Thursday, October 24, 2013

Sibuk pertahanan diri dunia,lalai akhirat...


Silat merupakan salah satu seni mempertahan diri yang ada didunia ini. Kalau orang melayu 'Islam' ini selalunya akan mempelajadi seni silat untuk mempertahankan diri. Silat kat Malaysia ni pun dah macam-macam jenis ada, yang terkenalnya Seni Silat Gayong. Eh, bukan pasal silat aku nak cerita ni...huhu

Alkisahnya, aku terjumpa seorang lelaki ini,aku letak nama Abg S la ei, aku diperkenalkan yang Abg S ni adalah guru silat di salah satu gelanggang di utara tanah air. Aku takde masalah pun dengan Abg S ni, baru je jumpa 2 , 3 kali camtu. Ok je, cuma setelah 2 , 3 kali aku jumpa Abg S ni, ada sesuatu yang aku tak berkenan dengan Abg S ni, iaitu pergaulan bebas.

Abg S, ni aku nk cakap sikit, bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim hukumnya HARAM. Tak boleh suka-suka pegang perempuan Abg S ooiii. Dah 2,3 kali aku tengok hang dok pi salam dengan anak-anak murid silat perempuan. Haram perbuatan tu abg S. 

Ya, hang hebat di gelanggang, tapi hang kena ingat, hebat dunia apa guna? hebat mempertahan diri di dunia yang sementara tapi mengabaikan bekalan diri untuk akhirat yang kekal. Tak salah anak murid nak hormat pada guru mereka tapi biar la kena cara, ni murid perempuan pun hang tibai pi sentuh apa cerita derrrr... tak guna hang guru silat yang hebat andai lemah iman mu wahai Abg S. Pandai silat ok dah, jadi guru pula tu, lagi okey, andai hg 'upgrade' sikit diri hang, jaga batas pergaulan, hang memang terbaik Abg S!!!


Google Image




2 comments:

hilmi salleh said...

tuntut la ilmu dunia ka akhirat ka.. yang penting seimbang..

visit my blog: htp://ilmiredz.blogspot.com

Wee Za said...

perkara biasa bagi dia , tak biasa bagi kita ...