Showing posts with label alquran. Show all posts
Showing posts with label alquran. Show all posts

Thursday, February 13, 2014

Belajar berkongsi


Kalau kita suka sesuatu kebaikan itu berlaku pada orang lain juga, kita sebenarnya telah mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t

Contoh paling senang ilmu. Kalau kita dapat sesuatu ilmu kemudian dikongsikan pada yang lain, betapa besar rahmatnya. Lagi banyak kita kongsi lagi besar ganjarannya. Selain orang lain dapat faedah darinya, kita juga menguatkan diri sendiri juga.

Jadi, janganlah kedekut ilmu ye, pesanan untuk diri sendiri juga kongsi untuk rakan-rakan semua.

Ingat, Allah murka tau pada mereka yang bersifat kedekut ilmu ini. 

"Iaitu orang-orang yang bakhil dan menguruh manusia supaya bakhil serta menyembunyikan apa-apa jua yang Allah berikan kepada mereka dari limpah kurnianya, dan (sebenarnya) Kami telah sediakan bagi orang-orang kafir itu azab seksa yang amat hina,"

Kadang-kadang kita tak sedar yang syaitan berbisik supaya kita tidak berkongsi pengetahuan/ilmu baru yang kita perolehi. Takut nanti orang tu akan dapat lebih dari dia.

Aku banyak perngalaman dalam hal ni terutama ketika aku berkelana mencari ilmu perniagaan dan percetakan dulu. (^_^)

Ya Allah, jauhkanlah aku dari sifat bakhil ini.. Amin!

Belajarlah berkongsi pengetahuan. Makin berkongsi, makin banyak yang kita dapat. (^_^)


Friday, August 23, 2013

Kerana Pak Long Mansur!


Alhamdulillah awal Syawal haritu Angah masih berkesempatan ziarah ke rumah Pak Long Mansur. Pak Long Mansur ni dulu jiran di rumah lama Angah dulu (nanti Angah cerita dalam post akan datang) di Felda Lubok Merbau, Kedah. 

Siapa Pak Long Mansur ni? Dialah yang mengajar Angah mengaji dulu. Kerana Pak Long Mansurlah Angah lancar mengaji Al-Quran sekarang ni. Kerana Pak Long Mansur lah Angah kenal asas Al-Quran, kenal huruf-huruf jawi, baris, ejaan dan seangkatannya. Alhamdulillah Pak Long masih sihat dan masih lagi mengajar mengaji. Hebatnya jasa Pak Long. Terima kasih mengajar Angah dulu.

Teringat masa kecil dulu, lepas maghrib je kami (Angah dan adik beradik) akan ke rumah Pak Long untuk belajar mengaji. Kalau di rumah selalu lepas Subuh arwah abah akan ajar mengaji. Nak plak hari cuti, lepas subuh memang kena mengaji dulu, baru boleh buat benda lain. Kadang-kadang tu merungut juga, mengantuk lah, penat lah, nk main lah.. hehehe. Sekarang ni baru nampak kesannya. Syukur abah paksa dulu.. kalau tak? apa jadi pun xtau.. 








Sunday, July 21, 2013

Fenomena adik Adi, Indonesia





Subhanallah, AllahhuAkbar, tersentuh hati Angah tengok video adik Adi ni. Beruntung ibubapanya, berjaya didik anak seawal usia 3 tahun mengaji Al-Quran. Bukan setakat membaca tetapi menghafal. Melentur buluh biar dari rebungnya. Nah! ini buktinya, hebat sungguh ibubapa Adi.

ADI, Berusia 3 Tahun Mencipta Fenomena Di Indonesia Dalam Program Realiti Thoriq @ Hafidz Indonesia Di Saluran RCTI. 


Kalau nak tonton episod 2 dan peserta lain, boleh la cari di Youtube, cari 'Hafidz Indonesia RCTI'.


Sumber Video : Angah ambil di Facebook




Wednesday, March 20, 2013

Al-Quran, Video Nasyid Al-Quran

Mula-mula tengok video ni, teruja,terpegun dengan keindahan dan kemerduan suara adik ini,walaupun video amatur, tetapi tidak jemu Angah tengok berulang kali, selain kemerduan suara adik ini, indah lirik nasyid Al-Quran ini.. sambil hayati kemerduan suara adik ini, hayati juga liriknya...




