih baik dan lebih kekal. Kita perlu memandang/ambil berat perihal akhirat. Orang yang memandang kebesaran akhirat akan merasa kecilnya apa yang ada di dunia.

marilah sama-sama kita muhasabah diri, perbaiki diri (^_^)






Wednesday, December 12, 2012

Berhati-hati Dengan 'TETAPI'

Perkataan 'tetapi' besar bahananya jika salah guna, macam serius ja bunyinyakan? hehe (^_^)

berhati-hatilah ketika menggunakan perkataan 'tetapi' terutamanya ketika berbicara tentang perihal seseorang sebab selalunya perkataan 'tetapi' ini akan menjerumus kehaluan kiri, kearah keburukan. Biasanya perkataan 'tetapi' akan membicarakan perihal keburukan, kritikan, menyalahkan seseorang dan bidasan yang keras.

contohnya :   "Ahmad tu orangnya sopan santun tetapi.......tut..tutt.."

haaaa, see? mulalah menambah ayat/perkataan yang tidak berapa sedap didengari...

"yang suka mencaci, lagi suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai)"  -Surah Al-Qalam,ayat 11

"kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji...."  -Surah Al-Humaza,ayat 1

renung-renungkanlah ~ (^_^)





Tuesday, December 11, 2012

Muhammad Izz Zayyan Rizqi dah meniarap!

Alhamdulillah hari ini genap putera sulungku Muhammad Izz Zayyan Rizqi 3 bulan. Sekarang ni Zayyan dah pandai dah nak pusingkan badan meniarap, kena perhatikan selalu kalau Zayyan berjaga, takut dia pusing badan meniarap, baru2 boleh lagi takut dia sembam, lemas... (^_^)



Sunday, November 25, 2012

Petua Bagi Jadi Hari Kita Terbaik

Ada 3 petua untuk jadikan hari-hari kita hari yang terbaik, insyaAllah. 3 petua ni sebagai untuk ingatan sebaik saja bangun pagi,sebelum kita mulakan hari kita.

1. Hari ini sahaja yang ada, buatlah sebaik-baiknya.
2. Renung/muhasabah diri dan bersyukur dengan apa yg kita ada
3. Mulakan hari anda dengan senyuman, sentiasa senyum (^_^). Buang jauh-jauh nafsu amarah, jangan
    marah.

InsyaAllah, dengan izinNya hari kita akan menjadi lancar,terbaik  insyaAllah
Maniskanlah Wajah Kamu...


Sumber : Google Image
Sumber : Google Image



Larian Hijrah 1434H 2012


im ready - A504

alhamdulillah pagi tadi ada kesempatan untuk join Larian Hijrah anjuran JAWI
larian sejauh 5km yg bermula di hadapan Masjid Negara.
agak mengah dah memenatkn sebab aku ni dah lama nyer lah kan tidak senaman
tiba-tiba pegi join larian sejauh 5km.. pergghhh! semput! hehehe (^_^)
rasanya aku banyak lagi jalan dari lari kot..hehe
aperpun enjoy! seronok gak sekali sekala lari ramai2 camni..



Thursday, November 22, 2012

Program Pencerapan Gerhana Bulan Penumbra dan planet Musytari (Jupiter)


Bersempena dengan fenomena Gerhana Bulan Penumbra (Penumbra Lunar Eclipse) Planetarium Negara di bawah Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) dengan berbesar hati menjemput YBhg Datuk/Dato'/Datin/Dr/Tuan/Puan dan keluarga untuk bersama-sama menyertai program di atas. Untuk makluman, selain daripada menyaksikan Gerhana Bulan Penumbra, orang ramai juga akan berpeluang untuk mencerap planet Musytari (Jupiter), menyertai pertandingan TRIVIA, mendengar penerangan berkenaan gerhana dan sebagainya.

Maklumat berkenaan program pencerapan tersebut adalah seperti berikut:
Tarikh                 : 28 November, 2012 (Rabu)  
Masa                   : 9:00 malam hingga 11:00 malam
Penyertaan         : PERCUMA
Tempat                : Planetarium Negara,  Kuala Lumpur
Kordinat GPS     : 3°8'22"N 101°41'20"E


Friday, November 2, 2012

Beutskin Essence


Berminat untuk produk ini?

