Wednesday, October 31, 2012

Wordless Wednesday #31.10

Sebahagian (1/5) sedara mara yg tunggu hingga ke petang sempena
Majlis Perhimpunan Keluarga Alang Panjang

Wednesday, October 24, 2012

Kenapa Anak Perlu Diazan/Iqamah Selepas Lahir?

Orang tua, alim ulama, ustaz semua pesan, lahir sahaja anak ke dunia ini, kalau lelaki, kamu perlu azan ditelingan kanan anak, kalau perempuan,kamu iqamah ditelinga kiri anak. Rasanya ramai yang tidak tahu kenapa perlu azan dan iqamah dan hanya buat sahaja.

Azan dan Iqamah ditelinga anak telah disyariatkan Islam setelah anak dilahirkan sebagaimana Al-Baihaqi dan Ibnu Sunni meriwayatkan dari Al-Hasan bin Ali dari Nabi Muhammad s.a.w
"Barang siapa diberi anak yang baru lahir,kemudian ia menyuarakan azan pada telinga kanannya dan iqamah ditelinga kirinya maka anak yang baru lahir itu tidak akan terkena bahaya"

Ibnu Abbas ra meriwayatkan "Bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah menyuarakan azan pada telinga Al-Hasan bin Ali (yg sebelah kanan) ketika ia dilahirkan dan menyuarakan qamat pada telinga kirinya.

Tujuan Azan dan Iqamah adalah:
  • Agar perkataaan atau perkara pertama yang menembus pendengaran manusia adalah kalimah-kalimah seruan Yang Maha Tinggi kebesaran Tuhan dan syahadat (persaksian) yang dengannyalah ia pertama-tama masuk Islam.
  • Ia juga merupakan talqin (pengajaran) bagi anak tentang syariat Islam ketika ia memasuki dunia. Azan akan meresap ke hati walaupun ia tidak merasa
  • Syaitan lari bila dengar azan. Sebab syaitan memang menuggu kelahiran bayi.
  • Supaya dakwah kepada Allah dan agamanya mendahului dakwah syaitan (hasutan syaitan)
Kesimpulannya, bayi yang baru lahir perlu diazan dan diiqamahkan untuk menetapkan aqidah tauhid, keimanan dan mengusir syaitan dan hawa nafsu seawal bayi mencuim bau dunia dan bernafas.

*betulkan saya andai ada salah.. yg baik dari Allah,salah silap kedaifan sy sendiri.

sumber gambar : Google Image.



Wordless Wednesday #24.10

RESPECT !! Hormat lah pada yg tua (^^,)

Monday, October 22, 2012

Berwaspadalah...

Berwaspadalah dengan perosak kebaikan. Apa itu perosak kebaikan? Baca dulu sampai habis ye.. (^^,) nanti sama-sama kita muhasabah diri, apa yang perlu waspada dan apa yg menjadi perosak.

Ahli ibadah boleh rosak dek amal ibadahnya sendiri dan berasa dirinya baik dan sempurna berbanding orang lain.

Orang kaya terus lalai dengan kemewahan hasil kekayaan sampai lupa pada Allah, lupa untuk membantu manusia lain.

Orang sihat terlupa melakukan amal soleh kerana sibuk dengan urusan duniawi.

Ulama rosak dengan ilmunya sendiri, sombong, tidak beramal, memandang rendah kepada orang lain, suka berdebat dengan kasar dan tidak mempedulikan ummah.

Orang jahil buta dengan kedunguan serta kebodohan dirinya sendiri. Sudah la jahil tapi masih berperangai bodoh sombong.

Faham tak? ingat lah wahai sahabat-sahabat ku, janganlah terlalai sehingga nafsu,syaitan menguasai diri. Orang yang baik belum tentu baiknya. Banyak sudah berlaku orang baik berasa dia baik, orang kaya yg angkuh, ulama yang menyampaikan hanya untuk menyindir dan menghemtam orang lain, pemuda yang menghabiskn masa muda dengan benda sia-sia, orang jahil yang bodoh sombong, penganiayaan terhadap orang tua dan bayi. Banyak lagilah...

