Showing posts with label abah. Show all posts
Showing posts with label abah. Show all posts

Friday, December 6, 2013

Riadah di Tasik Titiwangsa

Lama dah tak bawa Zayyan ke taman.. asyik dok rumah je kan, kesian anak abah bosan tengok benda yang sama je. Ni abah bawa Zayyan gi main taman ye.. kita gi riadah di Taman Tasik Titiwangsa...

Pancit gak aku kejar Zayyan, adeh!!! 





















Susah tidur


Susah sungguh sekarang ni anak cek nak tidur. Ada saja benda nak dibuatnya. Macam-macam dia nak explore. Kadang tu mata sampai dah tak larat nak angkat dah, tapi tahan juga untuk bermain. Nak dipaksa tidur pun tak boleh, bergegar rumah kang dia meraung! hehe. Nak tak nak kena layan kan je lah. Nak di biarkan nanti takut pula dia main benda yang tidak sepatutnya, bahaya woooo...

Dulu umpan je video Upin Ipin dan susu sebotol, sekejap je dia dah tido. Sekarang bagi benda yang sama, dia layan juga, tapi habis je susu dia bangun sambung main! hahaha.. aduhailah anakku.. teletah sungguh kamu sekarang ni..

selamat malam sayang... tewas akhirnya.. 1.00am




Sunday, December 1, 2013

Kena update stamina...


Malam tadi aku gi rumah nenek saudara belah isteri di Bandar Tun Razak, Cheras, malam berinai anaknya, harini kenduri.

Bukan pasal kenduri tu haaa aku nk cerita, ni cerita anak aku yang membuat abahnya ini mengah! hehehe. Dah pandai nak berkawan dah anak aku ni, tapi sayangnya kawan yang di cari bukan rakan sebaya.

Jadi, bila bermain tu, memang kena tengok sentiasa lah sebab kanak-kanak ni bukan tahu apa pun, bila bermain, mereka ni suka berlari, bila berlari ni ada la yang tolak menolak. Anak aku ni bukannya kuat sangat pun, baru je dapat kaki, lesen L lagi, jadi bila rakan yang lebih besar langgar sikit pun dah jatuh. Lari atas jalan tar plak tu, jatuh je komfem calar punya. Nak di halang tak boleh, jadi abahnya kena la join berlari juga, ikut je mana arah dia nak pegi...

15 minit ikut berlari, aku okey lagi.. masuk 30 minit dan seterusnya, nampak macam nak menyerah je, macam mengah je, macam penat je.. hehehe. Nampak sangat badan aku ni dah 'tambah sihat' dan stamina dah out!! adeh! mengah aku dibuatnya.. nampak gayanya aku kena perbaiki balik stamina la lepas ni..






Wednesday, November 27, 2013

Pandai dah meminta..


Isnin lepas aku bawa anak bini pegi pasar malam di area Wangsa Maju. Saja jalan-jalan sambil beli barang dapur sikit. Pasar malam kat situ agak panjang la juga, jadi tak daya nak dukung Zayyan lama-lama, lenguh! hehe. Jadi, letak dalam stroller, tolak je..

Tengok dok jalan-jalan tu, tiba-tiba Zayyan pusing nak bangun, tangannya tunjuk sesuatu, mulutnya sebut 'bak..bak..bak..' . Aku pandang arah tangan Zayyan tunjuk tu, nampak orang jual mainan! Adeh! Pandai dah minta mainan anak aku ni.. Masak aku lepas ni..

Malas nak layan, aku tolak laju je kedepan.. haha, kejam! alih-alih ada lagi orang jual mainan kat depan tu haaa.. sudahnya, aku bawa la juga Zayyan pilih mainan sebelum Zayyan  buat latihan vokalnya.. kang lagi kecoh.. hehe.. pasar malam je abah mampu ye Zayyan ye, jangan kat Pavilion ke, MidValley ke, kopak abahnye nanti.. hehe.

Bukan nak berkira, tapi berbelanjalah ikut kemampuan.. (^_^)

Banyak-banyak mainan kat situ, pedang ni yang Zayyan nak...

Dua mainan yang Zayyan pilih - Pedang lampu dan telefon Thomas

Aku : Abah pinjam jap, nk buat muka Gangster!