PM Fasha untuk memiliki Beutskin Essence ini... (^^,)

atau klik SiNi


Tanggungjawab Pendidikan Iman

Adalah menjadi kewajiban pendidik iaitu ibubapa untuk membesarkan anak atas dasar pemahaman dan dasar-dasar pendidikan iman dan ajaran Islam sejak dari mula dilahirkan. Yang dimaksudkan dengan pendidikan iman adalah mengikat anak dengan dasar-dasar iman,rukun Islam dan dasar-dasar syariah sejak anak dilahirkan hinggalah anak mula mengerti dan dapat memahami sesuatu.

1. Buka Kehidupan Anak Dengan Kalimah La ilaha illallah.
     "Bacalah lepada anak-anak kamu kalimat pertama dengan la ilaha illallah(tiada tuhan selain allah)"(Al-Hakim meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a dari Nabi Muhammad s.a.w)

Tujuannya agar kalimat tauhid dan syiar Islam adalah perkataan pertama yang didengari anak. Kemudian anak diazankan ditelingan kanan (lelaki) di iqamahkan ditelinga kiri (perempuan). rujuk SINI -kenapa perlu azan bayi baru lahir.

2. Mengenalkan Hukum-hukum Halal Haram Pada Anak.
Dari sejak anak dilahirkan sehingga anak mengenal dunia, ibubapa wajib mengenalkan hukum Allah pada anak. Ini amat penting agar ketika anak membesar, anak kenal apa yang disuruh dan diperintah oleh Allah dan dia segera melakukannya. Apa yang dilarang,ditegah oleh Allah, dia menjauhinya. Apabila anak sudah baligh, anak sudah memahami hukum halal haram dan telah terikat dengan hukum-hukum syariat.

     "Taatlah kepada Allah dan takutlah berbuat maksiat kepada Allah dan suruhlah anak-anak kamu untuk mentaati perintah-perintah dan menjauhi larangan-larangan kerana hal itu memelihara mereka dan kamu dari api neraka" (Ibnu Jarir dan Ibnu 'l-Mundzir meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.a)

3. Menyuruh Anak Beribadah Pada Usia 7 Tahun.
Tujuannya agar anak sudah biasa untuk melakukan amal ibadah kepada Allah. Disamping itu anak mendapat kesucian roh, kesihatan jasmani dan kebaikan akhlak dalam ibadah.

     "Suruhlah anak-anak kamu menjalankan ibadah solat bila mereka sudah berusia 7 tahun. Dan jika mereka sudah berusia 10 tahun, maka pukullah mereka jika mereka tidak mahu melakukan ibadah solat dan pisahkanlah tempat tidur mereka" (Al-hakim dan Abu Daud meriwayatkan dari Ibnu Amr bin Al-'Ash dari Rasulullah s.a.w)

4. Mendidik Anak Mencintai Rasul, Ahli Baitnya dan Membaca Al-Quran.
Tujuannya agar anak mencontohi perjalanan hidup dan jihad mereka. Selain itu, agar anak tahu sejarah mereka, baik dari perasaan mahupun kejayaan,termasuk keterikatan mereka terhadap Al-Quran.

     "Didiklah anak-anak kamu pada 3 perkara : mencintai Nabi kamu, mencintai ahli baitnya dan membaca Al-Quran. Sebab orang-orang yang memelihara Al-Quran itu berada di dalam lindungan singgahsana Allah pada hari tidak ada perlindungan selain dari perlindunganNya beserta para Nabi-Nya dan orang-orang yang suci" (Ath-Thabrani meriwayatkan dari Ali ra bahwa Nabi bersabda)


sumber : Google Image



P/S : para ilmuan,guru, betulkan saya andai saya salah tulis, hasil bacaan saya dalam Kitab Tarbiyatul Aulad Jilid 1, sy logkn di blog ini untuk rujukan saya (^^,)



Wednesday, October 31, 2012

Wordless Wednesday #31.10

Sebahagian (1/5) sedara mara yg tunggu hingga ke petang sempena
Majlis Perhimpunan Keluarga Alang Panjang

Wednesday, October 24, 2012

Kenapa Anak Perlu Diazan/Iqamah Selepas Lahir?

Orang tua, alim ulama, ustaz semua pesan, lahir sahaja anak ke dunia ini, kalau lelaki, kamu perlu azan ditelingan kanan anak, kalau perempuan,kamu iqamah ditelinga kiri anak. Rasanya ramai yang tidak tahu kenapa perlu azan dan iqamah dan hanya buat sahaja.

