Showing posts with label allah. Show all posts
Showing posts with label allah. Show all posts

Thursday, November 28, 2013

Terima kasih...


Beberapa hari kebelakangan ini aku terasa sedikit down, tertekan dengan masalah yang menimpa diri ini (rujuk SINI). Kusut otak memikirkan apa salah aku ini sehingga 'mereka' melayan aku sedemikian rupa. Apa salah aku pada mereka, apa yang telah aku buat hingga mereka melayan aku begitu.. macam-macam lah benda mai dalam kepalahotak aku ni..

Aku silap sebenarnya, aku lupa akan apa yang dikatakan 'ujian' / 'hikmah'. Aku lupa untuk bermuhasabah diri sendiri, aku asyik memikirkan tentang mereka sahaja hingga aku lalai untuk buat apa yang sepatutnya aku buat. Muhasabah diri sendiri!

Ya, apabila ditimpa musibah atau ujian, janganlah kita terus lalai dengan musibah itu, sebaliknya bersyukurlah atas ujian itu kerana semuanya itu adalah aturan yang Maha Kuasa. Cari mana silap diri sendiri bukan mana silap mereka.

Terima kasih pada sahabat yang sedarkan aku dari terus terlalai dari mengingati DIA. 

Bila ada yang masih ambil berat, jaga tepi kain kita, tu tandanya mereka masih ambil berat dan sayang pada kita.. ye ke? hehehe..







Monday, October 7, 2013

Antara Tahu dan Sedar...

 " Orang yang TAHU tak semestinya SEDAR tapi orang yang SEDAR InShaAllah TAHU "

Aku terdengat ayat diatas dalam radio IKIM.FM, hebat ayat itu.. tersentak hatiku ini. Terasa sangat ! Huraiannya begini, Kita diciptakan sebagai hamba Allah, kita dihidupkan di dunia yang sementara ini. Kita tahu bahawa kita ini adalah seorang hamba. Hamba kepada sang pencipta, ALLAH s.w.t. Kita juga tahu akan larangan dan suruhan Allah. Tetapi kita masih lagi melakukan kemungkaran, ingkar dengan suruhan dan larangan Allah.

Kenapa?

Kerana kita masih tidak sedar yang kita ini hanya HAMBA. Orang yang sedar bahawa dirinya hamba Allah, insyaAllah dia tahu apa yang perlu dia buat sebagai seorang hamba. Istilah hamba ni dia hanya patuh pada arahan tuannya. Siapa tuan kita? tentunya Allah s.w.t. Kalau kita sedar diri kita ni hamba, InshaAllah kita tahu apa yang perlu kita buat.

Nampak tak beza orang yang tahu dan sedar? Orang yang hanya tahu dia hamba belum dia sedar yang dirinya seorang hamba Allah, sebab itu dia masih melakukan kemaksiatan tanpa rasa takut, tetapi orang yang dah sedar dirinya hamba Allah, inshaAllah dia tahu apa yang tuannya (Allah) hendaki.

Maaf andai salah tulisan ku ini, Mohon dibetulkan andai salah. (^_^) sama-sama kita muhasabah diri ini. Aku up post ni sebab aku tersentuh sangat dengan ayat diatas tu.. Terima kasih untaz di radia IKIM.FM pagi tadi..





Saturday, October 5, 2013

Mengejar duniawi...


Alkisahnya aku terjaga lewat pagi tadi.. terkejut bangun, tengok jam dah pukul 8.45 pagi. Subhanallah! Lewatnya aku bangun! terus terlintas di kepala aku, argghhh, lewat masuk kerja! Kelam kabut aku pergi mandi, siap-siap untuk pergi kerja.

Masa tengah siap-siap tu, tiba-tiba terdetik sesuatu dihati ini.. Ya Allah, ampunkan hambamu ini Ya Allah.. aku belum solat subuh! Aku pun qada' solat subuh dengan segera.

Dalam perjalan ke ofis tadi, ada sesuatu bermain dibenak hati dan fikiran ini.. betapa lemahnya iman aku ini.. betapa lalainya hati aku ini.. aku lebih kejarkan duniawi yg sementara ini. Aku bergegas untuk pergi kerja kerana terlewat TAPI aku tidak kalut, boleh relax je lewat subuh.. Subhanalllah... Ampunkan aku dosa dan kealpaan ku ini Ya Allah..

