Showing posts with label agama. Show all posts
Showing posts with label agama. Show all posts

Sunday, February 9, 2014

Agama dan bangsa


Agama adalah pegangan, panduan, tujuan, matlamat, bekalan, senang cakap agama adalah segala-galanya untuk makhluk yang bergelar manusia yang hidup di dalam dunia yang sementara ini. Tanpa agama punahlah segalanya.

Bangsa - sumber Wikipedia

Bangsa mempunyai dua maksud utama:
  1. Jenis manusia daripada satu asal keturunan, contohnya bangsa Melayu. Lihat kaum.
  2. Kumpulan manusia dalam satu ikatan tatanegaraan, contohnya bangsa Malaysia


Bagi yang berakal dan akalnya boleh berfikiran waras, rasanya tiada masalah untuk bezakan antara bangsa dan agama.

Jangan tutup minda, butakan hati .

Bukalah mata seluasnya, pandanglah sekeliling, sentiasa menuntut ilmu dan berfikiran luaslah.

Sedih bila melihat orang yang berbangsa Melayu bertelagah, bertekak sehingga lupa Agamanya. Lupa apa tuntutan agamanya. Kerana bangsa,agama diketepikan. Kejahilan apakah ini?

Sedarlah wahai bangsa melayu, bukan bangsa yang menjadi pegangan. Agama yang sebenarnya menjadi pegangan. 

Bangsa tidak menyatupadukan rakyat dan umat manusia tetapi agamalah yang menyatukan umat. Berpegang teguh pada agama InShaAllah tiada halangan semuanya. Itu janji yang Mana Esa. 

Google Image






Wednesday, October 2, 2013

Mati keras...




Sama-sama ambil iktibar, dan mulakan perubahan daripada sekarang! Masih belum terlambat selagi hayat dikandung badan.. 

Friday, August 30, 2013

Bukan 'Part Time'






Solat itu wajib kecuali kau GILA/TIDAK WARAS dan wanita yg ada 'cuti wajib'  (^_^). Solatlah..masih belum terlambat selagi hayat dikandung badan. 



Pelik! Wawancara Lembu!


İni memang pelik, bukan cobaan, tapi memang benar!! İni lembu dalam studio!! İni bukan di Malaysia, ataupun di Mexico tapi di Turki! Orang-orang Turki di sini pun terkejut. Kata mereka ini sejarah! (Türk televizyon tarihinde bir ilk). 

Orang Turki memang gila!! Mereka menjadi gila melihat ummat menderita. İni satu lagi drpd siri-siri kegilaan mereka. Kehadiran lembu ini dalam studio, di dalam berita TV Turki, dan memang mengejutkan. Lembu ini diwawancara oleh pengacara berita tersebut tentang hal2 umat berkaitan situasi di Syria dan Mesir. Memanglah lembu ini membisu, dan pastilah juga ianya tidak boleh menangis. Sungguh Sinis!! Sinis!!Sinis terhadap seluruh dunia yang membiasu!!

Pepatah Turki ada mengatakan melihat sesuatu tanpa sebarang reaksi, macam pandangan lembu. Cuba lihat betul-betul cara lembu melihat dan merenung, tanpa reaksi dan kaku!! TV ini cuba menyampaikan kepada umat keseluruhannya bahawa orang yang hanya melihat pembunuhan, kekejaman dan kezaliman tanpa ada sebarang reaksi adalah seperti lembu. Benar sekali kata Recceb Tayyib Erdogan, untuk bersimpati kita hanya perlu jadi manusia. Kita tak mampu menghantar jasad, hantarkan saja doa! Semoga Allah memberikan bantuan dan pertolongan kpd saudara2 kita dan semoga Allah memlihara umat ini dan agama ini. İnshaAllah.

Sumber : www.facebook.com/abuakhyar.alqudsi

Full video: http://www.youtube.com/watch?v=63XJCVOjG1A&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D63XJCVOjG1A&nomobile=1



Sinis dan bijak! (^_^) Sapa tak terasa tak tau lah..


Wednesday, December 12, 2012

Berhati-hati Dengan 'TETAPI'

Perkataan 'tetapi' besar bahananya jika salah guna, macam serius ja bunyinyakan? hehe (^_^)

berhati-hatilah ketika menggunakan perkataan 'tetapi' terutamanya ketika berbicara tentang perihal seseorang sebab selalunya perkataan 'tetapi' ini akan menjerumus kehaluan kiri, kearah keburukan. Biasanya perkataan 'tetapi' akan membicarakan perihal keburukan, kritikan, menyalahkan seseorang dan bidasan yang keras.

contohnya :   "Ahmad tu orangnya sopan santun tetapi.......tut..tutt.."

haaaa, see? mulalah menambah ayat/perkataan yang tidak berapa sedap didengari...

