Friday, August 30, 2013

Bukan 'Part Time'






Solat itu wajib kecuali kau GILA/TIDAK WARAS dan wanita yg ada 'cuti wajib'  (^_^). Solatlah..masih belum terlambat selagi hayat dikandung badan. 



Pelik! Wawancara Lembu!


İni memang pelik, bukan cobaan, tapi memang benar!! İni lembu dalam studio!! İni bukan di Malaysia, ataupun di Mexico tapi di Turki! Orang-orang Turki di sini pun terkejut. Kata mereka ini sejarah! (Türk televizyon tarihinde bir ilk). 

Orang Turki memang gila!! Mereka menjadi gila melihat ummat menderita. İni satu lagi drpd siri-siri kegilaan mereka. Kehadiran lembu ini dalam studio, di dalam berita TV Turki, dan memang mengejutkan. Lembu ini diwawancara oleh pengacara berita tersebut tentang hal2 umat berkaitan situasi di Syria dan Mesir. Memanglah lembu ini membisu, dan pastilah juga ianya tidak boleh menangis. Sungguh Sinis!! Sinis!!Sinis terhadap seluruh dunia yang membiasu!!

Pepatah Turki ada mengatakan melihat sesuatu tanpa sebarang reaksi, macam pandangan lembu. Cuba lihat betul-betul cara lembu melihat dan merenung, tanpa reaksi dan kaku!! TV ini cuba menyampaikan kepada umat keseluruhannya bahawa orang yang hanya melihat pembunuhan, kekejaman dan kezaliman tanpa ada sebarang reaksi adalah seperti lembu. Benar sekali kata Recceb Tayyib Erdogan, untuk bersimpati kita hanya perlu jadi manusia. Kita tak mampu menghantar jasad, hantarkan saja doa! Semoga Allah memberikan bantuan dan pertolongan kpd saudara2 kita dan semoga Allah memlihara umat ini dan agama ini. İnshaAllah.

Sumber : www.facebook.com/abuakhyar.alqudsi

Full video: http://www.youtube.com/watch?v=63XJCVOjG1A&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D63XJCVOjG1A&nomobile=1



Sinis dan bijak! (^_^) Sapa tak terasa tak tau lah..


Thursday, August 29, 2013

Bela Lebah


Dulu arwah abah ada bela lebah. Masa tu memang selalu lah minum madu. Madu segar! fresh! ambil dari sarang terus makan atau perah ambil madu dan minum. 

Sekarang ni nak dapat madu yang betul-betul original pun susah. Kalau ada pun harganya agak mahal. 

Masa abah bela lebah dulu, boleh kata kerap kali jugalah aku disengat lebah ni. Sangkar/rumah/sarang lebah ni abah buat sebelah rumah je. Jadi masa nak ambil madu tu, memang kena hati-hati sebab lebah ni berkeliaran. Kalau tak hari-hati memang kena sengat la..



Masa pergi melawat rumah lama haritu, aku tengok masih ada lagi tapak sarang lebah yang abah buat. tinggal tiang kayunya je (dalam bulatan). Kotaknya dah tiada.

Sebelum kami pindah dulu pun lebah-lebah ni dah lari dulu! pindah juga..hehe. Lebah ni lari sebab kena kacau dek kerengga dan tebuan. Asyik dok kena kacau je, lebah ni pun pindah juga..hehehe.



Abah Inspirasiku,Rumah Lama part ll




Sambungan dari post sebelum ini "Tempat Aku Dibesarkan"

Bila tengok rumah ini, rasa rindu pada arwah abah semakin menebal. Rindu sangat. Tengok gambar atas, anak panah hitam tu kilang perabot, anak panah merah pun kawasan kilang perabot juga, kawasan ditempatkan segala mesin-mesin dan peralatan. Anak panah kuning pula kawasan untuk repair barang elektrik. 

Kalau sebelah pagi abah sibuk disekolah, sebelah petang dan malam pula abah sibuk di kawasan rumah ni haaa.. kadang-kadang tu terfikir juga, abah ni tak penat ke? Sekarang setelah bergelar seorang ayah, baru aku faham. Apa rasanya menjadi seorang ayah. Walaupun sibuk macamtu abah tak pernah abaikan kami semua. Ada je masa bersama kami.

