Tuesday, January 29, 2013

Kami Naik KTM... Mengembara...


malam tadi Angah bawa isteri yang teringin sangat nak berjalan naik keretapi.. hehe.. Dah lama dah niat nak naik keretapi ni, baru semalam tercapai hajat... (^_^)

sebelum bertolak.. ^_^
tunggu keretapi sampai.. nama keretapi kami Senandung Langkawi
Ibu excited, Zayyan tengok train xkedip mata..
tak pernah tengok...tu yg semacam je Zayyan pandang..
dalam kereta api...
ibu intai abah, abah duduk atas
peace yaaa!  (^^,)
ibu yg excited!! haha
bantal busuk tak tinggal! 
tidur sudah~

seronok ibu dapat naik keretapi..hehe.. bukan selalu nak travel macam ni.. sekali-sekala best gak.. (^_^)
tempat pun selesa. makan minum, tandas semua ada, lengkap! jadi tiada masalah kalau berjalan jauh bersama keluarga..

mula-mula takut gak, kalau Zayyan tak selesa, meragam nanti habislah.. tapi Alhamdulillah Zayyan okey jer.. Ibunya jer excited lebih..ha ha ha ha ha (^_^)




Monday, January 28, 2013

Sepetang di Secret Recipe


Asyik bawa isteri ke kedai makan biasa, restoran tomyam, kedai tepi jalan jer.. sekali-sekala bawalah isteri ke tempat best sikit.. Petang ni bawa isteri pi makan di Secret Recipe.. bg org yg berpendapatan sederhana macam Angah ni, Secret Recipe pun dah best dah, nak selalu lepak disini memang tak la kemampuannya..hehe (^_^) sekali-sekala ok la...

Secret Recipe at KL Festival City
Tuuudia, begitu caranya ibu tgk menu..hehehe..
(konfem kena cubit kalau ibu tau abah up gambar ni..hehe)
Zayyan duduk kejap ye, ibu mau posing jap
?????????
waaaaAAAaaa.. waaAAAaaaa








Menuntut Ilmu vs Beribadah


Angah ada terbaca tentang tuntut ilmu dan beribadah ni... Menuntut ilmu itu wajib! Beribadah juga wajib! tetapi mana yang didahulukan? mana yang lebih afdal(lebih baik)?

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : ''Satu bab yang dipelajari seseorang lebih dicintai Allah daripada 100 rakaat solat sunat''

Ini menunjukkan betapa menuntut ilmu itu lebih besar ganjarannya berbanding amal ibadah. Malah Allah sebenarnya lebih suka kepada para penuntut ilmu berbanding ahli ibadah.

Nak beribadah kena ada ilmu, nak beramal kena ada ilmu.. tanpa ilmu, macam mana nak beribadah? betul tak? simple kan? tetapi ramai dikalangan kita malas nak menuntut ilmu~ hmmm..






Mujahidin Syahid Tersenyum...


Subhanallah, Allahuakbar,  Al-fatihah buat arwah. Semoga Allah merahmati beliau

Keadaan mujahidin Syria yang gugur syahid akibat ditembak tentera rejim tersenyum ketika dibawa ke hospital Antakya, Turki.

Sumber : FB 


“Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah, (bahwa mereka itu) mati; bahkan (sebenarnya) mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyedarinya”.(Surah Al-Baqarah ayat 154)


Sunday, January 27, 2013

Cubaan mencuri yang gagal...



Angah cuba nak tarik bantal busuk Zayyan tu.. Bantal hello kitty plak tu.. Ibu dia la ni.. hehe
Dengan perlahan-lahan tarik, curi bantal Zayyan...

tetapi..

TIDAK BERJAYA.. ha ha ha (^_^)



Terus pelok erat! dakap kuat-kuat!

sayang sangatlah bantal hello kitty dia tu.. huhuhu



Buang semua alasan...


