Showing posts with label adab. Show all posts
Showing posts with label adab. Show all posts

Friday, September 26, 2014

Tak pandai cakap melayu...


Situasi berlaku di tempat kerja aku..

Ada dua orang kanak-kanak dalam lingkungan umur 6-7 tahun datang dekat aku untuk bertanyakan tentang apa yang ada di sini. Aku seperti biasa, sambut dan jawab segala persoalan yang di ajukan. Perbualan aku dan kanak-kanak itu dalam bahasa Inggeris tau. Tergagap juga aku nak menjawab dengan kanak-kanak tu, lancar sangat bahasa inggeris dia. hehehe. 

Jadi aku beranggapan dua kanak-kanak itu mesti warga asing. Beberapa minit kemudian datang dua orang wanita, seorang dalam lingkungan lewat 30an (mak dia mungkin) dan seorang lagi agak berumur sikit, dalam lingkungan umur 60an. Maknya pun sama, cair je berbahasa Inggeris. Jadi, aku rasa betullah telahan aku yang mereka ini pelancong. 

Jadi, setelah pertanyaan selesai, aku pun menyatakan harga untuk masuk ke tempat aku ini. 

Aku : The price is RMxx,
Dia  : Eh, bukan ke harganya RMx? Harga RMxx tu untuk foreigner kan?

Eh, cakap melayu pula kamu? Tertanjat kiter! haha. Tiba-tiba dia boleh cakap melayu pula. Aku pun tanya..

Aku : Are you Malaysian citizen or foreigner?
Dia  : of cause i'm a citizen, u nak tengok ic i ke? Suka-suka nak caj i harga (cakap sambil buat muka babi)

Hmmmmm.. melayu rupanya, duduk Damansara je pun. Cakap bahasa inggeris bukan main, siap berdialek bagai. Bukan aku sengaja caj harga warga asing, tapi dah memang kamu tu yang dah rupa warga asing.

Dan yang ini paling sedih, selepas dia dan anak-anak dia masuk, makcik yag lagi seorang datang dekat aku dan cerita makcik ini buat aku rasa sedih.

Makcik : Maaf ye dik, anak cucu makcik ni sudah macam orang putih, tidak reti dah nak cakap melayu..
Aku : Takpe makcik, salah saya terus caj je tadi, lupa tanya warganegara ke tak.
Makcik : Cucu aku tu, bukannya tahu bebahasa melayu.. cakap orang putih je memanjang. Naik pening kepala aku dengar.
Aku : (senyum)
Makcik : Aku cakap pun bukan dia faham sangat. Maknya pula yang jadi tukang alih bahasa.
Aku : ??????  (tertanya-tanya, senyum dan dengar lagi)
Makcik : Kamu sudah kawin? sudah ada anak?
Aku : Dah makcik, anak baru seorang.
Makcik : Ni makcik nak pesan, janganlah ajar anak tu bahasa lain, rosak anak kamu nanti macam cucu aku tu. Dari kecil maknya asyik dengan bahasa inggeris je. Tadika orang putih, sekolah rendah ni pun sekolah orang putih. Sekarang nak cakap melayu pun tak pandai.
Aku : Ye ke makcik, kenapa sampai jadi macam tu. Pernah duduk luar negara ke dulu?
Makcik : Luar negeri je, asal dulu Perak, pindah ke Kuala Lumpur ni haaa..
Aku : (Pandai makcik buat lawak, luar negeri ye..hahaha)
Aku : Sabar je lah makcik. Zaman maju ni macam-macam ada. 

Gila lah, ada orang Melayu yang tidak fasih bercakap Melayu rupanya. Dahsyat betul. Tidak salah boleh kuasai bahasa lain tetapi berpada lah. Biar kena pada tempatnya. Bagus boleh kuasai bahasa asing, ada kelebihan disitu, tetapi jangan sampai lupa asal usul. Biar kena pada cara dan penggunaannya, lagi terbaik!



