Thursday, October 24, 2013

Sibuk pertahanan diri dunia,lalai akhirat...


Silat merupakan salah satu seni mempertahan diri yang ada didunia ini. Kalau orang melayu 'Islam' ini selalunya akan mempelajadi seni silat untuk mempertahankan diri. Silat kat Malaysia ni pun dah macam-macam jenis ada, yang terkenalnya Seni Silat Gayong. Eh, bukan pasal silat aku nak cerita ni...huhu

Alkisahnya, aku terjumpa seorang lelaki ini,aku letak nama Abg S la ei, aku diperkenalkan yang Abg S ni adalah guru silat di salah satu gelanggang di utara tanah air. Aku takde masalah pun dengan Abg S ni, baru je jumpa 2 , 3 kali camtu. Ok je, cuma setelah 2 , 3 kali aku jumpa Abg S ni, ada sesuatu yang aku tak berkenan dengan Abg S ni, iaitu pergaulan bebas.

Abg S, ni aku nk cakap sikit, bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim hukumnya HARAM. Tak boleh suka-suka pegang perempuan Abg S ooiii. Dah 2,3 kali aku tengok hang dok pi salam dengan anak-anak murid silat perempuan. Haram perbuatan tu abg S. 

Ya, hang hebat di gelanggang, tapi hang kena ingat, hebat dunia apa guna? hebat mempertahan diri di dunia yang sementara tapi mengabaikan bekalan diri untuk akhirat yang kekal. Tak salah anak murid nak hormat pada guru mereka tapi biar la kena cara, ni murid perempuan pun hang tibai pi sentuh apa cerita derrrr... tak guna hang guru silat yang hebat andai lemah iman mu wahai Abg S. Pandai silat ok dah, jadi guru pula tu, lagi okey, andai hg 'upgrade' sikit diri hang, jaga batas pergaulan, hang memang terbaik Abg S!!!


Google Image




Wednesday, October 23, 2013

Wordless Wednesday #23.10



Zayyan dan kurthanya.. hadiah dari tokDaddy(toksu)
yang baru balik melancong di India. TQ Paksu (^_^)

Tuesday, October 8, 2013

Zayyan dan kapcainya...




Kapcai plastik ni beli lama dah, masa tu umur Zayyan baru 9 atau 10 bulan kalau tak silap. Baru sekarang ni Zayyan berani naik dan main.

Murah jer mainan ni, harga mampu milik.. RM10 je pun. hehe. 100% plastik. Beli mainan murah ni kena tengok safety juga. Kang tak pepasal menyundang bahaya pada budak. Nak beli memahal? idok ler teman.. Tak berkemampuan lagi.. jadi, beli yang cenggini pun ok la kot.. Murah dan berbaloi.. RM10 je.. janji selamat dan anak den suka.. Alhamdulillah



Monday, October 7, 2013

Antara Tahu dan Sedar...

 " Orang yang TAHU tak semestinya SEDAR tapi orang yang SEDAR InShaAllah TAHU "

Aku terdengat ayat diatas dalam radio IKIM.FM, hebat ayat itu.. tersentak hatiku ini. Terasa sangat ! Huraiannya begini, Kita diciptakan sebagai hamba Allah, kita dihidupkan di dunia yang sementara ini. Kita tahu bahawa kita ini adalah seorang hamba. Hamba kepada sang pencipta, ALLAH s.w.t. Kita juga tahu akan larangan dan suruhan Allah. Tetapi kita masih lagi melakukan kemungkaran, ingkar dengan suruhan dan larangan Allah.

Kenapa?

Kerana kita masih tidak sedar yang kita ini hanya HAMBA. Orang yang sedar bahawa dirinya hamba Allah, insyaAllah dia tahu apa yang perlu dia buat sebagai seorang hamba. Istilah hamba ni dia hanya patuh pada arahan tuannya. Siapa tuan kita? tentunya Allah s.w.t. Kalau kita sedar diri kita ni hamba, InshaAllah kita tahu apa yang perlu kita buat.

Nampak tak beza orang yang tahu dan sedar? Orang yang hanya tahu dia hamba belum dia sedar yang dirinya seorang hamba Allah, sebab itu dia masih melakukan kemaksiatan tanpa rasa takut, tetapi orang yang dah sedar dirinya hamba Allah, inshaAllah dia tahu apa yang tuannya (Allah) hendaki.

Maaf andai salah tulisan ku ini, Mohon dibetulkan andai salah. (^_^) sama-sama kita muhasabah diri ini. Aku up post ni sebab aku tersentuh sangat dengan ayat diatas tu.. Terima kasih untaz di radia IKIM.FM pagi tadi..