Hmmmm.. kita boleh kelam kabut sebab duniawai tapi kenapa tidak kelam kabut bila lewat solat? Tandanya aku masih mengalami masalah hati...

AMPUNKAN DOSA-DOSA KU YA ALLAH....

ikhtibar buat rakan-rakan, agar tidak jadi sebegini.. sama-sama muhasabah diri .. akhirat yang kekal perlu diutamakan, bukan duniawi yg sementara ini...








Tuesday, September 10, 2013

Rezeki Milik Allah


Aku teringat kata salah seorang sahabat aku yang dah berjaya dan dah 'milionaire' pun sekarang ni. Katanya pada aku 'kalau hang nak berjaya dalam bisnes ni hg mesti kena tipu dulu, hg kena belajar terima orang tipu hang, tikam menikam ni boleh kata perkara biasa'.

Macam dah jadi kebiasaan pula bila nak berniaga mesti nak kena hentam sana sini. 'Kondem' perniagaan orang lain, kutuk perniaaan orang lain, walhal benda itu hanya memberi sedikit keuntungan sahaja padanya. 

Kenapa perlu nak tikam belakang? kenapa perlu nak buruk-burukkan orang yang sama meniaga. Didepan layanan yang amat baik,superb! tapi belakang nauzubillah.. hmmmmm, kita tau sebab pelanggan kita ada yang jujur tanya dan tunjuk pada kita apa awak kondem kita. Tapi aku tak kisah.. go on, sila teruskan usaha anda itu. Moga Allah buka pintu rezeki kamu seluasnya dan berjaya. Amin.

Tapi kita nk tanya.Tidak yakinkah kamu pada janji Allah s.w.t? Rezeki itu milik Allah, 1 kamu begi 10 Allah balas. Tak perlu lah macam tu ye... tak baik tau.. untung bukan besar mana pun,nuuuuun nanti di akhirat kamu yg bagi keuntungan amat besar pada orang lain.

Google Image



Monday, September 9, 2013

Mengukur Sebuah Cinta




Di hari perhitungan, ketika di Padang Mahsyar nanti Allah bertanya kepada kita: “Dari mana kau peroleh hartamu di dunia?” Kita akan menjawab, “Harta itu aku peroleh dengan kolusi dan korupsi, dengan memalsu dokumen, dengan mendapat komisyen riba.”

Allah bertanya lagi, “Apa saja yang telah engkau lakukan di dunia?”

“Ku hiasi hidupku dgn dosa dan nista, tak henti-hentinya ku cintai indah dan gemerlapnya dunia hingga aku dipanggil menghadapMu.”

Allah dgn murka akan menjawab, “Kamu benar!”

Bandingkan dgn seorang hamba lain yg ketika di Padang Mahsyar berkata kpd Allah:

“Tlh ku tahan lapar dan dahaga di dunia, tlh ku basahi bibirku dgn zikir, dan tlh ku curahkan waktu dan tenagaku utk keagungan namaMu, tlh ku hiasi mlm ku dgn ayat suciMu dan tlh ku letakkan dahiku di sejadah utk bersujud pd kebesaranMu.”

Dan Allah akan menjawab, “Kamu benar!”

Subhanallah, adakah kebahagian yg lebih dari itu? Ketika seorang hamba menceritakan amalnya dan Allah akan membenarkannya. 

Mahukah kita pulang nanti ke kampung akhirat dengan membawa amal yg boleh kita banggakan? Mahukah kita temui Kekasih kita sambil membawa amalan yg akan menyenangkanNya? 

atau sebaliknya.. nauzubillah. Ya Allah, tetapkanlah iman didadaku ini. Aku baca kisah diatas di Kitab Hayatus Shahabah, halaman 524-525. Moga menjadi penguat semangat dan muhasabah diri aku ini agar tidak tercicir dari jalan Allah. 





Monday, August 26, 2013

Arrrggghhhhh.. Sakit melanda..