Jangan lupa sahabat kasih sayang Allah kepada golongan warga emas, pemuda yang baik-baik, bayi yg fitrah dan haiwan yang melata melimpah sehingga seluruh manusia lain mengecap kenikmatan dan terlepas dari bala bencana.

jangan dok berasa diri kita bagus sangat dah ye~ senang je syaitan nk pesongkn hati,iman kita..




.

Beauty Izma Boutique

Beauty Izma Boutique membuat jualan murah sempena perbukaan Beauty Izma Boutique
Beauty Izma Boutique menjual tudung berkualiti tinggi dengan harga mampu milik
layari Beauty Izma Boutique untuk mengetahui lebih lanjut...

sekarang ada promosi sempena Aidil Adha... cepat booked! hot item!
lagi best, penghantaran adalah PERCUMA!
layari Beauty Izma Boutique untul lihat koleksi yang menarik

Beauty Izma Boutique 
antara koleksi Beauty Izma Boutique
hot item! pelbagai warna

Sunday, October 21, 2012

Burger Bakar dan Chicken Chop Pakcik Atan!

Pakcik Atan? sapa ni? jiran tetangga aku jugak.. baru je buka kedainya.. tempat di kawasan Flat Danau Kota, Setapak. Dulu dia pernah buka kedai air buah di medan selera UpTown Danau Kota. Tak tau lah kenapa berhenti.. sekarang dia dah mula balik meniaga..

apapun, air buah Atan memang superb! terbaik! meh la try.. dijamin puas hati! rata-rata costumer dia yg dulu, datang dari jauh2 semata nak minum air buah dia jer.. kagum aku! hehe. Sebab sedap la diorg sanggup datang ye dak? memang lazat pun..

ni aku up skit menu yg tiptop kt situ, yg aku selalu makan~ sedappppp weh!


isi ayam, lain dari yg lain, bukan guna daging burger mcm kt
kedai burger tu,ini betul2 isi ayam.. memang superb ah!
dengan sosnya yg mables memang perghhhh! hehehe
tobat aih sedap!
chicken chop! ini pun superb! mlm tadi kul 10 dah clear..
cik atan. pasni tambah stok lg ye..
my favourite! soda herb! murah je kalau nk banding dengan
Williams Conner.. half price! rasa? superb! 5 bintang bg sama Atan!
hehehe (^^,)

Saturday, October 20, 2012

Cakap Tak Serupa Bikin

"Wahai anak Adam, janganlah kamu tergolong dalam golongan mereka yang suka melengah-lengahkan taubat dan memanjangkan angan-angan. Jangan kamu mengharapkan kebahagiaan akhirat tanpa beramal.

Memperkatakan perkataan ahli-ahli ibadah tetapi beramal dengan amalan munafik. Sekiranya diberikan tidak pernah merasa cukup. Sekiranya tidak memperoleh sesuatu, tidak mahu bersabar.

Menyeru kepa kebaikan tetapi tidak melakukan kebaikan. Mencegah kemungkaran tetapi masih bergelumang dengannya.

Mengasihi orang soleh tetapi tidak mahu bersama golongan mereka. Membenci golongan munafik tetapi kamu terdiri dari golongan mereka. Bercakap perkara yang tidak dibuat. Buat apa yang tidak disuruh. Meminta ditunaikan (janji-janji Allah) tetapi tidak menunaikan (hak-hakNYA).

Wahai anak Adam, setiap hari yang baru, bumi menegurmu dengan kata-kata 'Wahai anak Adam, engkau berjalan dipermukaanku dan setelah itu engkau akan disimpan dalam perutku. Engkau memakan sebanyak yang diinginkan ketika berada dipermukaanku kemudian engkau akan dimakan ulat di dalam perutku. Wahai anak Adam, aku ialah rumah yang sengasara. Aku ialah rumah yang bakal meninggalkan kamu keseorangan. Aku ialah rumah yang gelap. Aku ialah rumah bagi ular dan kala jengking. Oleh itu makmurkanlah (dengan amal soleh) dan jangan engkau runtuhkan daku.'"

(petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali:al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsian)

Aku logkn petikan hadis ini di blog aku untuk peringatan diri aku yg sentiasa lalai ini~ Ya Allah tetapkanlah imanku, lindungilah aku dari bersifat munafik~ amin! 


Friday, October 19, 2012

Harapan dan Angan-Angan

"Harapan harus disertai dengan amal. Kalau tidak,
itu hanyalah lamunan,angan-angan"

Harapan dan angan-angan adalah dua perkara yang sama tetapi datang dari saluran yang berlainan, juga meniggalkan kesan yang berbeza.

Harapan menberi daya hidup, memberi semangat bagi seseorang dengan keinginan positif untuk beramal ibadah atau melakukan apapun.

Angan-angan adalah sifat negetif, dimana palakunya (kita) mempunyai keinginan yang besar tapi tidak melakukan apapun.Itu jadinya mimpi disiang hari, lamunan saja.

Jadi, dari dok berangan kosong jer, buang masa, labih baik lakukan sesuatu. Sentiasalah bersangka baik pada Allah. Angan-angan ni kadang-kadang elok juga untuk bagi semangat diri tapi kena sertakan perbuatan lah. Kalau angan jer lebih tidak ada tindakan langsung, memang sia-sia saja.

jadi, marilah sama-sama kita buat DUIT.. duit? 
D - Doa
U - Usaha
I  - Ikhtiar
T - Tawakkal

(^^,) jom taruh harapan, buat DUIT, tinggalkan angan-angan kosong.. jadikan angan-angan berisi..


say NO to angan-angan kosong


sumber rujukan : Kitab Al-Hikam, Syaikh Ibn 'Atha 'Illah as-Sakandari
sumber gambar : Google Image


Tanda Hati Yang Mati

Renungan bersama di hari Jumaat (^^,)

"Di antara tanda matinya hati adalah tidak adanya perasaan sedih bila terlewat kesempatan beramal dan tidak adanya penyesalan atas bermacam pelanggaran yang telah engkau lakukan"

Allah s.w.t pernah bersumpah 'demi masa' (lihat surah al-Ashr,1-3), dimana sebahagian besar manusia berada dalam kerugian. Siapa yang rugi tu? Ia adalah orang yang hatinya telah mati dam dia tidak memiliki perasaan sedih atau menyesal atas kelalaiannya di masa lalu, yang ia lalui tanpa amal.

Kadang-kadang kita lalai, selalu melakukan kemungkaran dimuka bumi ini.. dah tu, bangga pulak. Langsung tidak rasa bersalah atau menyesal. Pegi pulak cerita kat orang yang kita buat kemungkaran. Astaghfirullah....

Ya Allah, peliharalah hatiku, janganlah Kau gelapkan,matikan hatiku.. berilah aku petunjuk dan hidayah mu Ya Allah.. jadikanlah aku orang yang sentiasa dalam rahmat dan redhaMu~ amin.





Thursday, October 18, 2012

Bila Izz Zayyan Demam

sedih jer abah tengok muka nak abah ni. Tak sedap badan ye sayang? kesiannya anak abah.. (-_-) semalam Zayyan kena cucuk, cucuk untuk sebulan tu..apetah namanya aku tak ingat.. nurse tu pun dah cakap bayi selalunya akan demam lepas kena cucuk ni. ikutkn aku,memang tak la aku bawa anak aku pegi cucuk ni..tapi isteri nak juga. kalau kt kg, memang tak la cucuk2 ni.. adik2 semua tak cucuk pun. ada cerita dibalik cucuk anak ni.. korang cari lah sendiri, malas nk taip, pendapat masing-masing...

