Thursday, November 28, 2013

Terima kasih...


Beberapa hari kebelakangan ini aku terasa sedikit down, tertekan dengan masalah yang menimpa diri ini (rujuk SINI). Kusut otak memikirkan apa salah aku ini sehingga 'mereka' melayan aku sedemikian rupa. Apa salah aku pada mereka, apa yang telah aku buat hingga mereka melayan aku begitu.. macam-macam lah benda mai dalam kepalahotak aku ni..

Aku silap sebenarnya, aku lupa akan apa yang dikatakan 'ujian' / 'hikmah'. Aku lupa untuk bermuhasabah diri sendiri, aku asyik memikirkan tentang mereka sahaja hingga aku lalai untuk buat apa yang sepatutnya aku buat. Muhasabah diri sendiri!

Ya, apabila ditimpa musibah atau ujian, janganlah kita terus lalai dengan musibah itu, sebaliknya bersyukurlah atas ujian itu kerana semuanya itu adalah aturan yang Maha Kuasa. Cari mana silap diri sendiri bukan mana silap mereka.

Terima kasih pada sahabat yang sedarkan aku dari terus terlalai dari mengingati DIA. 

Bila ada yang masih ambil berat, jaga tepi kain kita, tu tandanya mereka masih ambil berat dan sayang pada kita.. ye ke? hehehe..







Wednesday, November 27, 2013

15 minit pertama dan berikutnya...

15 minit pertama bila dapat mainan baru, Zayyan akan explore dulu mainan tu.. biasanya dia akan cuba buat macam-macam seperti tekan segala macam pada mainan tu, belek atas bawah depan belakang.. 

video


15 minit kemudian, inilah jadinya.. video bawah ni...

video

Aku yang dianiaya...


Sedih hati ini bila dianiaya dan difitnah, lagi menyedihkan bila penjelasan kita tidak diterima. Hanya Allah tahu betapa kecewa dan sakit hati ini. Moga Allah beri petunjuk pada mereka itu..

bawah ni copy paste dari : www.dakwahsunnah.com dan Bicara Agama

firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (al-Hujuraat: 6)


{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ } [المائدة: 8]
 
Artinya: "Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang akamu kerjakan." (QS. 5:8). 






Pandai dah meminta..


Isnin lepas aku bawa anak bini pegi pasar malam di area Wangsa Maju. Saja jalan-jalan sambil beli barang dapur sikit. Pasar malam kat situ agak panjang la juga, jadi tak daya nak dukung Zayyan lama-lama, lenguh! hehe. Jadi, letak dalam stroller, tolak je..

Tengok dok jalan-jalan tu, tiba-tiba Zayyan pusing nak bangun, tangannya tunjuk sesuatu, mulutnya sebut 'bak..bak..bak..' . Aku pandang arah tangan Zayyan tunjuk tu, nampak orang jual mainan! Adeh! Pandai dah minta mainan anak aku ni.. Masak aku lepas ni..

Malas nak layan, aku tolak laju je kedepan.. haha, kejam! alih-alih ada lagi orang jual mainan kat depan tu haaa.. sudahnya, aku bawa la juga Zayyan pilih mainan sebelum Zayyan  buat latihan vokalnya.. kang lagi kecoh.. hehe.. pasar malam je abah mampu ye Zayyan ye, jangan kat Pavilion ke, MidValley ke, kopak abahnye nanti.. hehe.

Bukan nak berkira, tapi berbelanjalah ikut kemampuan.. (^_^)

Banyak-banyak mainan kat situ, pedang ni yang Zayyan nak...

Dua mainan yang Zayyan pilih - Pedang lampu dan telefon Thomas

Aku : Abah pinjam jap, nk buat muka Gangster!

Zayyan : bagi balik pedang cek!!!

Zayyan : abah xyah poyo sangat lah ! bak balik!




Tuesday, November 26, 2013

Cuba.. cuba.. dan cuba lagi


video

Zayyan cuba terbalikkan lori mainan dia dan cuba tegakkan supaya dia dapat main tayar lori tu. Banyak kali gak Zayyan cuba try test, sampai nak bebal juga lah. Akhirnya Zayyan berjaya juga.. hehe.. 

Jangan putus asa anakku, dalam kehidupan ni mesti kena terus mencuba, pantang menyerah kalah! Kedah! Kedah pantang kalah, walau sakit jantung dan rebah!! Upsssss, ternyanyi lagu bola Kedah plak.. (^_^)

Monday, November 25, 2013

Buat muka...


