Thursday, May 31, 2012

7 Kalimah Yang Harus di Biasakan

7 kalimah
Tujuh kalimat yg harus dbiasakan.


1. بِــــــــــسْمِ الَّلهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـم
Bismillahirrohmanirrohiim..
Setiap hendak melakukan sesuatu.

2. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْـعَالَمِيْـن Alhamdulillahirobbil'alamiin...Setiap habis melakukan sesuatu.

3. اَسْتَغْفِرُاللَهَ الْعَظِيْbمِAstagfirullahal'adziim..
jika melakukan sesuatu yg buruk.

4. اِنْشَاءَ اللَّهInsyaa'allah ..
jika ingin melakukan sesuatu pada masa yang akan datang.

5. لاَحَوْلَ وَلاَقُوَّةَاِلاَّبِاللَّه Laahawlawalaaquwwataillabiillah..bila tidak bisa melakukan sesuatu yang agak berat/melihat hal yang buruk.

6. اِنَّالِلَه وَاِنَّااِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ Innalillahiwaainnaailayhirooji'un ..jika melihat/menghadapi musibah.

7. لاَاِلَهَ اِلاَّاللَه مُحَمَّدَالرَّسُوْلُ اللَهLaailahailaallah muhammadarrosuwlullah..
bacalah siang & malam sebanyak2nya.

Ada 2 (dua) pilihan untuk anda :)

1. Biarkan didalam ввм anda tanpa bermanfaat untuk org lain.
2. Anda sebarkan pada semua kenalan anda.

Rasulullah bersabda :)

"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yg mengamalkan, maka walaupun yang
menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala..


Wednesday, May 30, 2012

Aku anak yang masih daif...

mari kita muhasabah diri, aku berpesan pada diri aku sendiri terutamanya...

Rasulullah s.a.w bersabda : "Setiap anak yang lahir adalah fitrah. Dua ibubapanyalah yang menjadikannya yahudi atau nasrani atau majusi" - (riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a)


tersentuh hati aku bila mendengar Ustaz Don hurai hadis di atas..menitis airmataku

kadang-kadang kita tak sedar, yang menjadikan anak tu rosak adalah kita sendiri, akhirnya kita bertanya mana salah aku? apa yang aku bg selama ini tak cukup kah? di mana aku didik tak kena dengan anak aku ini..

video versi pendek,ditambah lagu latar..lagi syahdu dan menyentuh kalbu..




Gambar | Pantai Batu Berdiri

pantai yang terletak 17km dari bandar Galandzhik,Rusia menarik ramai pelangcong dengan keunikan 'batu berdiri' yang tingginya lebihkurang 20-25meter. unikkan? 
indah sungguh ciptaan Tuhan...





sumber : googlegroups

Tuesday, May 29, 2012

Siap sudah baju Tengas Warrior

setelah bersengkang mata sehingga jam 2pagi, akhirnya siap juga baju
yang ditempah oleh geng memancing, Tengas Warrior (^^,)






Thursday, May 24, 2012

Hairie Othman Bidas Mustafa Mohammad

"Selebriti sertai PAS bukan untuk, tapi politik" -kata Mustafa Mohammad

dek kerana rasa terpesona dengan ayat itu.. seorang pelakon, 
Hairie Othman membidas kata Mustafa Muhammad itu..


petikan dari Bernama

KOTA BARU: Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata tindakan segelintir bekas pegawai kerajaan dan selebriti menyertai PAS konon untuk berdakwah, sebenarnya hanya untuk berpolitik.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, berkata banyak saluran yang boleh digunakan jika benar mereka ingin berdakwah, termasuk menerusi badan bukan kerajaan (NGO) seperti Perkim atau badan agama yang lain.

"Kalau nak berdakwah tidak semestinya melalui PAS...boleh pergi ke masjid-masjid, menyertai Perkim atau sebagainya dan tidak perlu kepada parti politik," katanya kepada pemberita selepas Majlis Ramah Mesra Penjawat Awam dan Pemimpin Tempatan Negeri Kelantan, di sini malam Selasa.