Zayyan : bagi balik pedang cek!!!

Zayyan : abah xyah poyo sangat lah ! bak balik!




Tuesday, November 26, 2013

Cuba.. cuba.. dan cuba lagi



Zayyan cuba terbalikkan lori mainan dia dan cuba tegakkan supaya dia dapat main tayar lori tu. Banyak kali gak Zayyan cuba try test, sampai nak bebal juga lah. Akhirnya Zayyan berjaya juga.. hehe.. 

Jangan putus asa anakku, dalam kehidupan ni mesti kena terus mencuba, pantang menyerah kalah! Kedah! Kedah pantang kalah, walau sakit jantung dan rebah!! Upsssss, ternyanyi lagu bola Kedah plak.. (^_^)

Monday, November 25, 2013

Buat muka...


Pandai dah Zayyan buat muka sekarang ni. Belajar mana pun tak tau. Ni mesti kerja ibunya ni.. hehehe. Sekarang ni sebut je buat muka, mesti buat muka kerutnya tuh.. Geram pula aku tengok.. nk gigit je rasanya. Besar dah anak abah sayang ni.. cepat betul masa berlalu.. faham dah apa orang kata dan arah dia..


Friday, November 22, 2013

Kipas Susah Mati Upin Ipin



Suka sangat lah si Zayyan ni dengan Upin Ipin. Memang 'die hard fan' Upin dan Ipin lah! Sejak dah boleh berkomunikasi menggunakan bahasa yang aku tak faham dan pandai tunjuk2 ni, pantang nampak gambar Upin dan Ipin, terus tuju dan tunjuk.

Baju ni dapat masa pegi pasar malam haritu,tengah jalan-jalan, Zayyan berpaling dan tunjuk sesuatu, ditunjuknya baju tu pastu sebut 'bak..bak..bak' 'naakkkkk' sambil tangan tunjuk ke arah baju tu..aku bagi je Zayyan pegang baju tu, terus tak nak lepas dah, jadinya abahnya kenalah beli..

sama juga cap tu, haaaiihhh, sebbaik la anak, layan kan je lah.. hehehe (^_^)

Kalau bab Upin Ipin ni memang alert sangat2 Zayyan ni, haritu lalu di tepi Watson, aku sedang dukung Zayyan, tiba-tiba Zayyan bersuara 'haaaaaaaa' sambil tangan tunjuk2 ke arah Watson, aku pelik gak, nk masuk Watson ke apa, aku patah balik dan berdiri depan Watson tu, tengok arah tangan tunjuk tu, rupanya dalam Watson tu ada rak, jual barangan Upin dan Ipin.

Alahai anakku, nampak aje Upin Ipin dia tu.. 



Berebut barang la pula...



Pandai dah sekarang ni berebut barang ngan orang. Kalau Zayyan dah nak sesuatu, dia akan minta dulu.. Zayyan akan hulur tangan sambil sebut bak..bak..bak.. tak bagi kalu,kasi rebut terus.. haha.. Kalau taknak bagi, takyah bagi terus, dia okey je.. kalau dah bagi, kena tunggu sampai dia puas mainlah baru dia bagi balik.. kalau tak, jangan haraplah dia nak bagi, nk ambil juga, kena hadaplah mulutnya yang bising itu.. hehehe.. 

Sekejap masa berlalu.. dah macam2 ragam anak den ni.. Alhamdulillah syukur Zayyan dikurniakan kesihatan yang baik.. (^_^)

Thursday, November 21, 2013

Pandai merajuk dah...



Dah pandai dah merajuk dak Zayyan ni.. hehe.. Macam ni je la pesennya bila merajuk, jadi tugu atas sofa! keras je camtu tengok tv, panggil lah, pujuk lah camner pun, dia buat dek je!

 Tapi abah ada power nk kasi Zayyan okey.. abah buka pintu rumah, buat-buat nak kuar jalan, laju je turun.. ceh! hahaha. Aku angkat dukung, jalan seround dua, dah OK! 




Beg pun jadi...