Azan dan Iqamah ditelinga anak telah disyariatkan Islam setelah anak dilahirkan sebagaimana Al-Baihaqi dan Ibnu Sunni meriwayatkan dari Al-Hasan bin Ali dari Nabi Muhammad s.a.w
"Barang siapa diberi anak yang baru lahir,kemudian ia menyuarakan azan pada telinga kanannya dan iqamah ditelinga kirinya maka anak yang baru lahir itu tidak akan terkena bahaya"

Ibnu Abbas ra meriwayatkan "Bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah menyuarakan azan pada telinga Al-Hasan bin Ali (yg sebelah kanan) ketika ia dilahirkan dan menyuarakan qamat pada telinga kirinya.

Tujuan Azan dan Iqamah adalah:
  • Agar perkataaan atau perkara pertama yang menembus pendengaran manusia adalah kalimah-kalimah seruan Yang Maha Tinggi kebesaran Tuhan dan syahadat (persaksian) yang dengannyalah ia pertama-tama masuk Islam.
  • Ia juga merupakan talqin (pengajaran) bagi anak tentang syariat Islam ketika ia memasuki dunia. Azan akan meresap ke hati walaupun ia tidak merasa
  • Syaitan lari bila dengar azan. Sebab syaitan memang menuggu kelahiran bayi.
  • Supaya dakwah kepada Allah dan agamanya mendahului dakwah syaitan (hasutan syaitan)
Kesimpulannya, bayi yang baru lahir perlu diazan dan diiqamahkan untuk menetapkan aqidah tauhid, keimanan dan mengusir syaitan dan hawa nafsu seawal bayi mencuim bau dunia dan bernafas.

*betulkan saya andai ada salah.. yg baik dari Allah,salah silap kedaifan sy sendiri.

sumber gambar : Google Image.



Wordless Wednesday #24.10

RESPECT !! Hormat lah pada yg tua (^^,)

Monday, October 22, 2012

Berwaspadalah...

Berwaspadalah dengan perosak kebaikan. Apa itu perosak kebaikan? Baca dulu sampai habis ye.. (^^,) nanti sama-sama kita muhasabah diri, apa yang perlu waspada dan apa yg menjadi perosak.

Ahli ibadah boleh rosak dek amal ibadahnya sendiri dan berasa dirinya baik dan sempurna berbanding orang lain.

Orang kaya terus lalai dengan kemewahan hasil kekayaan sampai lupa pada Allah, lupa untuk membantu manusia lain.

Orang sihat terlupa melakukan amal soleh kerana sibuk dengan urusan duniawi.

Ulama rosak dengan ilmunya sendiri, sombong, tidak beramal, memandang rendah kepada orang lain, suka berdebat dengan kasar dan tidak mempedulikan ummah.

Orang jahil buta dengan kedunguan serta kebodohan dirinya sendiri. Sudah la jahil tapi masih berperangai bodoh sombong.

Faham tak? ingat lah wahai sahabat-sahabat ku, janganlah terlalai sehingga nafsu,syaitan menguasai diri. Orang yang baik belum tentu baiknya. Banyak sudah berlaku orang baik berasa dia baik, orang kaya yg angkuh, ulama yang menyampaikan hanya untuk menyindir dan menghemtam orang lain, pemuda yang menghabiskn masa muda dengan benda sia-sia, orang jahil yang bodoh sombong, penganiayaan terhadap orang tua dan bayi. Banyak lagilah...

Jangan lupa sahabat kasih sayang Allah kepada golongan warga emas, pemuda yang baik-baik, bayi yg fitrah dan haiwan yang melata melimpah sehingga seluruh manusia lain mengecap kenikmatan dan terlepas dari bala bencana.

jangan dok berasa diri kita bagus sangat dah ye~ senang je syaitan nk pesongkn hati,iman kita..




.