sekarang ni baru aku tahu perasaan ibubapa bila anak tidak sihat. Macam mana risaunya dan gundah hati   ibapa, kini giliran aku merasa. Kalau boleh nk je cut demam Zayyan , paste kt abah.. huhu.. kesian, merengek,muka sedih je memanjang..

cepat sembuh ye Zayyan....



pukul 3.30pg, mata luas, sayu memandang aku.. oh zayyan cepat
sembuh ye..sedih abah tengok Zayyan buat muka camtu kt abah..
nk cakap tak pandai, merengek je... (-,_-,)



Rezeki Izz Zayyan

alhamdulillah, luas rezeki Muhammad Izz Zayyan Rizqi.
dapat hadiah macam2.. thanks semua (^^,) 

thanks a lot semua (^^,)
juga  thanks a lot to PakLang (^^,)
T.Q Paksu Iwan (^^,)
T.Q Izamil (^^,)

moga rezeki korang sentiasa luas hendakNYA.. terima kasih ye.. (^^,)



Aniaya Bapa Sendiri Demi Kekasih Hati

Subhanallah...apa nak jadi dengan remaja ini. Sanggup menganiaya bapa kandung sendiri hanya kerana hendak dilarang keluar dengan kekash hati. Sanggup pergi buat laporan polis palsu mengatakan si bapa telah merogol dia... dunia akhir zaman..

Apa punca semua ni berlaku? kenapa benda ni berlaku? salah siapa? sama-sama kite muhasabah diri...

sumber : FB Polis DiRaja Malaysia



Wednesday, October 17, 2012

Perkahwinan Merupakan Kepentingan Sosial

Sekadar perkongsian ilmu buat diriku dan untuk semua, pada yg belum berkahwin mahupun yang dah mendirikan rumah tangga. Sumber bacaan, Kitab Tarbiyatul Aulad Jilid 1, Abdullah Nashih Ulwan.

Sebagaimana kita tahu, perkahwinan ini banyak kepentingan dan manfaatnya, baik dalam Islam atau mana-mana agama sekalipun.

1. Memelihara Kewujudan Jenis Manusia
Dengan perkahwinan kewujudan manusia akan tetap berterusan sehingga masa yg Allah tetapkan. Dengan perkahwinan terdapat suatu pemeliharaan terhadap kelangsungan hidup jenis manusia.
"Allah menjadikan kamu isteri-isteri dari jenis kamu sendiri dan jadikan bagimu dari isteri-isteri kamu itu, anak-anak dan cucu-cucu (Q.S. 16:72)"

2. Memelihara Keturunan
Dengan perkahwinan, anak-anak akan merasa bangga dengan bapa-bapanya yang menjadi keturunannya. Dalam keturunan terdapat harga diri, kemantapan jiwa dan perghormatan terhadap kemanusiaan mereka. Kalau tiada perkahwinan yg disyariatkan Allah ini, maka masyarakat akan bangga dengan anak-anak yg tidak memiliki kehormatan dan keturunan sehingga lahirnya kecelaan, kerosakan dan cara yg haram.

3. Keselamatan Masyarakat Dari Dekadensi Moral
Dekadensi moral ialah keruntuhan akhlak yg berterusan sehingga susah nk kembali ke asal. Senang cerita, keruntuhan akhlak yg begitu teruk. Jadi, dengan perkahwinan dekadensi moral dapat dielakkan
"Wahai sekalian pemuda, barangsiapa diantara kamu sudah mampu kahwin, maka kahwinlah.sebab perkahwinan itu dapat memelihara pemandangan dab lebih dapat menjaga kemaluan"

4.Keselamatan Masyarakat Dari Penyakit
kalau tak kahwin, banyak perbuatan zina akan berlaku, zina membawa penyakit syphilis, kencing nanah dan lain2 penyakit yg membunuh keturunan

5.Ketenteraman Jiwa
Perasaan sayang dan cinta pada isteri menenangkan jiwa. Layanan oleh suami/isteri dalam rumah tangga merupakan saat yang menenangkan, membahagiakan.