Beg aku pun jadi bahan mainan Zayyan.. huhu.. anak punya pasal, takde hal lah kan, apa la sangat beg itu dibanding dengan tengok telatah anak yang menghiburkan hati ini. (^_^)

Bising riuh rendah rumah dengan suara Zayyan.. ditariknya beg aku tu keliling rumah...

Kena tinggal lagi...

Aku bertolak balik dari Langkawi (klik sini) pukul 1.00pm lebih kurang, naik feri + naik bas + sampai Putrajaya + drive balik Kuala Lumpur, aku sampai rumah lebih kurang pukul 2 pagi camtu, dan anak aku Muhammad Izz Zayyan Rizqi masih belum tidur! Tunggu kepulangan abahnya yg tercinta ini..hehe

Aku buka je pintu, bagi salam, terus dengan lajunya Zayyan berlari dapatkan abahnya ni.. huhu, punyalah seronok dapat jumpa abahnya setelah 3 hari tak tengok muka abahnya yg hensem ni.. (perasan) hahaha. Terserlah keceriakan dimuka anak aku bila aku angkat dukung dia.. Bisingnyer lah mulut Zayyan yang abah tak faham apa patah katanya.. abah iye kan je lah ye sayang.. apa sayang cerita pun abah tak tahu, abah iyakan je.. (^_^)

dekat pukul 4 pagi juga lah baru nak tidur, huh, letih yang teramat sangat!

esoknya aku kerja seperti biasa, jadi Zayyan kena tinggal lagi, baru jumpa kejap malam tadi, bangun pagi abahnya takde lagi..

Bila Zayyan bangun, tengok abahnya takde, apa lagi, mengamuk sakanlah cari abahnya, puas dipujuk ibunya tapi tak jalan..huhu..kesian ibu..

sudahnya, ibunya call aku, buat video call, haaaaaaa, merajuk kau!!! haaaaaambik, anak den dah pandai merajuk! duduk keras membatu di sofa tu tak gerak kemana, bagi handphone video call pun tak dilayannya.. waaa waaa waaaa Zayyan dah pandai merajuk!


muka dak merajuk kena tinggal





Sunday, November 3, 2013

Zayyan dan PS2



Rajin sangat lah sekarang ni anak teruna aku sorang ni mengemas. Ada saja benda yang nak dikemasnya. Huh! 

Video atas ni Zayyan tengah mengemas PS2. Nak pasangkan bagi main, belum sampai masanya untuk Zayyan main.. kalau dah pandai, boleh 'sparing' Winning Eleven atau PES dengan abah dia ni.. hehehe

Sunday, October 6, 2013

Aku yang comel...


Aku yang comel??? konfius! haha.. Zayyan ni haaaaa..

Suka betul buat gaya cenggini haaa sekarang ni.. Bikin abahnya geram je tengok muka Zayyan gitu..hehe.. Bila Zayyan dok buat muka macam ni, abah dan ibu kena la lagi tambah alert dan tengok selalu, sebabnya Zayyan berjalan tak 100% stabil lagi.. takut gak kang terjatuh ke, tersembam ke.. tergigit bibir tu.. buruk padahnya... Gigi Zayyan sekarang atas dah 4 batang dah haaa, gigi bawah dua batang... tu yang kena follow je bila dia bermain sambil buat bibir cenggini...






Wednesday, October 2, 2013

Macam faham jer...


Anak aku sorang ni, suka benar dengan syarahan Dr. Zakir Naik. Mula-mula tu aku tak perasan sangat, tapi dah 3,4 kali aku tengok Zayyan seronok je layan syarahan Dr. Zakir Naik tu. Aku cuba alih siaran lain, bukan main marah lagi dia, bebal menangis guling-guling.. hehehe.. Macam2 hal la kamu ni Zayyan.. Bila pasang je video (youtube) atau tengok di tv AlHijrah Dr. Zakir Naik, memang tak kemana dah anak den sorang ni.. lagi satu kegemaran dia of coz la Upin Ipin. (^_^)

Macam faham pula dia apa yang Dr. Zakir Naik tu katakan.. Syarahan dalam bahasa Inggeris plak tu.. Bila iklan dia main kejap, start je balik syarahan tu, terpacak depan tv! hehe, ragam anak abah... Apapun, mudah-mudahan sampailah di hati Zayyan apa yg Dr. Zakir katakan.. amin!