Al Quran itu mutiara iman
Membimbing umat dalam kegelapan

Al Quran itu petunjuk jalan
setiap bidang dalam kehidupan
agung Al Quran
Menghapuskan kejahilan

Al Quran itu petunjuk jalan
setiap bidang dalam kehidupan
agung Al Quran
Menghapuskan kejahilan

Iman dan takwa membentuk jiwa
Dari segala musibah melanda
Al Quran itu bawa cahaya
Jadi pegangan spanjang masa
Semoga hidup aman dan bahagia

Al Quran itu bawa cahaya
Jadi Pgangan sepanjang masa
Semoga hidup aman dan bahagia

Ayuh kita renung sejenak
Kejahilan itu kerugian
Hadirkanlah sinar keimanan
Kitab Al Quran jadikan pedoman

Ayuh kita bangun segera

Bina bangsa majukan negara

Kita lakarkan kejayaan

Berpaksikan kitab Al Quran

Al Quran itu mutiara iman
Membimbing umat dalam kegelapan
Al Quran itu petunjuk jalan
setiap bidang dalam kehidupan
agungnya Quran
Menghapuskan kejahilan

agungnya Quran
Menghapuskan kejahilan




Saturday, January 26, 2013

Kenapa doa aku tidak dikabulkan?


Pernah Angah terdengar rungutan seperti "aku buat macam2 dah, doa hari2, setiap waktu aku berdoa, tapi tiada hasil pun". Subhanallah

Tidak sepatutnya kita ini, seorang hamba berburuk sangka pada Yang Esa, Allah s.w.t sebab doa yang kita mohon setiap hari beulang kali masih belum dikabulkan. Sebaliknya kita perlu bermuhasabah diri, memperbaiki diri supaya lebih bertaqwa kepadaNya. Cari pada diri sendiri mana silapnya.

Kita tidak tahu apa yang akan terjadi esok, Dialah yang Maha Mengetahui segalanya. Jangan berputus asa, jangan berburuk sangka pada Allah.

Firman Allah,
"Dan Rabbmu menciptakan apa yang Dia kehendaki dan memilihnya. Sekali-kali tidak ada bagi mereka untuk memilih. (al-Qashash ayat 68)"

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu. Dan boleh jadi pula kamu mengukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu. Allah Maha Mengetahu,sedang kamu tidak mengetahui. (al-Baqarah ayat 216)

Jadi, jangan berputus asa, berusahalah muhasabah diri, janji Allah pasti. Usahalah, Tawakkallah..In Sha Allah.. "Ingatlah, bahawa sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (al-Baqarah:214)"







Angah menulis berpesan pada diri sendiri, kongsi pada semua (^_^)


Friday, January 25, 2013

Andai perempuan tahu....


"Lelaki juga boleh menjadi seseorang yg begitu sensitif dan mengambil berat (prihatin).

Jika seseorang lelaki meminati wanita, wanita itu tak semestinya cantik. Cukup dgn budi bahasa dan kesopanan yg tinggi. Malah lelaki boleh menyukai wanita yg mempunyai banyak persamaan dengannya samada dari segi pemikiran atau minat. Oleh itu, banyak yg boleh dibualkan atau dikongsi bersama.

Kebanyakan masa, lelaki sebenarnya tidak mengetahui perasaan sebenar yg dirasakan oleh seorang wanita.

Lelaki boleh menerima penolakan dgn baik.

Lelaki cuba menonjolkan sikap kelakiannya utk menambat hati wanita...

Lelaki memang dilahirkan dgn perasaan yg kuat terhadap wanita..sebab itu mereka suka melihat wanita, menjeling wanita dan menonton Baywatch! Atau mencuci mata di tepi pantai atau swimming pool.

Kebanyakan lelaki resah bila berhadapan dgn situasi ingin mengajak wanita keluar kali pertama!

Lelaki cuba meniru gaya selebriti atau berlagak macho hanya kerana ingin memikat hati wanita.

Bila lelaki cakap.."Emm..tengoklah dulu"..itu seringkali bermaksud dia berkata tidak atau kurang setuju.

Bila lelaki cakap direct to the point dalam sesuatu hal, dia sebenarnya ingin bersikap jujur dan berterus-terang dan mengharapkan wanita memahami maksudnya.

Kebanyakan lelaki yg nampak 'desperate', datang dari sekolah all boys! (how true)

Adalah biasa lelaki cemburu terutamanya apabila perempuan asyik menyebut nama lelaki lain.

Lelaki tak boleh belajar kesemuanya pasal perempuan dari library atau buku semata2. Oleh itu mereka selalu keliru dengan sikap perempuan..dan tak faham kenapa perempuan bersikap begitu begini...(kalau dah tak tahu, find out lah yer...jgn asyik membebel ajer perempuan byk ragam lah, kuat merajuklah....kitorg kaum hawa ni pun tak faham gak dgn perangai kaum adam)

Kadang2 lelaki perlu mengetahui lebih mendalam tentang bagaimana berhadapan dengan perempuan supaya hubungan dapat berjalan dgn lebih baik. (silalah praktikkan, jgn sekadar berkata2)

Betapa hebatnya lelaki itu bersikap romeo dan 'flirting' dengan ramai wanita..dia tetap hanya ada seorang teman wanita yg istimewa...yang lain hanya kawan..:) (boleh caya ke?)