6.Menghaluskan Rasa Kabapaan dan Keibuan
Dengan perkahwinan, perasaan akan menjadi halus di dalam jiwa dan dari hati terpancar sumber2 perasaan mulia.


sumber : Kitab Tarbiyatul Aulad Jilid 1, Abdullah Nashih Ulwan.



Wordless Wednesday #17.10

muhammad izz zayyan rizqi - 1 bulan 1 minggu

Apa bayi berusia 1 bulan boleh buat?


Bayi anda menegakkan kepalanya
Otot leher bayi semakin kuat sehingga membolehkan dia menegakkan kepalanya untuk masa-masa yang singkat.
- Patut la Zayyan asyik angkat kepala je sekarang

Meneroka tangan dan kaki
- Zayyan sekarang kalau buka bedung je dah macam orang bersilat.. ligat kaki tengan dia keatas kebawah

Belajar menenangkan diri 
Bayi suka menghisap,jadi puting berkesan mambantu bayi menenangkan dirinya sendiri. Kalau takde puting,bayi mungkin isap jari
-ya,Zayyan kalau tak sumbat puting,dia akan isap jari..kalau time pakai sarung tangan tu, habis basah sarung tangan kalau tak perhatikan dia..hehe

Lihat siapa yang bercakap pelat sekarang 
Bayi anda yang berumur satu bulan mungkin sudah boleh membuat bunyi berdeguk, bunyi-bunyi manja, berdengus dan berlagu untuk melahirkan perasaannya. Pastikan anda juga membuat bunyi-bunyian manja dan berdeguk bersama-sama, sambil bercakap berhadapan dengannya. Setengah bayi juga sudah mula ketawa berdekah-dekah seawal ini. Walaupun anda sedang membuat kerja, dia tetap gembira mendengar suara anda dari seberang bilik. Dia akan merenong muka anda lebih lama sekarang. 


Bayi mendengar dan sukakan musik
- Oooo..sebab tu bila nak dodoi tidurkan Zayyan,takde muzik atau alunan merdu suara abah dia ni dia xnak tidur..hehe

Mata boleh mengesan pergerakan objek sekarang
Apabila sudah pandai berfokus dengan kedua-dua belah mata, bayi anda sudah boleh mengikuti objek yang bergerak, iaitu satu perkara yang dia sudah melakukan untuk masa-masa yang singkat dari kelahiran lagi. Kelentong biasa yang digerakkan di depan mukanya akan selalu memegunkannya. Atau anda boleh bermain mata-ke-mata dengan menghampirinya dengan dekat dan mengerakkan kepala anda dari sisi ke sisi; selalunya pandangan matanya akan tetap tertumpu kepada mata anda. 


kredit to babycenter




Tuesday, October 2, 2012

Statement Abu Samah yang eerrrrrrr....


baca kata-kata Abu Samah Shabudin  dalam gambar atas...
Something wrong jer, rasa macam tak kena ja ayat dia bagi tu..
korang fikir lah sendiri, pendapat masing-masing (^^,)

bagi aku,statement Abu Samah lawak..hehe..pesan lah air takde gula sekali pun, harga air tetap sama.. kalau milo ais dengan gula RM2.20 sama ja milo ais takde gula RM2.20 juga. apa daaaaa....

Tiga Minggu Dah?

Sekejap je masa berlalu.. rasa macam baru semalam aku sambut kelahiran putera sulungku ni. Pejam celik hari dah 3 minggu usia Muhammad Izz Zayyan Rizqi. sekarang  Zayyan dah pandai nak orang dukung sebelum tidur. memang overnight la kalau Zayyan jaga tengah malam. dah tidur baru boleh letak. kalau letak terus je,bergema la rumah dengan suara Zayyan..hehe

seperti biasa..sudah mandi, kena susu..then zzZZzzZZ!