Kita ada macam-macam angan, impian, idea, cita-cita, keinginan dan sebagainya. Tetapi berapa banyak usaha kita untuk mencapai hajat tersebut? Selalunya ada ja alasan kita bagi untuk laksanakan hajat kita. Jangan kata orang lain, Angah sendiri pun macam tu.. (^^,)

Kita boleh bagi macam-macam alasan untuk tidak melakukan sesuatu yang kita hajati, susahlah, dah terlambatlah, itulah inilah.. macam-macam alasan.. ada jer idea nak bg alasan kan? 

Padahal, kalau nak lakukan sesuatu, kita tak perlu pun seribu alasan itu. Kita hanya perlu satu ja alasan yang baik untuk melakukannya. Tak perlu susah-susah bg seribu alasan. Fokus. Dari dok buang masa bg alasan yg beribu itu, baik fokus pada alasan yang satu untuk berjaya.

Carilah jalan untuk capai apa yang kita nak. Tiada benda yang datang bergolek, semua kena ada usaha. Nak makan, berak, tidur, jalan, semua kena usaha. Apakan pula impian, sudah semestinya perlukan usaha.

Teringat kata seorang sahabat yg dah berjaya, kini seorang usahan berjaya di Penang. Dia selalu kata "ada idea tapi tidak dilaksanakan, itu semua sampah, kena buang"  (^^,)









Cantinya Matahari


Gambar matahari yang diambil oleh rakan setugas Angah,
En.Redzuan di Langkawi National Observatory
Cantik kan? Subhanallah~ (^^,)


Ceriakan Hidup Anda Dengan Senyuman...

Hidup bertambah ceria dengan senyuman, hari bertambah indah dengan senyuman, kerja berjalan lancar dengan senyuman, senyumlah..In Sha Allah,hati tenang,jiwa tenang, minda tenang, semuanya lancar..

Tak tahu camner nak senyum? Meh Zayyan ajar.. (^_^)















Saturday, January 26, 2013

Kenapa doa aku tidak dikabulkan?


Pernah Angah terdengar rungutan seperti "aku buat macam2 dah, doa hari2, setiap waktu aku berdoa, tapi tiada hasil pun". Subhanallah

Tidak sepatutnya kita ini, seorang hamba berburuk sangka pada Yang Esa, Allah s.w.t sebab doa yang kita mohon setiap hari beulang kali masih belum dikabulkan. Sebaliknya kita perlu bermuhasabah diri, memperbaiki diri supaya lebih bertaqwa kepadaNya. Cari pada diri sendiri mana silapnya.

Kita tidak tahu apa yang akan terjadi esok, Dialah yang Maha Mengetahui segalanya. Jangan berputus asa, jangan berburuk sangka pada Allah.

Firman Allah,
"Dan Rabbmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada bagi mereka untuk memilih. (al-Qashash ayat 68)"

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi pula kamu mengukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha Mengetahu,sedang kamu tidak mengetahui. (al-Baqarah ayat 216)

Jadi, jangan berputus asa, berusahalah muhasabah diri, janji Allah pasti. Usahalah, Tawakkallah..In Sha Allah.. "Ingatlah, bahawa sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (al-Baqarah:214)"







Angah menulis berpesan pada diri sendiri, kongsi pada semua (^_^)


Jangan Kahwin dengan Wanita bersifat 6 ini...



Pesanan Untuk Lelaki, jangan kahwin dengan wanita bersifat 6 ini...

Pesan Rasulullah untuk kaum lelaki ,Jangan engkau kahwini wanita yang bersifat enam ini iaitu yang ananah, yang mananah, yang hananah, yang hadaqah, yang baraqah dan yang syadaqah.

Apa itu ananah,  mananah, hananah, hadaqah, baraqah dan syadaqah?

wanita Ananah - banyak mengeluh dan mengadu, dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.

wanita Mananah - suka membangkit-bangkit terhadap suami. Wanita ini menyatakan 'aku membuat itu keranamu.

wanita Hananah - menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.

wanita Hadaqah - melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.

wanita Baraqah - ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.

wanita Syadaqah - banyak cakap, tidak menentu lagi bising.


# Ya Allah kau jauhkanlah isteriku dari bersifat demikian, AMIN Ya Allah...

jangan adat je diutamakan, Sunnah juga wajib diutamakan!