Stor kayu

Gambar atas ni dulu kawasan stor kayu. Semua stok kayu disimpan disitu. Sekarang ni tinggal batu je, stornya da roboh kot. Dulu masa stok kayu sampai, kami adik beradiklah yang kena angkut kayu dari lori simpan kat stor ni. Seronok bila stok kayu sampai, sebabnya kami akan dapat upah! hehehe. Sebatang kayu RM0.10. Zaman tu 10sen besar wooo nilainya. Boleh beli gula-gula 5biji tau 10sen. Jadi, kami adik beradik ni, berebut-rebutlah dok angkat kayu tu..hehehe.

Ada juga abah pergi beli sendiri kayu di kilang. Abah guna van masa ni, jadi bila abah pi beli kayu tu, penuh la van dengan kayu, kami pun berhimpit dalam van dengan kayu.hehe. Kalau abah beli papan/plywood lagi syok, abah bentang dalam van tu, atas papan lapik kain/toto, kami boleh baring atas papan tu. Zaman kanak-kanak, boleh duduk atas papan tu syok wooooo.. (^_^)

Abah amik stok kayu di Alor Setar. Nak ke Alor Setar dalam 1 jam 15 minit perjalanan. Jadi kalau abah keluar memang dia bawa semua. Boleh pi jalan2 sekali. 

Zaman itu sudah berlalu... yang tinggal cuma kenangan, nostalgia... Al-Fatihah buat arwah abah (-_-)





Wednesday, August 28, 2013

Rhe-nyeh!!!




Rhe-nyeh!!! apa tu? hehehe...bahasa buku kata senyum (^_^) , orang utara sebut rhe-nyeh sebagai senyum. Zayyan senyum masa jatuh kerusi kuning tu.. gambar masa hari raya ke 3 haritu.


Senyum comel serupa abah dia kecil dulu (perasan) hehe..



Tuesday, August 27, 2013

Tempat Aku Dibesarkan, Felda Lubok Merbau


6 Syawal yg lepas aku pergi beraya di Felda Lubok Merbau, Kedah. Tempat aku dibesarkan, banyak kenangan aku di sana. Aku tinggal di Felda Lubuk Merbau sehingga umur 16 tahun sebelum aku berpindah ke Bukit Pinang, Kepala Batas.

Arwah abah masa mula posting guru dulu dia kena ikut geng peneroka Felda Lubok Merbau ni. Sekitar tahun 1982 kalau tak silap aku, 2 tahun sebelum Along dilahirkan (1984). Masa tu hutan belantara lagi, jalan raya pun tak wujud lagi, semuanya tanah merah dan berbukit lagi. Tahun 1994 atau 1995 baru ada jalan tar. Baru ada pembangunan sikit kat Felda ni. Tapi line handphone memang takde la masa tu, kalau tak silap aku tahun 2006 atau 2007 baru ada line handphone.

Masa di Felda Lubok Merbau ni, arwah abah buat side income dengan buka kilang perabot dan repair barang elektrik. Abah sangat hebat kerana mampu buat semua benda ni. Bayangkan, bangun pagi pergi sekolah,mengajar. Balik sekolah buat perabot dan malam sambung pula repair barang elektrik. 

Kami adik beradiklah yang jadi pekerja abah. Bila stok kayu,papan sampai, kamilah yang kena angkut dan susun di stok kayu. Kami jugalah pekerja abah yang kena tolong abah buat perabot tu. Abah orang pertama di Felda tu yang buat perabot, jadi boleh dikatakan 100% orang felda tu guna perabot abah.

Tengah menaip pasal abah ni, tiba-tiba sebak plak hati ini, rindunya pada arwah abah...   (-_-)
sambung nantilah.. hhhmmmmmmmmmmmm.. Al-Fatihah buat abah


287A Lorong Sabah Sarawak, Felda Lubok Merbau





Monday, August 26, 2013

Arrrggghhhhh.. Sakit melanda..