"yang suka mencaci, lagi suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai)"  -Surah Al-Qalam,ayat 11

"kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji...."  -Surah Al-Humaza,ayat 1

renung-renungkanlah ~ (^_^)





Friday, August 3, 2012

Ghairah Nikmat Dunia

Firman Allah Taala yang bermaksud :


     "Wahai anak Adam, sekiranya baik agamanu,daging dan darahmu maka akan baiklah amalan, daging dan darahmu. Jika buruk agamamu maka rosaklah amalan,daging dan darahmu.


     Janganlah kamu menjadi seperti lilin yang membakar dirinya dan menerangi manusia lain. Buanglah rasa kecintaan terhadap dunia dari hatimu, kerana Allah tidak akan himpunkan selama-lamanya dua cinta iaitu cinta dunia dan cinta terhadapKU dalam satu hati.


     Kurangkanlah keghairahanmu pada mengumpulkan harta kerana rezekimu telah pun diperuntukkan. Sangat bakhil itu haram dan kikir itu tercela kerana sesungguhnya nikmat itu tidak akan kekal. Sesungguhnya bermati-matian mengumpul harta itu celaka.


     Ajal itu telah ditetapkan dan kebenarannya telah diketahui. Sebaik-baiknya hikmat Allah itu adalah kusyuk. Sebaik-baik kekayaan itu adalah qanaah. Sebaik-baik bekalan itu adalah taqwa. Sebaik-baik yang diberi kepada kamu adalah kesejahteraan (pada badan,iman dan amal)."

firman diatas aku ambil dari petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam Al-Ghazali : al-Mawaiz Fil Ahadis al-Qudsiah

motif aku petik hadis ni? seperti biasa, aku muhasah diri sendiri, disamping itu ingin berkongsi dengan semua...sama2 kita menuju redha ilahi..insyaAllah (^^,)

Untuk mendapatkan cinta Allah, cinta dunia hendaklah dibuang dari hati kita. Buat segala sesuatu itu kerana Allah, nawaitu set hanya pada Allah. Lalai dan leka dengan nikmat dunia buat cinta kita pada Allah tersisih. Sempena bulan ramadhan ni, jom sama2 kita tingkatkn amal ibadah..insyaAllah (^^,)

Tuesday, June 26, 2012

Akhirnya...Jumpa juga buku ni..

alkisahnya sejak bulan Mac haritu lagi aku mencari sebuah buku yang bertajuk Cinta High Class ni.. si isteri yg beria sangat nak buku ni.. puas aku mencari.. habis semua kedai buku serata Kuala Lumpur aku masuk cari buku Cinta High Class ni.. tapi semuanya takde, habis, stok tak sampai lagi...

malam tadi ke Jusco Wangsa Maju, jalan2 beli barang sikit, aku singgah MPH untuk beli majalah Al-Ustaz dan Gen-Q, si isteri tunggu di luar kedai sebab aku masuk kejap je kan, tiba-tiba si isteri dengan laju masuk dan tarik tangan aku suruh ikut dia, apahal ni...

aku ditarik ke sudut buku novel, ada seorang staff MPH tengah susun buku, dengan senyuman yg mekar dan girangnya si isteri menuding jari ke sebuah buku yg sedang disusun oleh staff MPH tu... sambil berkata 'abang, ayg nak tuuuuu..ayg jumpa dah!!' aku pun tengok, oh dah ada rupanya buku yg dia nk sangat tu..

alhamdulillah, dapat gak buku tu.. kemain suker si isteri.. terus upload di FB bgtau satu dunia yg dia dah dapat buku Cinta High Class.. hahaha.. (^^,)

suka dia dapat buku ni...

Friday, March 23, 2012

Jangan! Jangan! Jangan!


JANGAN dalam Islam

- JANGAN tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki Mahal kerana berpagi-pagi itu membuka pintu Berkat.

- JANGAN makan tanpa membaca BISMILLAH dan DOA makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

-JANGAN tambah perhiasan di badan kerana Allah sudah jadikan Manusia Makhluk yang paling Sempurna

- JANGAN keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

- JANGAN pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.Makruh dan mewarisi kepapaan.

- JANGAN biarkan Mata liar di perjalanan.. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

- JANGAN menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila-bila masa.

- JANGAN ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang Kita bersalah.

- JANGAN mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan Kita hilang bahagia.

- JANGAN lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja Kita. Nanti Kita sombong apabila berjaya.Kalau gagal kecewa pula.

- JANGAN bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki Kita.

- JANGAN banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

- JANGAN biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada Kita.

- JANGAN suka menganiaya manusia atau haiwan.. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

- JANGAN terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

- JANGAN mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan Kita.

ALLAH lebih tahu. Wallahualam.. Jangan Lupa Tekan Share kepada rakan-rakan anda....