Sunday, October 6, 2013

Combo Set - Collogen Plus Vit E+Krim Ibu Putih

-IKLAN-

Promosi Combo Set - Set Collogen Plus Vit E dan Krim Ibu Putih.

Promosi 3 hari sahaja !! 04 Oktober 2013 - 06 Oktober 2013

Set Collogen Plus Vit E (RM50) + Krim Ibu Putih (RM50) = RM100

Harga Promosi Combo hanya RM70 termasuk POS !!!


Untuk TEMPAHAN/BELIAN klik SINI --> FASHA BEAUTY&HEALTHCARE


Aku yang comel...


Aku yang comel??? konfius! haha.. Zayyan ni haaaaa..

Suka betul buat gaya cenggini haaa sekarang ni.. Bikin abahnya geram je tengok muka Zayyan gitu..hehe.. Bila Zayyan dok buat muka macam ni, abah dan ibu kena la lagi tambah alert dan tengok selalu, sebabnya Zayyan berjalan tak 100% stabil lagi.. takut gak kang terjatuh ke, tersembam ke.. tergigit bibir tu.. buruk padahnya... Gigi Zayyan sekarang atas dah 4 batang dah haaa, gigi bawah dua batang... tu yang kena follow je bila dia bermain sambil buat bibir cenggini...






Saturday, October 5, 2013

Mengejar duniawi...


Alkisahnya aku terjaga lewat pagi tadi.. terkejut bangun, tengok jam dah pukul 8.45 pagi. Subhanallah! Lewatnya aku bangun! terus terlintas di kepala aku, argghhh, lewat masuk kerja! Kelam kabut aku pergi mandi, siap-siap untuk pergi kerja.

Masa tengah siap-siap tu, tiba-tiba terdetik sesuatu dihati ini.. Ya Allah, ampunkan hambamu ini Ya Allah.. aku belum solat subuh! Aku pun qada' solat subuh dengan segera.

Dalam perjalan ke ofis tadi, ada sesuatu bermain dibenak hati dan fikiran ini.. betapa lemahnya iman aku ini.. betapa lalainya hati aku ini.. aku lebih kejarkan duniawi yg sementara ini. Aku bergegas untuk pergi kerja kerana terlewat TAPI aku tidak kalut, boleh relax je lewat subuh.. Subhanalllah... Ampunkan aku dosa dan kealpaan ku ini Ya Allah..

Hmmmm.. kita boleh kelam kabut sebab duniawai tapi kenapa tidak kelam kabut bila lewat solat? Tandanya aku masih mengalami masalah hati...

AMPUNKAN DOSA-DOSA KU YA ALLAH....

ikhtibar buat rakan-rakan, agar tidak jadi sebegini.. sama-sama muhasabah diri .. akhirat yang kekal perlu diutamakan, bukan duniawi yg sementara ini...








Wednesday, October 2, 2013

Koleksi Kata-kata Hikmah Menteri


Tertarik dengan post sahabat aku Pijut , tajuknya "Kata-kata Puitis Hasil dari Seorang MENTERI". Aku kongsi dengan kawan-kawan semua, hayati kata-kata penuh makna Menteri kita.





Apa komen anda? Bernas tak? (^_^)




Mati keras...




Sama-sama ambil iktibar, dan mulakan perubahan daripada sekarang! Masih belum terlambat selagi hayat dikandung badan.. 

Macam faham jer...


Anak aku sorang ni, suka benar dengan syarahan Dr. Zakir Naik. Mula-mula tu aku tak perasan sangat, tapi dah 3,4 kali aku tengok Zayyan seronok je layan syarahan Dr. Zakir Naik tu. Aku cuba alih siaran lain, bukan main marah lagi dia, bebal menangis guling-guling.. hehehe.. Macam2 hal la kamu ni Zayyan.. Bila pasang je video (youtube) atau tengok di tv AlHijrah Dr. Zakir Naik, memang tak kemana dah anak den sorang ni.. lagi satu kegemaran dia of coz la Upin Ipin. (^_^)

Macam faham pula dia apa yang Dr. Zakir Naik tu katakan.. Syarahan dalam bahasa Inggeris plak tu.. Bila iklan dia main kejap, start je balik syarahan tu, terpacak depan tv! hehe, ragam anak abah... Apapun, mudah-mudahan sampailah di hati Zayyan apa yg Dr. Zakir katakan.. amin!