Arrrggghhhh.. perit dan pedihnya tekak ku ini. Bahang kurasakan setiap kali nafas dihembus.. puuii, ayat bajet puitis la sangat.. hehehe. 2-3 hari ni bahang je rasa badan ni, tekak pun perit,nk bernafas pun sukar. Mulalah nak mengeluh bagai...

Agak lama dah aku tak diserang demam ni, kalau demam komfem teruk ni.. adakah faktor cuaca or overdose makan (openhouse sana sini).. redha jer lah. Tabahkan hati menerima ujian dan rahmat Allah. Sakit ni nikmat, tak semua orang dapat rasa.. Jadi masa sakit ni lah kena syukur..(motivasi utk diri..hehe) Syukur sebab Allah bg peluang merasai nikmatnya.. Jangan lupa, masa sakit lah kita selalu sebuat nama DIA, selalu merintih dengan DIA.. masa senang dan sihat??? jarang...... betul tak? (^_^)







Saturday, August 24, 2013

Pentingnya Uzlah untul Qalbu


Uzlah ialah perenungan atau dalam erti kata lain muhasabah diri. Beruzlah atau menyendiri merupakan langkah terbaik bagi mengisi qalbu (hati) yang sedang mencari jatidiri menuju Allah s.w.t. 

Rasanya semua orang pernah hadapi situasi diuji dan diduga sehingga kadang-kadang tu rasa macam dah sangat 'down' , 'giveup' sangat.. rasa kosong, tak berdaya, hanya keluh kesah yang keluar dimulut. Saat itu ramai diantara kita masih leka dan lupa untuk beruzlah. Kita hanya bertanya kenapa jadi macam ni, macamam mana nak hadapi semua ini, sampai bila nak macam ni.

Andai kita bermuhasabah diri, renung kembali apa hikmahnya disebalik kejadian itu, apa yang DIA cuba sampaikan.. In Sha Allah, hati akan menjadi tenang, masalah terasa mudah untuk diselesaikan. Tiada lagi keserabutan di benak fikiran. (^_^)







Tolong 'kemas' Almari...


Alkisahnya aku terbangun lewat pagi tadi, kelam kabut sikit jadinya.. Terburu-buru mandi, solat, bersiap nk pi kerja. Aku kerja harini... Kelam kabut punya pasal, ambil baju dalam almari, lupa tutup pintu almari.. hehehe

Disebabkan pintu almari tidak ditutup, adalah orang yang nak tolong kemaskn almariku itu.. jadilah macam gambar bawah ni haaaaaa.. 






ibunya hantar gambar ni tadi..hehehe.. senyum saja tak perlu kata apa-apa  (^_^) 

Ibu!! tolong kemas ye, abah kerja ni..hehehehe




Friday, August 23, 2013

Kerana Pak Long Mansur!


Alhamdulillah awal Syawal haritu Angah masih berkesempatan ziarah ke rumah Pak Long Mansur. Pak Long Mansur ni dulu jiran di rumah lama Angah dulu (nanti Angah cerita dalam post akan datang) di Felda Lubok Merbau, Kedah. 

Siapa Pak Long Mansur ni? Dialah yang mengajar Angah mengaji dulu. Kerana Pak Long Mansurlah Angah lancar mengaji Al-Quran sekarang ni. Kerana Pak Long Mansur lah Angah kenal asas Al-Quran, kenal huruf-huruf jawi, baris, ejaan dan seangkatannya. Alhamdulillah Pak Long masih sihat dan masih lagi mengajar mengaji. Hebatnya jasa Pak Long. Terima kasih mengajar Angah dulu.

Teringat masa kecil dulu, lepas maghrib je kami (Angah dan adik beradik) akan ke rumah Pak Long untuk belajar mengaji. Kalau di rumah selalu lepas Subuh arwah abah akan ajar mengaji. Nak plak hari cuti, lepas subuh memang kena mengaji dulu, baru boleh buat benda lain. Kadang-kadang tu merungut juga, mengantuk lah, penat lah, nk main lah.. hehehe. Sekarang ni baru nampak kesannya. Syukur abah paksa dulu.. kalau tak? apa jadi pun xtau.. 