Thursday, September 26, 2013

Nak Pakai Kain Pelikat

Aku balik dari surau malam tadi, Zayyan datang tarik-tarik kain pelikat yang aku pakai, ingatkan nak suruh dukung, aku dukung tak mahu dia, nk suruh letak, aku letak ditariknya kain aku ni, tarik dan dah mula menangis.. ish, apa anak aku nak ni? aku dukung lagi, bawa pusing-pusing rumah, agah sana sini, tak mahu! nak turun.. bila letak tarik kain..dah nak terburai kain den! haha..

aku pun masuk bilik tukar kain ,pakai seluar dulu, pastu tengok Zayyan masuk bilik ambil kain pelikat aku, nak sarung la kononya, angkat letak, angkat letak, bila tak boleh menangis.. hahaha

Okey, abahmu dah faham wahai Zayyan, Zayyan nak pakai kain pelikat tu ye.. Meh abah tolong..

Nah! ini hasilnya...



Punyalah gembira Zayyan dapat pakai kain pelikat, satu rumah dia pusing! Haiii la Zayyan, teletah sunggguh kamu sekarang ni.. (^_^)

Ni video ibunya upload di Keek.






Wednesday, September 11, 2013

Setahun sudah...

Hari ini 11 September 2013 bersamaan 5 Zulkaedah 1434hijrah, genap umur putera sulung ku Muhamad Izz Zayyan Rizqi satu tahun. Selamat ulang tahun kelahiran sayang, nak ucapkan pada kamu, komfem aku buat tak tahu je sebab bukan faham lagi pun apa abah nk kata ni kan..hehehe.. abah doakan untuk kamu ye..

Moga dikurniakan kesihatan yang baik sepanjang kamu membesar, moga menjadi anak yang soleh taat pada ibubapa dan yg penting taat perintah Allah s.w.t. Moga sentiasa dalam redha dan rahmat Allah. Moga Allah memberi kekuatan, kesabaran dan ketetapan iman pada abah dalam membesar,mendidik kamu. Amin.

Sekejap je masa berlalu, dah setahun pun kamu Zayyan... (^_^)








Thursday, August 29, 2013

Bela Lebah


Dulu arwah abah ada bela lebah. Masa tu memang selalu lah minum madu. Madu segar! fresh! ambil dari sarang terus makan atau perah ambil madu dan minum. 

Sekarang ni nak dapat madu yang betul-betul original pun susah. Kalau ada pun harganya agak mahal. 

Masa abah bela lebah dulu, boleh kata kerap kali jugalah aku disengat lebah ni. Sangkar/rumah/sarang lebah ni abah buat sebelah rumah je. Jadi masa nak ambil madu tu, memang kena hati-hati sebab lebah ni berkeliaran. Kalau tak hari-hati memang kena sengat la..



Masa pergi melawat rumah lama haritu, aku tengok masih ada lagi tapak sarang lebah yang abah buat. tinggal tiang kayunya je (dalam bulatan). Kotaknya dah tiada.

Sebelum kami pindah dulu pun lebah-lebah ni dah lari dulu! pindah juga..hehe. Lebah ni lari sebab kena kacau dek kerengga dan tebuan. Asyik dok kena kacau je, lebah ni pun pindah juga..hehehe.



Abah Inspirasiku,Rumah Lama part ll




Sambungan dari post sebelum ini "Tempat Aku Dibesarkan"

Bila tengok rumah ini, rasa rindu pada arwah abah semakin menebal. Rindu sangat. Tengok gambar atas, anak panah hitam tu kilang perabot, anak panah merah pun kawasan kilang perabot juga, kawasan ditempatkan segala mesin-mesin dan peralatan. Anak panah kuning pula kawasan untuk repair barang elektrik. 

Kalau sebelah pagi abah sibuk disekolah, sebelah petang dan malam pula abah sibuk di kawasan rumah ni haaa.. kadang-kadang tu terfikir juga, abah ni tak penat ke? Sekarang setelah bergelar seorang ayah, baru aku faham. Apa rasanya menjadi seorang ayah. Walaupun sibuk macamtu abah tak pernah abaikan kami semua. Ada je masa bersama kami.