Beauty Izma Boutique

Beauty Izma Boutique membuat jualan murah sempena perbukaan Beauty Izma Boutique
Beauty Izma Boutique menjual tudung berkualiti tinggi dengan harga mampu milik
layari Beauty Izma Boutique untuk mengetahui lebih lanjut...

sekarang ada promosi sempena Aidil Adha... cepat booked! hot item!
lagi best, penghantaran adalah PERCUMA!
layari Beauty Izma Boutique untul lihat koleksi yang menarik

Beauty Izma Boutique 
antara koleksi Beauty Izma Boutique
hot item! pelbagai warna

Sunday, October 21, 2012

Burger Bakar dan Chicken Chop Pakcik Atan!

Pakcik Atan? sapa ni? jiran tetangga aku jugak.. baru je buka kedainya.. tempat di kawasan Flat Danau Kota, Setapak. Dulu dia pernah buka kedai air buah di medan selera UpTown Danau Kota. Tak tau lah kenapa berhenti.. sekarang dia dah mula balik meniaga..

apapun, air buah Atan memang superb! terbaik! meh la try.. dijamin puas hati! rata-rata costumer dia yg dulu, datang dari jauh2 semata nak minum air buah dia jer.. kagum aku! hehe. Sebab sedap la diorg sanggup datang ye dak? memang lazat pun..

ni aku up skit menu yg tiptop kt situ, yg aku selalu makan~ sedappppp weh!


isi ayam, lain dari yg lain, bukan guna daging burger mcm kt
kedai burger tu,ini betul2 isi ayam.. memang superb ah!
dengan sosnya yg mables memang perghhhh! hehehe
tobat aih sedap!
chicken chop! ini pun superb! mlm tadi kul 10 dah clear..
cik atan. pasni tambah stok lg ye..
my favourite! soda herb! murah je kalau nk banding dengan
Williams Conner.. half price! rasa? superb! 5 bintang bg sama Atan!
hehehe (^^,)

Saturday, October 20, 2012

Cakap Tak Serupa Bikin

"Wahai anak Adam, janganlah kamu tergolong dalam golongan mereka yang suka melengah-lengahkan taubat dan memanjangkan angan-angan. Jangan kamu mengharapkan kebahagiaan akhirat tanpa beramal.

Memperkatakan perkataan ahli-ahli ibadah tetapi beramal dengan amalan munafik. Sekiranya diberikan tidak pernah merasa cukup. Sekiranya tidak memperoleh sesuatu, tidak mahu bersabar.

Menyeru kepa kebaikan tetapi tidak melakukan kebaikan. Mencegah kemungkaran tetapi masih bergelumang dengannya.

Mengasihi orang soleh tetapi tidak mahu bersama golongan mereka. Membenci golongan munafik tetapi kamu terdiri dari golongan mereka. Bercakap perkara yang tidak dibuat. Buat apa yang tidak disuruh. Meminta ditunaikan (janji-janji Allah) tetapi tidak menunaikan (hak-hakNYA).

Wahai anak Adam, setiap hari yang baru, bumi menegurmu dengan kata-kata 'Wahai anak Adam, engkau berjalan dipermukaanku dan setelah itu engkau akan disimpan dalam perutku. Engkau memakan sebanyak yang diinginkan ketika berada dipermukaanku kemudian engkau akan dimakan ulat di dalam perutku. Wahai anak Adam, aku ialah rumah yang sengasara. Aku ialah rumah yang bakal meninggalkan kamu keseorangan. Aku ialah rumah yang gelap. Aku ialah rumah bagi ular dan kala jengking. Oleh itu makmurkanlah (dengan amal soleh) dan jangan engkau runtuhkan daku.'"

(petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali:al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsian)

Aku logkn petikan hadis ini di blog aku untuk peringatan diri aku yg sentiasa lalai ini~ Ya Allah tetapkanlah imanku, lindungilah aku dari bersifat munafik~ amin! 


Friday, October 19, 2012

Harapan dan Angan-Angan

"Harapan harus disertai dengan amal. Kalau tidak,
itu hanyalah lamunan,angan-angan"

Harapan dan angan-angan adalah dua perkara yang sama tetapi datang dari saluran yang berlainan, juga meniggalkan kesan yang berbeza.

Harapan menberi daya hidup, memberi semangat bagi seseorang dengan keinginan positif untuk beramal ibadah atau melakukan apapun.

Angan-angan adalah sifat negetif, dimana palakunya (kita) mempunyai keinginan yang besar tapi tidak melakukan apapun.Itu jadinya mimpi disiang hari, lamunan saja.