Wednesday, August 21, 2013

Alhamdulillah Duit Raya Berblog


Alhamdulillah sebelum raya haritu dapat cek yang ke empat dari Nuffnang. Baru harini berkesempatan nak membuat ceretan.. busy bebenor! hehe (^_^)

Semangat nih nk update blog selalu.. azam je lebih, tapi jarang-jarang gak update.. hehehe.. InShaAllah moga istiqamah menulis.. amin! (^_^)






Saturday, August 3, 2013

Mengapa Perlu Abaikan Bekalan Akhirat


Dah seminggu lebih aku luahkan kekecewaan aku di entri ini.. baru harini rasa boleh post.. (^_^)

Maaf andai kata-kata aku ni salah dan mohon betulkan andai salah. Maaf juga andai terkasar bahasa. Ampun maaf orang muda deras suara pada yg lebih tua. 

Anak itu anugerah Allah, anak juga salah satu bekalan yang kita boleh bawa di akhirat kelak. Rasanya semua tahu, apabila kita mati hanya 3 benda yang akan dibawa bersama. Pertama amalan, kedua doa anak yang soleh/solehah dan sedekah.

Situasi yang berlaku depan aku ialah seorang ayah yang mengabaikan anaknya setelah bercerai. Aku kenal si Ahmad (bukan nama sebenar) ni, rapat la juga. Aku pun tak sangka Ahmad macam ni, bila dah nampak depan mata sendiri, mengucap panjang den.. Hilang sikit rasa hormat aku pada kamu wahai Ahmad.

Harap Ahmad baca la ni ye... andai salah betulkan saya...

Anak itu anugerah Allah untuk kamu Ahmad. Cerainya kamu dengan isteri kamu memang dah terputus segalanya. Yang halal kembali haram. Kamu nak benci bekas isteri kamu sampai mati pun xpa, tak mau maafkan sampai mati pun xpa, hak kamu dan kamu tak ada apa ikatan dah dengan bekas isteri kamu tu.

TETAPI !!! dengan anak kamu, selagi hayat dikandung badan, itu tanggungjawab kamu Ahmad. Kamu tak boleh pinggirkan mereka. Kamu tak boleh abaikan mereka. Jangan lupa Ahmad, doa mereka juga bakal menjadi penyelamat kamu di hari perhitungan nanti. Kalau ye pun nak lupakan benda lepas, jangan lupakan anak kamu Ahmad.

Aku bila dengar mak kamu kata anak kamu yg bongsu tu sampai demam rindu kamu, sebak dadaku Ahmad. Aku tahu macam mana rasa rindu pada seorang ayah. Aku pun teramat rindukan ayah aku Ahmad. Aku tak boleh terima bila dengar sendiri kata-kata kamu bila mak kamu suruh kamu pergi jumpa anak kamu.

Kamu merantau ke negeri orang, tiggalkan anak kamu berjauhan. Bila dah bercerai kamu dah tak balik tengok mereka. Mereka datang ke sini mencari kamu. Nak jumpa kamu, tapi kamu tak mahu jumpa mereka.. aduh, tak dapat digambarkan perasaan ini kalau aku di tempat anak kamu. 

YA , aku tak tahu situasi sebenar. YA , aku tak tahu apa dibenak fikiran kamu , tapi Ahmad apa yang jadi depan mata aku amat menyedihkan, sebak hati aku Ahmad. Terasa seperti nampak 'plastik' terbakar.







Friday, August 2, 2013

Iftar di Restoran Cerana


Alhamdulillah masih diberi kesempatan bertemu sahabat-sahabat rumah bujang dulu. Tahun ni kami berkumpul dan iftar di Restoran Cerana, Batu 6 Cheras. Moga ukhwah ini berterusan sampai syurga, In Sha Allah (^_^). Terima kasih sahabatku Ahmad Ali, Shukri & bakal bini (ujung tahun kot,hehe), Hafiz & Dibah dan Fairuz.












Iftar di JW Marriott Hotel


Sekitar Majlis Iftar di JW Marriott Hotel, Kuala Lumpur. Angah dapat jemputan dari sahabat Ahmad Ali. Thanks a lot bro~ (^_^)









Zayyan dok geram nk pi kolam..hehe
peeewit!!