Arrrggghhhh.. perit dan pedihnya tekak ku ini. Bahang kurasakan setiap kali nafas dihembus.. puuii, ayat bajet puitis la sangat.. hehehe. 2-3 hari ni bahang je rasa badan ni, tekak pun perit,nk bernafas pun sukar. Mulalah nak mengeluh bagai...

Agak lama dah aku tak diserang demam ni, kalau demam komfem teruk ni.. adakah faktor cuaca or overdose makan (openhouse sana sini).. redha jer lah. Tabahkan hati menerima ujian dan rahmat Allah. Sakit ni nikmat, tak semua orang dapat rasa.. Jadi masa sakit ni lah kena syukur..(motivasi utk diri..hehe) Syukur sebab Allah bg peluang merasai nikmatnya.. Jangan lupa, masa sakit lah kita selalu sebuat nama DIA, selalu merintih dengan DIA.. masa senang dan sihat??? jarang...... betul tak? (^_^)







Saturday, August 24, 2013

Pentingnya Uzlah untul Qalbu


Uzlah ialah perenungan atau dalam erti kata lain muhasabah diri. Beruzlah atau menyendiri merupakan langkah terbaik bagi mengisi qalbu (hati) yang sedang mencari jatidiri menuju Allah s.w.t. 

Rasanya semua orang pernah hadapi situasi diuji dan diduga sehingga kadang-kadang tu rasa macam dah sangat 'down' , 'giveup' sangat.. rasa kosong, tak berdaya, hanya keluh kesah yang keluar dimulut. Saat itu ramai diantara kita masih leka dan lupa untuk beruzlah. Kita hanya bertanya kenapa jadi macam ni, macamam mana nak hadapi semua ini, sampai bila nak macam ni.

Andai kita bermuhasabah diri, renung kembali apa hikmahnya disebalik kejadian itu, apa yang DIA cuba sampaikan.. In Sha Allah, hati akan menjadi tenang, masalah terasa mudah untuk diselesaikan. Tiada lagi keserabutan di benak fikiran. (^_^)







Thursday, April 18, 2013

Hanya DIA Segalanya...


Kadang-kadang kita lalai dan leka dengan duniawi sehingga terlupa pada Maha Pencipta, Dia, ALLAH!. Dalam mengejar hajat dan keinginan, kita lupa yang menentukan segalanya DIA. Bila buat sesuatu tidak berlandaskan kerna Dia, sia-sialah segalanya. Bila gagal, mulalah mengeluh, putus asa dan sebagainya. Baru nak tersedar dan kembali pada Dia. Jika dari awal niat kerna Dia, In Sha Allah sempurna segalanya. Kalau gagal pun, keyakinan diri tidak akan hilang. 

Yang memberi Dia, yang menguji Dia, kita? Doa ,usaha, tawakkal, In Sha Allah ada jalannya~ (^_^)




Saturday, March 2, 2013

Allah Tahu Makcik ooiiii !!!


Geram pulak Angah dengan sorang makcik ni...grrrrrr!! uppsss, lupa pulak nk intro..hehe. Angah kerja hari ini.. seperti biasa.. Angah kerja dimana? baca SINI.

alkisahnya, ada satu family ni datang dari mana pun xtau lah.. sampai ja depan pintu masuk (kaunter) tempat kerja Angah ni, dia terus tarik, buka tudung dia. Kemudian, kawan/saudara dia Angah xtau lah, tegur perbuatan makcik tu.. nape buka tudung tu..

Panas katanya.. Yang Angah geram dia boleh kata "alaahhh, sini bukan orang kampung nampak aku pun, bukan ada orang kenal aku pun kalau aku buka tudung"

Nah!??! jawapan apu tu makcik oii ??? grrrrrr.. aku yang dengar plak jadi geram!!


makcik, Allah maha mengetahui, tutup aurat bukan sekadar dikampung atau dimana-mana. Tutup aurat itu WAJIB, bukan kerna orang kampung makcik ye... LiLLAHI TAALA



gambar hiasan : Sumber Google Image






Tuesday, February 19, 2013

Jangan besar kepala..

Janganlah menjadi kepala, sebab kepala selalu pening. Jangan mencari kemasyhuran, kerana kemasyhuran itu ada uftinya. Sementara kecukupan tanpa kemasyhuran itu adalah kebahagiaan.