Kesusahan kesenangan...


Kesusahan.. kesusahan sebenarnya adalah nikmat. Nikmat yang Allah bagi supaya umatnya muhasabah diri. Cari apa hikmat yang Allah yang bagi disebalik kesusahan itu. Angah teringat ungkapan indah "Allah turunkan hujan dan kilat... kita tertanya tanya.. ke mana perginya matahari.. rupa-rupanya Allah berikan kita pelangi"

Tetapi sayang, kadang-kadang kita mengeluh, selalu mengeluh bila dalam kesusahan. Kita lupa tentang hikmah yang Allah nak bagi. Andai begitu, kita gagal sebenarnya. Tidak yakin atas ketentuannya.

Sebaliknya amat besar rahmat pada mereka yang menikmati kesusahan yang melanda. Secara tak langsung sebenarnya kesusahan mendekatkn kita pada Dia. Selalunya bila dalam kesusahan je,perkataan pertama yg kita sebut "ALLAH". betul x? (^_^)

"Makin lama kita susah, makin dekat kita dengan kesenangan.. (Tuan Ibrahin Tuan Man)"

Gambar : iluvislam.com

Kesenangan.. dalam kesenangan kita selalu lupa megucapkan 'alhamdulillah' iaitu syukur pada yang memberi (ALLAH). Kesenangan mengundang pelbagai cabaran sebenarnya. Cabaran untuk bersyukur, ajar diri besederhana,perasaan riak, ego, bangga dan sebagainya. Jangan lalai dan leka dalam kesenangan kerana ia mudah memesongkan hati. 


Peringatan untuk diri Angah,kongsi bersama. Andai salah kata-kata Angah diatas, betulkan. 
(^_^)







Lagi Contest Ibu Zayyan join~ Vote pleaseeee

Rajin pulak ibu Zayyan join contest..hehe. Syok jugak join2 contest ni, macam2 ragam kita boleh jumpa,   dapat juga kenalan baru (^^,). Kali ini join contest dari FB EveryMomsSolution.

So, Angah minta support rakan2 semua tolong like ye~ (^_^) pleaseeeeee... mana tau ada rezeki menang..hehe

caranya :

step 1 like page = http://www.facebook.com/EveryMomsSolution
step 2 like picture =http://on.fb.me/V2X1nu

like! like ! like! like! like! (^_^) senang jer, like je.. TQ


Step 2 : LIKE Gambar ini ye .. (^_^)




Friday, January 25, 2013

10 Peringatan Bumi.. Mampukah kita?


Mampukah kita? 

Anas bin Malik meriwayatkan bahawa manusia sering alpa dan leka dengan nikmat dunia yang bersifat sementara. Beliau berkata saban hari bumi sentiasa berkata saban hari bumi sentiasa berkata-kata kepada manusia dan mengingatkan manusia akan usia mereka yang semakin dekat ke penghujung kehidupan dan peringatan supaya anak Adam merenung jumlah amalan mereka untuk dijadikan bekalan selepas MATI.


Katanya sesungguhnya, setiap hari bumi menyeru kepada manusia dgn 10 perkara:-

1.Wahai anak Adam!! Berjalanlah diatas perutku, tetapi ingat engkau akan dimasukkan kedalamnya kelak!

2. Engkau melakukan maksiat diatas belakangku, tetapi ingat engkau akan diazab dalam perutku. 

3. Engkau ketawa diatas perutku, tetapi ingat satu hari nanti kau akan menangis didalam perutku.

4. Engkau bergembira diatasku, tetapi ingat satu hari kelak kau akan kecewa dalam perutku.

5.Engkau mengumpul harta diatas belakangku, tetapi suatu hari kelak kau akan menyesal kerana tidak mengumpul amal kebajikan waktu didunia dalam perutku.