Wednesday, October 24, 2012

Wordless Wednesday #24.10

RESPECT !! Hormat lah pada yg tua (^^,)

Thursday, March 22, 2012

Muhasabah Diri - Adab Terhadap Rasullullah s.a.w



i) Allah telah mewajibkan setiap mukmin untuk hormat terhadap Nabi Muhammad S.A.W seperti yang ditegaskan dalam firman Allah :
“ Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya.....”
( Al-Hujurat 49:1 )



ii) Sesungguhnya Allah mewajibkan orang yang beriman untuk taat dan cinta kepada Rasullullah seperti di dalam firmannya :
“ Wahai orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul...”
( Muhammad 47:33)



iii) Allah menjadikan Rasullullah sebagai pemimpin dan hakim seperti dalam firmannya :
“ Sesungguhnya kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu.....”
( An-Nisa’ 4:105 )



iv) Allah telah menetapkan bahawa Rasullullah adalah manusia terbaik akhlak dan budi pekertinya. Beliau memiliki kesempurnaan diri dan jiwa sehingga beliau merupakan makhluk yang paling baik dan sempurna.
Beberapa cara beradab kepada Nabi Muhammad S.A.W antaranya :
  • Hendaklah mentaati Nabi Muhammad S.A.W di samping mengikuti jejak langkahnya dalam urusan dunia dan agama.
  • Menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai orang yang paling dicintai, dihormati dan diagungkan dari seluruh makhluk Allah.
  • Mengagung dan menghormati Nabi Muhammad S.A.W apabila namanya disebut dan berselawat serta salam ke atasnya, mengakui kebenarannya dan menghargai sifat-sifatnya.
  • Membenarkan segala yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W samada soal agama dan dunia
  • Merendahkan suara di makam dan masjidnya bagi yang berpeluang menziarahinya.
  • Mencintai para salihin dan para pengikutnya kerana mereka mencintai Nabi Muhammad S.A.W serta memusuhi golongan fasiq kerana mereka membenci Nabi Muhammad S.A.W.
( Rujukan : Bimbingan Mukmin )



Friday, March 9, 2012

Kasihan Mereka...

kasihan kepada mereka yang tidak tahu berbahasa Inggeris,
sebab ia menjadi susah untuk memahami percakapan manusia,
nak pulak nk kerja kan..skrg ni nk bahasa org putih jer..
TETAPI...
lebih kasihan kepada orang yang tidak tahu berbahasa Arab, kerana ia menjadi susah untuk memahami kalam Allah s.w.t kepada manusia...

berapa ramai orang Islam kita sendiri yang tidak tahu Jawi?
berapa ramai orang Islam kita yang masih tidak tahu mengaji Al-Quran?
ramai yang lancar berbahasa Inggeris tetapi tak tahu satu pun huruf Arab/Jawi

pada ibubapa, ajarlah anak-anakmu, jangan sampai kita hanyut dek arus pembangunan..
jangan terlambat belajar kalam2 Allah s.w.t
tak rugi sikit pun belajar kalam-kalam Allah s.w.t ni..
dapat pahala lagi..ilmu dapat,bonus pahala pun dapat..

renung-renungkan..dan selamat beramal..hehe (^^,)


(mood geram sikit sbb td ada terdengar orang kita kata jawi tak penting dah skrg ni)

Thursday, April 21, 2011

Adab dan Sabar

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Barang siapa tidak ada adab, bererti dia tidak ada ilmu. 
Barang siapa tidak ada kesabaran bererti dia tidak ada agama. 
Dan barang siapa tidak ada sifat warak,
 bererti dia tidak dengan Tuhannya - (Hasan Basri)

pagi2 ni jom musahab diri sikit..(^_^)
adab dan sabar..
dengar macam mudah jer kan?
tapi nk mengamalkannya xsemudah yg perkataannya..

memang dari kecik kot kita dah di ajar adab oleh org uta kitakn..macam2 org tua kita ajar utk jadi orang yg beradap ni..antaranya adab makan, adab dalam pergaulan, adab berbicara, adab bila pergi umah orang, macam2 lagi lah..
kadang-kadang tu benda tu simple je..
tp kesan amatlah mendalam..

sabar..
satu perkara yang amat amat besar makna dan kesannya..kesabaran punya miracle pergghh..superb! baik disisi manusia mahupun disisiNYA..kalau semua manusia tahu sabar,mesti la xdernya berlaku bunuh,penderaan,hon dikala jem! hehe
ye dak? ye la kan? (^_^)

kredit pic - www.darussyifa.org