Jadi, dari dok berangan kosong jer, buang masa, labih baik lakukan sesuatu. Sentiasalah bersangka baik pada Allah. Angan-angan ni kadang-kadang elok juga untuk bagi semangat diri tapi kena sertakan perbuatan lah. Kalau angan jer lebih tidak ada tindakan langsung, memang sia-sia saja.

jadi, marilah sama-sama kita buat DUIT.. duit? 
D - Doa
U - Usaha
I  - Ikhtiar
T - Tawakkal

(^^,) jom taruh harapan, buat DUIT, tinggalkan angan-angan kosong.. jadikan angan-angan berisi..


say NO to angan-angan kosong


sumber rujukan : Kitab Al-Hikam, Syaikh Ibn 'Atha 'Illah as-Sakandari
sumber gambar : Google Image


Tanda Hati Yang Mati

Renungan bersama di hari Jumaat (^^,)

"Di antara tanda matinya hati adalah tidak adanya perasaan sedih bila terlewat kesempatan beramal dan tidak adanya penyesalan atas bermacam pelanggaran yang telah engkau lakukan"

Allah s.w.t pernah bersumpah 'demi masa' (lihat surah al-Ashr,1-3), dimana sebahagian besar manusia berada dalam kerugian. Siapa yang rugi tu? Ia adalah orang yang hatinya telah mati dam dia tidak memiliki perasaan sedih atau menyesal atas kelalaiannya di masa lalu, yang ia lalui tanpa amal.

Kadang-kadang kita lalai, selalu melakukan kemungkaran dimuka bumi ini.. dah tu, bangga pulak. Langsung tidak rasa bersalah atau menyesal. Pegi pulak cerita kat orang yang kita buat kemungkaran. Astaghfirullah....

Ya Allah, peliharalah hatiku, janganlah Kau gelapkan,matikan hatiku.. berilah aku petunjuk dan hidayah mu Ya Allah.. jadikanlah aku orang yang sentiasa dalam rahmat dan redhaMu~ amin.





Thursday, October 18, 2012

Bila Izz Zayyan Demam

sedih jer abah tengok muka nak abah ni. Tak sedap badan ye sayang? kesiannya anak abah.. (-_-) semalam Zayyan kena cucuk, cucuk untuk sebulan tu..apetah namanya aku tak ingat.. nurse tu pun dah cakap bayi selalunya akan demam lepas kena cucuk ni. ikutkn aku,memang tak la aku bawa anak aku pegi cucuk ni..tapi isteri nak juga. kalau kt kg, memang tak la cucuk2 ni.. adik2 semua tak cucuk pun. ada cerita dibalik cucuk anak ni.. korang cari lah sendiri, malas nk taip, pendapat masing-masing...

sekarang ni baru aku tahu perasaan ibubapa bila anak tidak sihat. Macam mana risaunya dan gundah hati   ibapa, kini giliran aku merasa. Kalau boleh nk je cut demam Zayyan , paste kt abah.. huhu.. kesian, merengek,muka sedih je memanjang..

cepat sembuh ye Zayyan....



pukul 3.30pg, mata luas, sayu memandang aku.. oh zayyan cepat
sembuh ye..sedih abah tengok Zayyan buat muka camtu kt abah..
nk cakap tak pandai, merengek je... (-,_-,)



Rezeki Izz Zayyan

alhamdulillah, luas rezeki Muhammad Izz Zayyan Rizqi.
dapat hadiah macam2.. thanks semua (^^,) 

thanks a lot semua (^^,)
juga  thanks a lot to PakLang (^^,)
T.Q Paksu Iwan (^^,)
T.Q Izamil (^^,)

moga rezeki korang sentiasa luas hendakNYA.. terima kasih ye.. (^^,)



Aniaya Bapa Sendiri Demi Kekasih Hati

Subhanallah...apa nak jadi dengan remaja ini. Sanggup menganiaya bapa kandung sendiri hanya kerana hendak dilarang keluar dengan kekash hati. Sanggup pergi buat laporan polis palsu mengatakan si bapa telah merogol dia... dunia akhir zaman..

Apa punca semua ni berlaku? kenapa benda ni berlaku? salah siapa? sama-sama kite muhasabah diri...

sumber : FB Polis DiRaja Malaysia



Wednesday, October 17, 2012

Perkahwinan Merupakan Kepentingan Sosial

Sekadar perkongsian ilmu buat diriku dan untuk semua, pada yg belum berkahwin mahupun yang dah mendirikan rumah tangga. Sumber bacaan, Kitab Tarbiyatul Aulad Jilid 1, Abdullah Nashih Ulwan.