Pandai dah Zayyan buat muka sekarang ni. Belajar mana pun tak tau. Ni mesti kerja ibunya ni.. hehehe. Sekarang ni sebut je buat muka, mesti buat muka kerutnya tuh.. Geram pula aku tengok.. nk gigit je rasanya. Besar dah anak abah sayang ni.. cepat betul masa berlalu.. faham dah apa orang kata dan arah dia..


Saturday, November 23, 2013

Aku yang dulu...


Aku yang dulu, bukanlah yang sekarang,
dulu ku kurus sekarang ku berisi...

dulu dulu dulu ku menjaga badan,
seeeeekarang badan ku dijagaaaa...

Tadi terjumpa gambar lama, tahun 2007 kalau silap gambar tu, Ya Allah bezanya saiz aku sekarang ni.. (buat2 tetanjat) hahaha

masih slim n steady 
kembang sudah ! dak gomok!

Ini semua salah bini den, bagi makan lebih! ( boleh tak nak salahkn bini? )




Bertugas di hari minggu...


Bertugas di hari minggu memang amat menguji mental dan fizikal. Sapa setuju angkat tangan ! hehe. Yang bekerja sendiri lain lah kan, ni untuk mereka yang makan gaji je. Nak plak penjawat awam seperti aku ini haaaa..besar wooo cabaran dan dugaan kerja hujung minggu ni..

Dikala orang lain menghabiskan masa hujung minggu bersama keluarga tersayang, aku masih lagi menjalankan tugas seperti biasa. Nak pula, buka facabook, tengok orang update status berjalan sana sini, buat aktiviti itu ini kan, fuh! menimbulkan rasa cemburu yang teramat sangat.

Ya, dulu masa aku mula bertugas, memang aku rasa macam tu, tetapi tidak sekarang ni, alhamdulillah dah boleh terima dan selesa dengan keadaan begini. Takde dah rasa terbeban atau nak merungut mengeluh bagai. Layan jer.. apa yang penting enjoy dengan kerja yang dibuat, redha dan syukur. InsyaAllah semuanya lancar...

Pandang dari sudut lain, dapat juga tambah duit poket sebab bertugas lebih masa dibayar elaun lebih masa, kelebihan tu! tak semua orang merasa buat 'overtima' kan? jadi syukurlah.. (^_^)

yang penting? kita enjoy!!! (sambil lompat gaya Nora Danish) ahaks! (^_^)


nak main ni? meh leh datang sini - Planetarium Negara



Friday, November 22, 2013

Kipas Susah Mati Upin Ipin



Suka sangat lah si Zayyan ni dengan Upin Ipin. Memang 'die hard fan' Upin dan Ipin lah! Sejak dah boleh berkomunikasi menggunakan bahasa yang aku tak faham dan pandai tunjuk2 ni, pantang nampak gambar Upin dan Ipin, terus tuju dan tunjuk.

Baju ni dapat masa pegi pasar malam haritu,tengah jalan-jalan, Zayyan berpaling dan tunjuk sesuatu, ditunjuknya baju tu pastu sebut 'bak..bak..bak' 'naakkkkk' sambil tangan tunjuk ke arah baju tu..aku bagi je Zayyan pegang baju tu, terus tak nak lepas dah, jadinya abahnya kenalah beli..

sama juga cap tu, haaaiihhh, sebbaik la anak, layan kan je lah.. hehehe (^_^)

Kalau bab Upin Ipin ni memang alert sangat2 Zayyan ni, haritu lalu di tepi Watson, aku sedang dukung Zayyan, tiba-tiba Zayyan bersuara 'haaaaaaaa' sambil tangan tunjuk2 ke arah Watson, aku pelik gak, nk masuk Watson ke apa, aku patah balik dan berdiri depan Watson tu, tengok arah tangan tunjuk tu, rupanya dalam Watson tu ada rak, jual barangan Upin dan Ipin.

Alahai anakku, nampak aje Upin Ipin dia tu.. 



Berebut barang la pula...


video

Pandai dah sekarang ni berebut barang ngan orang. Kalau Zayyan dah nak sesuatu, dia akan minta dulu.. Zayyan akan hulur tangan sambil sebut bak..bak..bak.. tak bagi kalu,kasi rebut terus.. haha.. Kalau taknak bagi, takyah bagi terus, dia okey je.. kalau dah bagi, kena tunggu sampai dia puas mainlah baru dia bagi balik.. kalau tak, jangan haraplah dia nak bagi, nk ambil juga, kena hadaplah mulutnya yang bising itu.. hehehe.. 