Mustapa berkata penjawat awam yang menyertai pembangkang selepas mereka berpencen, perlu menyedari jasa kerajaan selama ini yang mereka tidak pernah diabaikan.

"Bukan sahaja mereka dibela ketika bekerja malah ketika pencen hidup mereka jauh lebih selesa kerana kerajaan Barisan Nasional (BN) pada hari ini tidak pernah mengabaikan mereka," katanya.

Beliau berkata pada masa yang sama, kerajaan menghormati pendirian mereka untuk menyertai pembangkang kerana negara mengamalkan konsep demokrasi.

"Ini negara demokrasi dan kita menghargai pendirian. Bagi saya penjawat awam itu janganlah lupa jasa kerajaan sehingga pencen pun tetap mendapat perhatian," katanya.

Mustapa berkata tidak ada negara lain seperti Malaysia yang melakukan segala yang terbaik agar penjawat awamnya hidup selesa sehingga mereka pencen. - BERNAMA

betul gak kata Hairie tu.. nampak sangat.. padahal bersepah artis jadi ahli UMNO, siap ada kelab lagi tau..tapi takde plak jadi isu..tapi bila ada artis yg join PAS, terus jadi isu...
oh Malaysia.. apa dah jadi dengan politik sekarang ni... asal boleh jer~
oh lupa,kita kan amalkan demokrasi...
eh,aku demokrasi tu ape ei?

Kenangan Tahun 2005


gambar yg aku dapat dari FB.. ada plak kawan aku ni upload..
kenangan nih.. masa ni aku di kelas 6R1.. masa STPM (^^,)
cuba teka mana aku? hehe

Gambar | Kolam Terbesar di Dunia

kolam yang 1013 meter panjang, dengan menggunakan kawasan seluas 8 hektar
kolam San Alfonso Del Mar Resort di Algarrobo,Chile dinobatkan
sebagai kolam terpanjang di dunia. perghhh!! 
Kolam ni dicatatkan dalam Guinness Book of Records pada tahun 2006
sebagai kolam terpanjang dan terbesar didunia.












Wednesday, May 23, 2012

Lambakan Syarikat Peminjam Wang, Along






banyakkan? berselerak jer kat lantai tu.. perangai orang flat ni pun boleh tahan gak...
main campak je kat lantai..tak bagus ni..tak de rasa tanggungjawab jaga kebersihan.
mentang2 lah ada cleaner sapu sampah hari2, main campak camtu jer.. haish!

hampir setiap hari, ada je flyers syarikat peminjam wang berlesen ni...
atau lebih dikenali sebagai 'along'.. sangat2 lah berleluasa...
macam2 syarikat...kalau seminggu tak buka peti surat,
komfem penuh peti surat dengan flyers along ni...
dah tak terkawal dah.. banyak sangat..

Tuesday, May 22, 2012

Ampang Super Bowl

setelah setahun lebih aku tak menyentuh bola bowling ni,
akhirnya ujung minggu lepas dapat aku main bowling.
habis haaaa jari2 ni lenguh semacam jer..hahaha










Takut Tak Dapat


perasaan takut tak dapat ni amat biasa berlaku pada kita. aku pun kadang2 ada perasaan macam ni. kadang2 kita terbuai dengan nafsu dunia dan lalai hinggakan perasaan takut tak dapat ni menguasai diri.

keyakinan kita kepada Allah, Pencipta, Tuhan yang telah memberikan segala sesuatu kepada kita. sebab tu mereka yang sentiasa ingat Allah, menyebut nama ALlah, mulakan atau buat sesuatu kerana Allah akan lahir ketenangan dan keyakinan dihati mereka. hilang segala keresahan, takut, kedukaan...