Sebagaimana kita tahu, perkahwinan ini banyak kepentingan dan manfaatnya, baik dalam Islam atau mana-mana agama sekalipun.

1. Memelihara Kewujudan Jenis Manusia
Dengan perkahwinan kewujudan manusia akan tetap berterusan sehingga masa yg Allah tetapkan. Dengan perkahwinan terdapat suatu pemeliharaan terhadap kelangsungan hidup jenis manusia.
"Allah menjadikan kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan jadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu (Q.S. 16:72)"

2. Memelihara Keturunan
Dengan perkahwinan, anak-anak akan merasa bangga dengan bapa-bapanya yang menjadi keturunannya. Dalam keturunan terdapat harga diri, kemantapan jiwa dan perghormatan terhadap kemanusiaan mereka. Kalau tiada perkahwinan yg disyariatkan Allah ini, maka masyarakat akan bangga dengan anak-anak yg tidak memiliki kehormatan dan keturunan sehingga lahirnya kecelaan, kerosakan dan cara yg haram.

3. Keselamatan Masyarakat Dari Dekadensi Moral
Dekadensi moral ialah keruntuhan akhlak yg berterusan sehingga susah nk kembali ke asal. Senang cerita, keruntuhan akhlak yg begitu teruk. Jadi, dengan perkahwinan dekadensi moral dapat dielakkan
"Wahai sekalian pemuda, barangsiapa diantara kamu sudah mampu kahwin, maka kahwinlah.sebab perkahwinan itu dapat memelihara pemandangan dab lebih dapat menjaga kemaluan"

4.Keselamatan Masyarakat Dari Penyakit
kalau tak kahwin, banyak perbuatan zina akan berlaku, zina membawa penyakit syphilis, kencing nanah dan lain2 penyakit yg membunuh keturunan

5.Ketenteraman Jiwa
Perasaan sayang dan cinta pada isteri menenangkan jiwa. Layanan oleh suami/isteri dalam rumah tangga merupakan saat yang menenangkan, membahagiakan.

6.Menghaluskan Rasa Kabapaan dan Keibuan
Dengan perkahwinan, perasaan akan menjadi halus di dalam jiwa dan dari hati terpancar sumber2 perasaan mulia.


sumber : Kitab Tarbiyatul Aulad Jilid 1, Abdullah Nashih Ulwan.



Wordless Wednesday #17.10

muhammad izz zayyan rizqi - 1 bulan 1 minggu

Apa bayi berusia 1 bulan boleh buat?


Bayi anda menegakkan kepalanya
Otot leher bayi semakin kuat sehingga membolehkan dia menegakkan kepalanya untuk masa-masa yang singkat.
- Patut la Zayyan asyik angkat kepala je sekarang

Meneroka tangan dan kaki
- Zayyan sekarang kalau buka bedung je dah macam orang bersilat.. ligat kaki tengan dia keatas kebawah

Belajar menenangkan diri 
Bayi suka menghisap,jadi puting berkesan mambantu bayi menenangkan dirinya sendiri. Kalau takde puting,bayi mungkin isap jari
-ya,Zayyan kalau tak sumbat puting,dia akan isap jari..kalau time pakai sarung tangan tu, habis basah sarung tangan kalau tak perhatikan dia..hehe

Lihat siapa yang bercakap pelat sekarang 
Bayi anda yang berumur satu bulan mungkin sudah boleh membuat bunyi berdeguk, bunyi-bunyi manja, berdengus dan berlagu untuk melahirkan perasaannya. Pastikan anda juga membuat bunyi-bunyian manja dan berdeguk bersama-sama, sambil bercakap berhadapan dengannya. Setengah bayi juga sudah mula ketawa berdekah-dekah seawal ini. Walaupun anda sedang membuat kerja, dia tetap gembira mendengar suara anda dari seberang bilik. Dia akan merenong muka anda lebih lama sekarang. 