Bersederhanalah dalam apa jua pun, itulah yang digalakkan. Bukan tak boleh kejar harta dunia, pangkat, darjat dan sebagainya, boleh! tetapi bersederhanalah. Jangan sampai lupa diri, riak, bangga dan takbur. 

Ada segelintir tu sampai sanggup menindas dan menipu. Bersyukur dan ingatlah, semua datang dari DIA, hak DIA, kun fayakun. Senang dan berjaya itu ujian, susah dan gagal itu juga ujian. Apa saja boleh terjadi.


sumber : Google Image





Monday, January 28, 2013

Menuntut Ilmu vs Beribadah


Angah ada terbaca tentang tuntut ilmu dan beribadah ni... Menuntut ilmu itu wajib! Beribadah juga wajib! tetapi mana yang didahulukan? mana yang lebih afdal(lebih baik)?

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : ''Satu bab yang dipelajari seseorang lebih dicintai Allah daripada 100 rakaat solat sunat''

Ini menunjukkan betapa menuntut ilmu itu lebih besar ganjarannya berbanding amal ibadah. Malah Allah sebenarnya lebih suka kepada para penuntut ilmu berbanding ahli ibadah.

Nak beribadah kena ada ilmu, nak beramal kena ada ilmu.. tanpa ilmu, macam mana nak beribadah? betul tak? simple kan? tetapi ramai dikalangan kita malas nak menuntut ilmu~ hmmm..






Mujahidin Syahid Tersenyum...


Subhanallah, Allahuakbar,  Al-fatihah buat arwah. Semoga Allah merahmati beliau

Keadaan mujahidin Syria yang gugur syahid akibat ditembak tentera rejim tersenyum ketika dibawa ke hospital Antakya, Turki.

Sumber : FB 


“Dan janganlah kamu mengatakan terhadap orang-orang yang gugur di jalan Allah, (bahwa mereka itu) mati; bahkan (sebenarnya) mereka itu hidup, tetapi kamu tidak menyedarinya”.(Surah Al-Baqarah ayat 154)


Saturday, January 26, 2013

Kenapa doa aku tidak dikabulkan?


Pernah Angah terdengar rungutan seperti "aku buat macam2 dah, doa hari2, setiap waktu aku berdoa, tapi tiada hasil pun". Subhanallah

Tidak sepatutnya kita ini, seorang hamba berburuk sangka pada Yang Esa, Allah s.w.t sebab doa yang kita mohon setiap hari beulang kali masih belum dikabulkan. Sebaliknya kita perlu bermuhasabah diri, memperbaiki diri supaya lebih bertaqwa kepadaNya. Cari pada diri sendiri mana silapnya.

Kita tidak tahu apa yang akan terjadi esok, Dialah yang Maha Mengetahui segalanya. Jangan berputus asa, jangan berburuk sangka pada Allah.

Firman Allah,
"Dan Rabbmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada bagi mereka untuk memilih. (al-Qashash ayat 68)"

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi pula kamu mengukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha Mengetahu,sedang kamu tidak mengetahui. (al-Baqarah ayat 216)

Jadi, jangan berputus asa, berusahalah muhasabah diri, janji Allah pasti. Usahalah, Tawakkallah..In Sha Allah.. "Ingatlah, bahawa sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (al-Baqarah:214)"







Angah menulis berpesan pada diri sendiri, kongsi pada semua (^_^)


Kesusahan kesenangan...


Kesusahan.. kesusahan sebenarnya adalah nikmat. Nikmat yang Allah bagi supaya umatnya muhasabah diri. Cari apa hikmat yang Allah yang bagi disebalik kesusahan itu. Angah teringat ungkapan indah "Allah turunkan hujan dan kilat... kita tertanya tanya.. ke mana perginya matahari.. rupa-rupanya Allah berikan kita pelangi"

Tetapi sayang, kadang-kadang kita mengeluh, selalu mengeluh bila dalam kesusahan. Kita lupa tentang hikmah yang Allah nak bagi. Andai begitu, kita gagal sebenarnya. Tidak yakin atas ketentuannya.