Sekejap masa berlalu.. dah macam2 ragam anak den ni.. Alhamdulillah syukur Zayyan dikurniakan kesihatan yang baik.. (^_^)

Thursday, November 21, 2013

Pandai merajuk dah...



Dah pandai dah merajuk dak Zayyan ni.. hehe.. Macam ni je la pesennya bila merajuk, jadi tugu atas sofa! keras je camtu tengok tv, panggil lah, pujuk lah camner pun, dia buat dek je!

 Tapi abah ada power nk kasi Zayyan okey.. abah buka pintu rumah, buat-buat nak kuar jalan, laju je turun.. ceh! hahaha. Aku angkat dukung, jalan seround dua, dah OK! 




Beg pun jadi...


video

Beg aku pun jadi bahan mainan Zayyan.. huhu.. anak punya pasal, takde hal lah kan, apa la sangat beg itu dibanding dengan tengok telatah anak yang menghiburkan hati ini. (^_^)

Bising riuh rendah rumah dengan suara Zayyan.. ditariknya beg aku tu keliling rumah...

Kena tinggal lagi...

Aku bertolak balik dari Langkawi (klik sini) pukul 1.00pm lebih kurang, naik feri + naik bas + sampai Putrajaya + drive balik Kuala Lumpur, aku sampai rumah lebih kurang pukul 2 pagi camtu, dan anak aku Muhammad Izz Zayyan Rizqi masih belum tidur! Tunggu kepulangan abahnya yg tercinta ini..hehe

Aku buka je pintu, bagi salam, terus dengan lajunya Zayyan berlari dapatkan abahnya ni.. huhu, punyalah seronok dapat jumpa abahnya setelah 3 hari tak tengok muka abahnya yg hensem ni.. (perasan) hahaha. Terserlah keceriakan dimuka anak aku bila aku angkat dukung dia.. Bisingnyer lah mulut Zayyan yang abah tak faham apa patah katanya.. abah iye kan je lah ye sayang.. apa sayang cerita pun abah tak tahu, abah iyakan je.. (^_^)

dekat pukul 4 pagi juga lah baru nak tidur, huh, letih yang teramat sangat!

esoknya aku kerja seperti biasa, jadi Zayyan kena tinggal lagi, baru jumpa kejap malam tadi, bangun pagi abahnya takde lagi..

Bila Zayyan bangun, tengok abahnya takde, apa lagi, mengamuk sakanlah cari abahnya, puas dipujuk ibunya tapi tak jalan..huhu..kesian ibu..

sudahnya, ibunya call aku, buat video call, haaaaaaa, merajuk kau!!! haaaaaambik, anak den dah pandai merajuk! duduk keras membatu di sofa tu tak gerak kemana, bagi handphone video call pun tak dilayannya.. waaa waaa waaaa Zayyan dah pandai merajuk!


muka dak merajuk kena tinggal





Pertama kali kena tinggal...

Pada 17-19 Nobember lepas aku ada kursus di Hotel Seaview, Pulau Langkawi. 3 hari aku berjauhan dengan anak dan isteri. Kalau bini tu takde hal la kan, dah biasa dah, tapi Zayyan baru pertama kali kena tinggal dengan abah dia ni haaaa.. so, lain macam la sikit rasanya bila abahnya tiada dirumah..

Mencari juga la bila aku tak balik rumah, nasib baik tidak demam. Bila dengar ibunya cerita gelagat dia mencari, sayu je hati ini.. anak cek oiii.. mau tak ter'feeling', lagi pula ni baru pertama kali berjauhan, padahal 3 hari je pun..hehehe..

Nak kata tidak rindu, tipu la kan.. Tapi rindu terubat dengan teknologi yang ada sekarang ni.. kan ada segala macam kemudahan seperti wechat, videocall, tango dan macam2 lagi.. tekan je.. haaaaa, dah nampak muka dah. (^_^)

Ibu bagi Zayyan baju yg abahnya pakai sebelum pergi kursus...
nk kena bau ketial abahnya baru tido.. hehehe 








Sunday, November 3, 2013

Zayyan dan PS2


video

Rajin sangat lah sekarang ni anak teruna aku sorang ni mengemas. Ada saja benda yang nak dikemasnya. Huh! 

Video atas ni Zayyan tengah mengemas PS2. Nak pasangkan bagi main, belum sampai masanya untuk Zayyan main.. kalau dah pandai, boleh 'sparing' Winning Eleven atau PES dengan abah dia ni.. hehehe