"orang beriman itu tenang hati mereka menyebut nama Allah. Tidakkah dengan menyebut nama Allah akan tenang hari!" (Ar-Ra'du 13:28)

Rasa gelisah, tak yakin menimpa manusia, melanda hati manusia kerana kurangnya keyakinan pada Allah. tu yang resah gelisah kerana takut tak dapat sesuatu. kerja diang malam cari rezeki, cari wang ringgit, cari harta tapi takut tak dapat! sebab apa rasa macam tu? Tak yakin pada Allah! kita lupa bahawa Allah yang memberi rezeki, Allah yang mengurniakan rezeki, Allah menentukan rezeki, kadar rezeki seseorang.

Bukankah Nabi dah ajar untuk husnuddzon kepada Allah! Bersangka baik kepada Allah. tugas kita hanya berusaha, pergilah cari rezeki tersebut. tak perlu lagi gelisah, resah, tak yakin, takut tak dapat!

Yakin lah wahai sahabat2 ku.. keyakinan itu menghilangkan keresahan, kegelisahan, perasaan takut tak dapat dan kedukaan hati kita. yakin lah! yakinlah pada Allah!

mcm ustaz2 lak rasanya ckp camni..hehe. apa yg aku tulis adalah utk diriku dan kongsi dengan semua (^^,)

Sunday, May 20, 2012

Gambar | Jagung Warna-warni

jangung yang di panggil 'glass gem corn' berwarna warni!
bukan warna kuning yang seperti kita selalu tengok dan makan ni...
ntah camner ek rasanya jagung warna warni ni..hehe
jagung ni terdapat di Arzona,tak pasti kawasan mana
aku dapat dr email kawan





Saturday, May 19, 2012

Muhasabah Diri | Wahai Orang Yang Sakit



Wahai orang yang sakit, InsyaALLAH, sakit yang anda deritai menjadi pembersih dairi anda. Ini kerana anda telah dibersihkan dari kesalahan, disucikan daripada dosa, hati anda telah disepuh, nafsu anda telah mereda dan kesombongan serta keangkuhan anda telah lenyap.

daripada sakit yang menimpa itu ada sesuatu yang akan mengingatkan anda tentang makna sihat, yang akan mencabut pohon kesombongan dalam diri anda dan yang akan menurunkan tingkat ujub dalam diri anda agar hati anda terjaga dan tidak tidur seperti tidurnya orang-orang yang lalai.


Kucing Puaka

pernah dengar pasal hantu kucing? tak pun kucing hitam?
macam2 mitos,cerita rakyat pasal kucing hitam ni...
berhantu la bagai.. pasahal takde aper pun kan..

kalau korang jumpa kucing macam ni..terperanjat tak?


hahaha..nak plak dalam bilik tidurkan..
elok jer baru landing atas katil then dalam samar-samar
ternampak kucing dok tenung anda camni
oooppppocot! tetanjat boboy! haaaaa boboy tanjat..hehe
siot punya kucing! leh plak ko duduk situ ye...

Kebahagiaan...oh bahagianya

Makan adalah kebahagiaan seharian...
Melancong adalah kebahagiaan seminggu...
Pernikahan adalah kebahagiaan sebulan...
Harta adalah kebahagiaan setahun...
Iman adalah kebahagiaan seumur hidup...

atas ni ungkapan jer tau...nak gambarkan tiada yang lebih bahagia dan bahagia berpanjangan melainkan beriman pada Allah. Tidak akan sempurna kehidupan dan perlakuan yang lain selagi kita tidak beriman pada Allah.

selamat berhari minggu ye semua..selamat menjamu selera makan tengah hari..
apa menu tengah hari ni? makan kt umah atau keluar beridah bersama keluarga?
apa pun aktiviti anda, lakukan ia kerana Allah..pasti lagi syok! (^^,)


Jangan Putus Harapan


suka aku ingatkan diri aku pasal ni... memang selalu aku kena refresh diri aku agar aku tak mudah down. aku rasa semua orang pun patut macam tu kot. kadang2 bila kita buat sesuatu tu kita selalu mengharapkan ia sempurna tapi sebaliknya yang jadi.. kita pun kadang2 gagal.. jadi perasaan gagal itu menyebabkan kita putus semangat,mengalah...

kalau tak selalu refresh diri dengan kata-kata semangat ni..kita jadi camtu lah..putus asa dan mengalah... no good lah putus asa or mengalah ni..tammo tammo! (^^,)

Friday, May 18, 2012

Maniskanlah Wajah Kamu...