6. Engkau makan benda yag haram diatasku, tetapi ingat kel;ak engkau akan dimakan oleh ulat didalam perutku.

7. Engkau angkuh dan sombong diatasku, tetapi ingat kelak engkau akan dihina dalam perutku.

8. Engkau berlari dgn riang diatasku, tetapi ingatlah engkau akan jatuh dalam keadaan dukacita dalam perutku.

9. Engkau hidup bersiram cahaya matahari,bulan dan bintang diatasku, tetapi ingat kelak kau akan tinggal dalam kegelapan dalam perutku.

10.Engkau hidup diatasku beramai2, tetapi ingat satu hari kelak kau akan berseorangan dalam perutku. 



Ingatilah bahawa kehidupan kadangkala apa yang kita anggap kita mampu buat bukan lah seperti yang kita fikirkan... Tapi seandainya apa yang kita tak mampu 
kita cuba dan berjaya itulah bukti kasihnya yang esa kepada umatnya...

Peringatan untuk diriku, ku kongsi bersama~ (^^,)






Andai perempuan tahu....


"Lelaki juga boleh menjadi seseorang yg begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).

Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dgn budi bahasa dan kesopanan yg tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yg mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yg boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yg dirasakan oleh seorang wanita.

Lelaki boleh menerima penolakan dgn baik.

Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya utk menambat hati wanita...

Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.

Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dgn situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!

Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

Bila lelaki cakap.."Emm..tengoklah dulu"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.

Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

Kebanyakan lelaki yg nampak 'desperate', datang dari sekolah all boys! (how true)

Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.

Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini...(kalau dah tak tahu, find out lah yer...jgn asyik membebel ajer perempuan byk ragam lah, kuat merajuklah....kitorg kaum hawa ni pun tak faham gak dgn perangai kaum adam)

Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dgn lebih baik. (silalah praktikkan, jgn sekadar berkata2)

Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa...yang lain hanya kawan..:) (boleh caya ke?)

Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja....Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang (bukankah itu ego?)

Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...

Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita. (SETUJU!!)

Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.

Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!

you'll never walk alone... in sya Allah  (^^,)



Lelaki vs Wanita


Sejak dulu lagi, ramai orang mempertikaikan tentang lelaki dan wanita. Lelaki nak jadi perempuan, perempuan pula nak setaraf dengan lelaki dan bermacam-macam isu lagi. Pelik juga untuk difikirkan mengenai hal sebegini, tapi itulah realiti yang terjadi.

Yang dinamakan lelaki...

1. Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

2. Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN !

3. Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua. Manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN !

4. Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.

Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.


Yang dinamakan wanita...

1 Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

2 Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3 Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.

4 Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

5 Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6 Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

7 Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.

8 Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita? Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil). Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui mana-mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: Sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya. (betulkan jika tersilap).

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

Masya ALLAH, sayangnya ALLAH pada wanita'kan?






Thursday, January 24, 2013

Bila Zayyan buat pasport...

Hari Isnin lepas Angah bawa Zayyan buat paspot di Jabatan Imigresen Wangsa Maju. Niat tu nak pergi bercuti jauh sikit hujung bulan Februari ni, In sha Allah...

ceritanya, masa nak ambil gambar pasport Zayyan... Mencabar jugak nak ambil gambar budak-budak ni.. hehe. Nak pulak Zayyan dah mula kenal orang, bila nak ambil gambar, puas jurugambar agah, tak mahu dia..(^^,)

Kalau abahnya boleh pegang senang la jugak, tapi sebabkan nak background biru tu, abahnya kenalah pegang dari bawah jer..agak mencabar jugak la nk tegakkan Zayyan.. hehe

Hasilnya....





Ini hasil yang terbaik setelah puas jurufoto, abah dan ibunya agah,cuk cak dan segalanya...hehe..
Zayyan..oh Zayyan.. Seronok tengok ragam anak ni. 