Stor kayu

Gambar atas ni dulu kawasan stor kayu. Semua stok kayu disimpan disitu. Sekarang ni tinggal batu je, stornya da roboh kot. Dulu masa stok kayu sampai, kami adik beradiklah yang kena angkut kayu dari lori simpan kat stor ni. Seronok bila stok kayu sampai, sebabnya kami akan dapat upah! hehehe. Sebatang kayu RM0.10. Zaman tu 10sen besar wooo nilainya. Boleh beli gula-gula 5biji tau 10sen. Jadi, kami adik beradik ni, berebut-rebutlah dok angkat kayu tu..hehehe.

Ada juga abah pergi beli sendiri kayu di kilang. Abah guna van masa ni, jadi bila abah pi beli kayu tu, penuh la van dengan kayu, kami pun berhimpit dalam van dengan kayu.hehe. Kalau abah beli papan/plywood lagi syok, abah bentang dalam van tu, atas papan lapik kain/toto, kami boleh baring atas papan tu. Zaman kanak-kanak, boleh duduk atas papan tu syok wooooo.. (^_^)

Abah amik stok kayu di Alor Setar. Nak ke Alor Setar dalam 1 jam 15 minit perjalanan. Jadi kalau abah keluar memang dia bawa semua. Boleh pi jalan2 sekali. 

Zaman itu sudah berlalu... yang tinggal cuma kenangan, nostalgia... Al-Fatihah buat arwah abah (-_-)





Tuesday, August 27, 2013

Tempat Aku Dibesarkan, Felda Lubok Merbau


6 Syawal yg lepas aku pergi beraya di Felda Lubok Merbau, Kedah. Tempat aku dibesarkan, banyak kenangan aku di sana. Aku tinggal di Felda Lubuk Merbau sehingga umur 16 tahun sebelum aku berpindah ke Bukit Pinang, Kepala Batas.

Arwah abah masa mula posting guru dulu dia kena ikut geng peneroka Felda Lubok Merbau ni. Sekitar tahun 1982 kalau tak silap aku, 2 tahun sebelum Along dilahirkan (1984). Masa tu hutan belantara lagi, jalan raya pun tak wujud lagi, semuanya tanah merah dan berbukit lagi. Tahun 1994 atau 1995 baru ada jalan tar. Baru ada pembangunan sikit kat Felda ni. Tapi line handphone memang takde la masa tu, kalau tak silap aku tahun 2006 atau 2007 baru ada line handphone.

Masa di Felda Lubok Merbau ni, arwah abah buat side income dengan buka kilang perabot dan repair barang elektrik. Abah sangat hebat kerana mampu buat semua benda ni. Bayangkan, bangun pagi pergi sekolah,mengajar. Balik sekolah buat perabot dan malam sambung pula repair barang elektrik. 

Kami adik beradiklah yang jadi pekerja abah. Bila stok kayu,papan sampai, kamilah yang kena angkut dan susun di stok kayu. Kami jugalah pekerja abah yang kena tolong abah buat perabot tu. Abah orang pertama di Felda tu yang buat perabot, jadi boleh dikatakan 100% orang felda tu guna perabot abah.

Tengah menaip pasal abah ni, tiba-tiba sebak plak hati ini, rindunya pada arwah abah...   (-_-)
sambung nantilah.. hhhmmmmmmmmmmmm.. Al-Fatihah buat abah


287A Lorong Sabah Sarawak, Felda Lubok Merbau





Saturday, August 24, 2013

Tolong 'kemas' Almari...


Alkisahnya aku terbangun lewat pagi tadi, kelam kabut sikit jadinya.. Terburu-buru mandi, solat, bersiap nk pi kerja. Aku kerja harini... Kelam kabut punya pasal, ambil baju dalam almari, lupa tutup pintu almari.. hehehe

Disebabkan pintu almari tidak ditutup, adalah orang yang nak tolong kemaskn almariku itu.. jadilah macam gambar bawah ni haaaaaa.. 






ibunya hantar gambar ni tadi..hehehe.. senyum saja tak perlu kata apa-apa  (^_^) 

Ibu!! tolong kemas ye, abah kerja ni..hehehehe