Bayi mendengar dan sukakan musik
- Oooo..sebab tu bila nak dodoi tidurkan Zayyan,takde muzik atau alunan merdu suara abah dia ni dia xnak tidur..hehe

Mata boleh mengesan pergerakan objek sekarang
Apabila sudah pandai berfokus dengan kedua-dua belah mata, bayi anda sudah boleh mengikuti objek yang bergerak, iaitu satu perkara yang dia sudah melakukan untuk masa-masa yang singkat dari kelahiran lagi. Kelentong biasa yang digerakkan di depan mukanya akan selalu memegunkannya. Atau anda boleh bermain mata-ke-mata dengan menghampirinya dengan dekat dan mengerakkan kepala anda dari sisi ke sisi; selalunya pandangan matanya akan tetap tertumpu kepada mata anda. 


kredit to babycenter




Tuesday, October 2, 2012

Statement Abu Samah yang eerrrrrrr....


baca kata-kata Abu Samah Shabudin  dalam gambar atas...
Something wrong jer, rasa macam tak kena ja ayat dia bagi tu..
korang fikir lah sendiri, pendapat masing-masing (^^,)

bagi aku,statement Abu Samah lawak..hehe..pesan lah air takde gula sekali pun, harga air tetap sama.. kalau milo ais dengan gula RM2.20 sama ja milo ais takde gula RM2.20 juga. apa daaaaa....

Tiga Minggu Dah?

Sekejap je masa berlalu.. rasa macam baru semalam aku sambut kelahiran putera sulungku ni. Pejam celik hari dah 3 minggu usia Muhammad Izz Zayyan Rizqi. sekarang  Zayyan dah pandai nak orang dukung sebelum tidur. memang overnight la kalau Zayyan jaga tengah malam. dah tidur baru boleh letak. kalau letak terus je,bergema la rumah dengan suara Zayyan..hehe

seperti biasa..sudah mandi, kena susu..then zzZZzzZZ!

Thursday, September 27, 2012

Cubaan Bagi Yang Tidak Mahu Dekat PadaNYA

muhasabah diri sebelum tidur...

" Sesiapa yang tidak mendekati kepada Allah dengan halusnya kebaikan yang Dia berikan, maka ia akan diseret (supaya dekat) dengan rantai cubaan "

Sesiapa yang tidak mahu mengingati Allah ketika lapang, ketika senang, ketika selesa, ketika sihat, dia akan dipaksa untuk segera mengingatiNya dengan memberikan kepada hambaNya cubaan, musibah atau bencana. Dan ketika itu, Allah s.w.t berkenan mencurahkan nikmat yang tiada bandingan kepada hambaNya, atau dengan kata lain Dia sangat mencintai hambaNya.

Allah s.w.t Maha segala-galanya..tapi kita masih lalai, masih leka, masih tidak mahu kembali kepadanya. Ramai dikalangan kita yang ego dan bongkak tidak mahu bersolat. Buat sekadar boleh jer. Bila kita lalai, Allah s.w.t akan bg ujian. Ujian itu bertujuan untuk kita kembali dekat padaNya.

Ya Allah ampunkanlah dosa hambamu yg hina ini Ya Allah..ampunkan aku Ya Allah.. aku lalai..




Bedung Anak - Kewajipan atau Mitos

Izz Zayyan usia 2 minggu
merah muka Zayyan meronta nak lepaskan tangan dari bedung..hehe.. selalu lepas kena bedung, Zayyan akan berusaha untuk tarik tangan dia.. dan hasilnya, bedung Zayyan hanya bertahan 3-4 jam jer selalunya.. pastu da terburai bedung tu..tak pun tangan dah terkeluar.. kuat sungguh Zayyan abah ni..hehe

hasil bacaan aku, antara kebaikan bedung : 
  • supaya bayi tidak terperanjat
  • supaya bayi tidur lena
  • supaya bayi tidak rasa sejuk
  • supaya bayi tidak cakar muka,gosok muka dengan tangan
  • supaya bayi rasa selamat
  • bayi tidur cukup dan tak terganggu cepat besar..(ye ke?)
ada yang kata kalau tak bedung nanti kaki pengkau... kaki anak bila besar nanti kengkang.. sejauh mana fakta itu. aku pun xtau..benar atau sekadar kata orang dulu-dulu..