Selawat pada Junjungan Besar Muhammad S.A.W

sempena hari Maulidul Rasul ini, jom sama-sama kita perbanyakkan selawat pada junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W.  Bismillah~






Wednesday, January 23, 2013

Wordless Wednesday #23.01.13



mulakan hari anda dengan senyuman~   (^_^}

tak tau camner nk senyum? tiru macam saya....hehehe


Muhammad Izz Zayyan Rizqi



Tuesday, January 22, 2013

Gunalah air yang ditapis... KARAT!!!

malam tadi Angah pergi service penapis air di rumah jiran ni, dia pakai penapis air yang sama macam Angah pakai. Tukar paip yang bocor, alang-alang tu Angah cuci sekali. (^^,)

Bila buka jer penapis air tersebut..perghhhh!!! tengok pic bawah


sepatutnya benda dalam tu warna putih, ini dah bertukar warna hitam. Botol yang lutsinar pun dah turut melekat karatnya.

macam mana lah kan kalau kita guna air yang tidak ditapis dahulu. berKARAT teruk sangat!

Rasanya penapis air dah wajib kena ada pada setiap rumah. Bayangkan kalau guna air yang tidak ditapis, telan semua karat2 tu.. huh! berkarat perut. hehe



Bila nenek rindu Zayyan...



gambar atas ni adalah whiteboard di rumah mak, di kampung halaman ku Kedah Darul Aman. Selalunya whiteboard ni digunakan untuk catat perkara penting seperti jemputan kahwin, meeting dan macam2 lagi.

Gambar ni aku ambil dari FB kakak ipar, dia snap pic ni, nenek rindu Zayyan katanya, cepat la balik kampung..hehehe

Memang aku nak balik, hujung minggu ni In Sha Allah... Angah ada call Ummi, Ummi kata rindu la kat Zayyan tu yang print gambar Zayyan, printer warna rosak, print hitam putih pun jadilah~ hehehe (^^,)

takpe, nanti balik kampung Angah set YM or Skype untuk Ummi yer.. hari2 boleh live tengok Zayyan. Teknologi sekarang dah canggih.. (^^,)



Rezeki yang sudah ditetapkan..

"Kesungguhanmu mengejar apa yang sudah dijamin untukmu (oleh Allah) dan kelalaianmu melaksanakan apa yang dibebankan kepadamu, itu merupakan tanda butanya bashirah (mata batin)"

Nasihat bijak diatas dari Syaikh Ibn 'Atha'illah as-Sakandari dalam Kitab Al-Hikam membuatkan Angah faham bahawa janganlah kita memaksa diri kita ini mengejar apa yang sesungguhnya Allah dah janji, Allah dah jamin kepada semua makhluk Dia cipta. Apa yang Allah janji? dalam bab ini 'rezeki'.

Rezeki ni Allah dah tetapkan dah pada semua makhluk ciptaan-Nya. Jadi tak perlulah kita terkejar-kejar hingga lalai dan leka tentang urusan akhirat. Ada yang mengejar rezeki sampai jiran tetangga pun bertegur sapa, Islam tidak ajar begitu. Lagi teruk sampai lalai dalam amal ibadah hingga tinggal kewajipan yg utama 5 waktu.

Janji Allah s.w.t :

"Kami (Allah) tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat yang baik itu adalah bagi orang yang bertaqwa." -Surah Thaaha : 132

kata seorang bijak iaitu Ibrahim al-Khawwash "Janganlah memaksa diri untuk mencapai apa yang telah dijamin (untuk dicukupi), dan jangan mensia-siakan (mengabaikan) apa yang telah diamanahkan (diwajibkan) kepadamu untuk memenuhinya."







Monday, January 21, 2013

Vote for Zayyan pleaseeeeee...

Salam semua. (^^,) senyum always, baru hari anda ceria dan lancar..tak gitu? hehe

Harini Angah nak minta jasa baik rakan2 semua untuk LIKE gambar anak Angah, Muhammad Izz Zayyan Rizqi. Sajer je join contest ni, maner tahu rezeki Zayyan menang.. (^_^)

Tolong liker ye~

Caranya :
1- like page --> FB Marissa Shoppe
2-then like pic Zayyaan ye (^_^) ---> http://on.fb.me/13VgPhB

Senang jer.. LIKE pleaseeeee~ Zayyan sayang kamu semua (^_^)

FB Marissa Shoppe

Muhammad Izz Zayyan Rizqi - like pic caye ye (^^,)