Sebaliknya amat besar rahmat pada mereka yang menikmati kesusahan yang melanda. Secara tak langsung sebenarnya kesusahan mendekatkn kita pada Dia. Selalunya bila dalam kesusahan je,perkataan pertama yg kita sebut "ALLAH". betul x? (^_^)

"Makin lama kita susah, makin dekat kita dengan kesenangan.. (Tuan Ibrahin Tuan Man)"

Gambar : iluvislam.com

Kesenangan.. dalam kesenangan kita selalu lupa megucapkan 'alhamdulillah' iaitu syukur pada yang memberi (ALLAH). Kesenangan mengundang pelbagai cabaran sebenarnya. Cabaran untuk bersyukur, ajar diri besederhana,perasaan riak, ego, bangga dan sebagainya. Jangan lalai dan leka dalam kesenangan kerana ia mudah memesongkan hati. 


Peringatan untuk diri Angah,kongsi bersama. Andai salah kata-kata Angah diatas, betulkan. 
(^_^)







Friday, January 25, 2013

10 Peringatan Bumi.. Mampukah kita?


Mampukah kita? 

Anas bin Malik meriwayatkan bahawa manusia sering alpa dan leka dengan nikmat dunia yang bersifat sementara. Beliau berkata saban hari bumi sentiasa berkata saban hari bumi sentiasa berkata-kata kepada manusia dan mengingatkan manusia akan usia mereka yang semakin dekat ke penghujung kehidupan dan peringatan supaya anak Adam merenung jumlah amalan mereka untuk dijadikan bekalan selepas MATI.


Katanya sesungguhnya, setiap hari bumi menyeru kepada manusia dgn 10 perkara:-

1.Wahai anak Adam!! Berjalanlah diatas perutku, tetapi ingat engkau akan dimasukkan kedalamnya kelak!

2. Engkau melakukan maksiat diatas belakangku, tetapi ingat engkau akan diazab dalam perutku. 

3. Engkau ketawa diatas perutku, tetapi ingat satu hari nanti kau akan menangis didalam perutku.

4. Engkau bergembira diatasku, tetapi ingat satu hari kelak kau akan kecewa dalam perutku.

5.Engkau mengumpul harta diatas belakangku, tetapi suatu hari kelak kau akan menyesal kerana tidak mengumpul amal kebajikan waktu didunia dalam perutku.

6. Engkau makan benda yag haram diatasku, tetapi ingat kel;ak engkau akan dimakan oleh ulat didalam perutku.

7. Engkau angkuh dan sombong diatasku, tetapi ingat kelak engkau akan dihina dalam perutku.

8. Engkau berlari dgn riang diatasku, tetapi ingatlah engkau akan jatuh dalam keadaan dukacita dalam perutku.

9. Engkau hidup bersiram cahaya matahari,bulan dan bintang diatasku, tetapi ingat kelak kau akan tinggal dalam kegelapan dalam perutku.

10.Engkau hidup diatasku beramai2, tetapi ingat satu hari kelak kau akan berseorangan dalam perutku. 



Ingatilah bahawa kehidupan kadangkala apa yang kita anggap kita mampu buat bukan lah seperti yang kita fikirkan... Tapi seandainya apa yang kita tak mampu 
kita cuba dan berjaya itulah bukti kasihnya yang esa kepada umatnya...

Peringatan untuk diriku, ku kongsi bersama~ (^^,)






Andai perempuan tahu....


"Lelaki juga boleh menjadi seseorang yg begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).

Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dgn budi bahasa dan kesopanan yg tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yg mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yg boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yg dirasakan oleh seorang wanita.

Lelaki boleh menerima penolakan dgn baik.

Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya utk menambat hati wanita...

Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.

Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dgn situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!

Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

Bila lelaki cakap.."Emm..tengoklah dulu"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.

Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

Kebanyakan lelaki yg nampak 'desperate', datang dari sekolah all boys! (how true)

Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.

Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini...(kalau dah tak tahu, find out lah yer...jgn asyik membebel ajer perempuan byk ragam lah, kuat merajuklah....kitorg kaum hawa ni pun tak faham gak dgn perangai kaum adam)

Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dgn lebih baik. (silalah praktikkan, jgn sekadar berkata2)

Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa...yang lain hanya kawan..:) (boleh caya ke?)

Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja....Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang (bukankah itu ego?)

Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...

Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita. (SETUJU!!)

Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.

Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!

you'll never walk alone... in sya Allah  (^^,)



Lelaki vs Wanita


Sejak dulu lagi, ramai orang mempertikaikan tentang lelaki dan wanita. Lelaki nak jadi perempuan, perempuan pula nak setaraf dengan lelaki dan bermacam-macam isu lagi. Pelik juga untuk difikirkan mengenai hal sebegini, tapi itulah realiti yang terjadi.

Yang dinamakan lelaki...

1. Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya.

2. Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh. BERATKAN !

3. Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua. Manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya. BERATKAN !

4. Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini. Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung.

Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung. Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.


Yang dinamakan wanita...

1 Wanita auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.

2 Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.

3 Wanita saksinya kurang berbanding lelaki.

4 Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki.

5 Wanita perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.

6 Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

7 Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.

8 Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??

Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita. Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita? Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil). Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 wanita ini: Isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya.

Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui mana-mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: Sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya. (betulkan jika tersilap).

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

Masya ALLAH, sayangnya ALLAH pada wanita'kan?






Thursday, January 24, 2013

Selawat pada Junjungan Besar Muhammad S.A.W

sempena hari Maulidul Rasul ini, jom sama-sama kita perbanyakkan selawat pada junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W.  Bismillah~






Tuesday, January 22, 2013

Rezeki yang sudah ditetapkan..

"Kesungguhanmu mengejar apa yang sudah dijamin untukmu (oleh Allah) dan kelalaianmu melaksanakan apa yang dibebankan kepadamu, itu merupakan tanda butanya bashirah (mata batin)"

Nasihat bijak diatas dari Syaikh Ibn 'Atha'illah as-Sakandari dalam Kitab Al-Hikam membuatkan Angah faham bahawa janganlah kita memaksa diri kita ini mengejar apa yang sesungguhnya Allah dah janji, Allah dah jamin kepada semua makhluk Dia cipta. Apa yang Allah janji? dalam bab ini 'rezeki'.

Rezeki ni Allah dah tetapkan dah pada semua makhluk ciptaan-Nya. Jadi tak perlulah kita terkejar-kejar hingga lalai dan leka tentang urusan akhirat. Ada yang mengejar rezeki sampai jiran tetangga pun bertegur sapa, Islam tidak ajar begitu. Lagi teruk sampai lalai dalam amal ibadah hingga tinggal kewajipan yg utama 5 waktu.

Janji Allah s.w.t :

"Kami (Allah) tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat yang baik itu adalah bagi orang yang bertaqwa." -Surah Thaaha : 132

kata seorang bijak iaitu Ibrahim al-Khawwash "Janganlah memaksa diri untuk mencapai apa yang telah dijamin (untuk dicukupi), dan jangan mensia-siakan (mengabaikan) apa yang telah diamanahkan (diwajibkan) kepadamu untuk memenuhinya."







Saturday, January 19, 2013

Jangan bazirkan kehidupan...

Hidup didunia ini singkat sahaja. Angah teringat kisah sahabat bertanya pada Rasulullah, bilakah akan berlaku kiamat, Rasulullah menunjukkan isyarat 2 jari dan berkata itulah jarak masa antara hayat dunia dan hari akhirat. Ya Allah, singkatnya masa yang ada. Cukupkah amal yang akan aku bawa.. Subhanallah..

Dunia ini hanya persinggahan untuk kita mencari bekalan yang hendak dibawa ke akhirat nanti. Akhirat adalah kehidupan yang abadi.Kita adalah hamba Allah, kalau dah nama hamba,usahlah berlagak sombong seperti bos. Lakukanlah amal ibadah kepada Allah, Maha pencipta pemilik sekalian alam.

Jangan singkatkan hidup didunia dengan pertelegahan, kebencian, perbalahan, peperangan dan sebagainya.

Hargailah masa. Jangan bazirkan masa dengan membuat perkara yang tidak berfaedah dan kemunkaran dimuka bumi Allah ini. Ingat pesan Allah, beramal ibadahlah.. (^^,)

Peringatan buat refresh diri Angah, juga Angah kongsi dengan rakan semua...