Asia's BIGGEST Street Dance Competition

Gatsby Dance Competition is back again this year. It's time to show your dancing skills and bring it to the next level. The Champions will be representing Malaysia for the Gatsby 5th Dance Competition Asia Grand Final in Tokyo, Japan.

for more info, click here ---> Gatsby Dance Penang 2




adakah Malaysia akan menang lagi tahun ini? support our breakers yaa!! 
klik sini -->Malaysia B-boyz

jom ramai-ramai pergi Gurney Hotel, 29 September ni..
klik sini -->Penang Dance


Dunia Baru, Kehidupan Baru, Rutin Baru...

Sekejap je masa berlalu, sedar tak sedar hari ni dah 17 hari aku bergelar sorang ayahanda. dengan memegang title baru tu, bertambah la chapter baru dalam kehidupan aku. Dulu berdua, kini bertiga. Banyak benda kena belajar, banyak pengalaman baru yg akan aku tempuh. Rutin harian pun berubah.

Aku ni penggeli skit orangnyer..hehe (poyo je).. series, tengok berak budak pn..eeeeiiiiiiwekkk... tapi sejak ada anak ni, geli tu hilang dengan sendirinya. Sebelum dapat anak dulu dok fikir gak, camner la nk tukar pampers anak nanti.. geli weh..takkan nak biar isteri buat semua kn..tak patut gak..mesti aku kena buat juga..sekarang ni dah tak jadi masalah dah, dah tahu dah camner nk buat semua tu.. kerja Allah, Allah bg sesuatu tu cantik dah..semua aturan Allah sempurna. kita? kita hanya perlu berdoa, usaha, tawakkal.. (^^,)

sekarang ni Zayyan dah mula pandai nak orang tidurkan dia dah.. sebelum ni,ibu dia bg susu, then letak kt tempat tidur, nanti Zayyan terus tidur je..tapi sekarang dah pandai nak orang dodoikan dulu.. tak pun nk orang pegang sampai dia tidur baru boleh letak.. kalau tak, karaoke dengan highnote! hehe

Alhamdulillah, syukur pada Allah atas semua ini...kehidupan baruku, rutin harian baru, pengalaman baru.. permudahkanlah urusanku yaAllah~ amin! (^^,)

muhammad izz zayyan rizqi

Wednesday, September 26, 2012

Mak... Ayah? Jangan tinggalkan saya sendiri...


tersentuh hati tengok video ni..tapi inilah realiti segelintir warga kota
sebok mengejar harta dunia sehingga mengabaikan anugerah yg Allah beri..

anak-anak perlukan perhatian bukan sekadar wang ringgit... (^^,)

tengok video di SINI

Wordless Wednesday #26.09

rutin baru~ tidurkan anak, skali bapak tertidur..hehe
si isteri ambil kesempatan snap pic..huh!

zayyan dah pandai nak orang tidurkn dia..huhu

Tuesday, September 25, 2012

Mengikutkan Hawa Nafsu

"Pangkal segala maksiat, kelalaian dan syahway adalah redha terhadap nafsu, dan pangkal dari segala ketaatan, kewaspadaan dan kesucian adalah engkau tidah redha terhadap hawa nafsu"

"Bersahabat dengan orang jahil yang tidak memperuntukkan hawa nafsunya lebih baik bagimu daripada bersahabat dengan orang alim yang tunduk pada hawa nafsunya"
Kitab Al-Hikam - Syaikh Ibn Atha'illah as-Sakandari

Maksud hikmah di atas, seseorang itu disebut jahil apabila dia tidak mampu menundukkan hawa nafsu,tidak mampu menundukkan syahwatnya ke arah yang diredhai Allah. Dia terlalu menurutkan nafsu dan hanyut dengan tuntutan nafsunya. Nafsu yang tidak dikawal menyebabkan kehidupan kita rosak dari segala aspek, contoh nafsu makan,makan yang berlebihan menyebabkan penyakit, badan jadi tidak sihat, obes dan sebagainya.. lagi contoh nafsu nk berseronok, kadang2 tu terlalu ikutkn nafsu sampai tangguh solat sampai hujung waktu..

selain itu, Syaikh juga berpesan agar kita sintiasa selektif dalam memilih teman seharian. Salah pilih kawan juga boleh mengheret ke arah kemungkaran.. (^^,)

bimbinglah aku dan sahabat2 seagamaku kejalan yang diredhaiMU ya Allah...peliharalah hati kami dari pujuk rayu nafsu..amin!