Maniskanlah wajah kita kepada sesiapa saja, nescaya kita akan mandapatkan cinta kasih mereka. Haluskan tuturkata kita, pasti mereka akan mencintai kita. Tawaduk terhadap mereka, pasti mereka akan menghormati kita...

tak susah pun nak senyum..gerak kan sedikit otot2 dimuka tu jer..hehehe
tapi ada sesetengah orang susah sangatlah nak buat. pasai apa pun aku tak tau...

tak susah pun nk berbudi bahasa, hanya berfikir sebelum bercakap, elakkan diri dari menuturkan bahasa kasar, betulkan intonasi suara, keluarkan ayat2 yang sedap didengar...

padahal, bila kita senyum,orang pun suka nak pandang muka kita,orang pun senang nk berinteraksi dengan kita. orang nak tegur pun tak segan. berbanding dengan muka 'ketat' ,orang yang nak tegur pun tak jadi tegur, kawan2 pun malas nak amik pot.

motif aku buat entry ni? kejadian tadi,di sebuah kedai, aku nak beli barang sikit. tuan kedai dah la muka ketat! bahasa kasar! nah,langsung aku blah jer,tak jadi beli barang kedai dia...
oh tuan kedai, maniskanlah wajahmu dengan senyuman,mesti ramai pelanggan. series tak tipu! senyum la sikit....macam ni pun xper (^^,) atau (^_^).. comel je kan? hehehe

Jangan Terpengaruh Lah...

Jangan terpengaruh dengan perkataan yang buruk dan ungkapan yang keji yang dikatakan tentang diri kita, kerana kata-kata itu akan menyakiti orang yang mengatakannya dan bukan diri kita.

Betul tak? sebab apa aku cakap macam tu, selalunya orang yang selalu mengata hal orang ni dia cemburu,jeles atau tak puas hati dengan kita. Jadi, untuk menjatuhkan kita, untuk menjatuhkan semangat kita,mula lah mereka2 ini mengatakn sesuatu yang buruk dengan harapan kita akan terpengaruh dan down! rasa hilang semangat!

Kalau kita terpengaruh,maka bersorak seronoklah mereka ini. Jadi jangan lah terpengaruh dengan kata2 busuk tu. Biar je dia nak kata apa pun.. buat 'dek' je.. buat tak tahu.. atau kata 'ye ke? ish..ish..' mesti dia plak yg sakit hati.

ingat ye kawan-kawan...
Celaan musuh dan umpatan orang-orang yang dengki kepada diri kita menandakan tingginya nilai diri kita, kerana kita menjadi orang yang disebut dan menjadi orang yang penting.

lagi satu jangan lupa ye...
Ketahuilah bahawa orang yang mengumpat kita telah memberi pahala kepada kita, menghapuskan kesalahan-kesalahan kita dan menjadikan diri kita orang yang terkenal. Semuanya itu adalah kenikmatan.

bergantung pada Allah, hidup di landasan yg benar, berpandu pada jalan Allah. Mohon pada Dia, rayu pada Dia, merintih pada Dia, inysyAllah bahagia dunia akhirat. biar lah apa yg orang nak umpat,maki,hina kita..kita harus berpaksikan pada jalan Allah..insyaAllah segalanya lancar (^^,)

Luangkan Masamu...

sumber - Lukisan Dakwah Islam