Bila lelaki tertengok dada wanita dan wanita itu menyedari...maafkan saja. Kebanyakan lelaki tak sengaja....Mereka merasakan kejadian wanita itu begitu indah!

Bila sesuatu hubungan putus di tengah jalan, lelaki juga rasa bersedih..cuma dia tak menunjukkannya kesedihannya di depan orang (bukankah itu ego?)

Bila seorang perempuan meminati seorang lelaki, perempuan itu patut bagi hint! Mana tau lelaki itu juga menaruh minat. Senang usahanya nanti...

Adalah memalukan bagi lelaki jika tak berupaya menolong wanita. (SETUJU!!)

Kebanyakan lelaki cukup lemah dgn air mata perempuan. Mereka lebih tewas sekiranya air mata itu mengalir dari perempuan yg dikasihi. Sebab itu dikatakan air mata senjata perempuan.

Lelaki bukanlah sempurna 100%, walau bagaimanapun rupanya atau pandangan luarannya. Jadi, perempuan janganlah mengharapkan semua yg hebat dari lelaki! Mereka juga normal dan mempunyai kelemahan!

you'll never walk alone... in sya Allah  (^^,)



Tuesday, January 22, 2013

Rezeki yang sudah ditetapkan..

"Kesungguhanmu mengejar apa yang sudah dijamin untukmu (oleh Allah) dan kelalaianmu melaksanakan apa yang dibebankan kepadamu, itu merupakan tanda butanya bashirah (mata batin)"

Nasihat bijak diatas dari Syaikh Ibn 'Atha'illah as-Sakandari dalam Kitab Al-Hikam membuatkan Angah faham bahawa janganlah kita memaksa diri kita ini mengejar apa yang sesungguhnya Allah dah janji, Allah dah jamin kepada semua makhluk Dia cipta. Apa yang Allah janji? dalam bab ini 'rezeki'.

Rezeki ni Allah dah tetapkan dah pada semua makhluk ciptaan-Nya. Jadi tak perlulah kita terkejar-kejar hingga lalai dan leka tentang urusan akhirat. Ada yang mengejar rezeki sampai jiran tetangga pun bertegur sapa, Islam tidak ajar begitu. Lagi teruk sampai lalai dalam amal ibadah hingga tinggal kewajipan yg utama 5 waktu.

Janji Allah s.w.t :

"Kami (Allah) tidak meminta rezeki kepadamu, Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan akibat yang baik itu adalah bagi orang yang bertaqwa." -Surah Thaaha : 132

kata seorang bijak iaitu Ibrahim al-Khawwash "Janganlah memaksa diri untuk mencapai apa yang telah dijamin (untuk dicukupi), dan jangan mensia-siakan (mengabaikan) apa yang telah diamanahkan (diwajibkan) kepadamu untuk memenuhinya."







Friday, January 18, 2013

Kebahagiaan dan musibah

Mutiara kata,
    '' Jangan bayangkan kebahagiaan yang lebih besar daripada apa yang anda rasakan saat ini, supaya anda tidak kehilangan apa  yang anda miliki saat ini. Dan jangan tunggu-tunggu musibah yang akan datang, kerana jika demikian bererti anda ingin mempercepat datangnya kesusahan dan kesedihan...''

indah kata-kata mutiara ini, pernah terjadi kat diri Angah sendiri. Mengharap sesuatu yang lebih baik sedangkan sudah dalam situasi yang baik sehingga terlepas saat-saat baik yang sedang dilalui.. alangkah ruginya terlepas saat itu, mengesal yang tiada kesudahan.. hanya tinggal kenangan...

Sebab tu ALLAH nak hamba-hambanya sentiasa bersyukur. Bila kita bersyukur dengan apa yang ada 'in sha Allah' sempurna semuanya (^^,)





Friday, January 11, 2013

Al-Fatihah buat Shaykh al-Al-lamah: Muhammed Al-BAKKALI

*WHO IS THIS OLD MAN?

*He passed away last Monday (07.01.2013), but who was he?

*If he had been some famous singer or footballer, all the medias would report his death.

*This did not happen, since it was not of such people who disrupt corporate morale, was not a singer, nor a top model.

*Who is this old man than???

*This is Shaykh al-Al-lamah: Muhammed Al-BAKKALI, one of the greatest Muhaddithins (One who knows all the sayings of Muhammad hadith by heart - or at least 200 thousand hadiths are needed to get this title) in the world. He is from the city of Tanger-Morocco. From this famous hadith scholar learned and graduated more than 1000 scholars of hadith, from Morocco and outside Morocco. He lived 100 years.

*If you read this, please Share this post and dont forget to make dua for this great scholar. May Allah reward him for his great work




Al-Fatihah buat Shaykh al-Al-lamah: Muhammed Al-BAKKALI


sumber : FB Are You a Muslim



Tuesday, June 14, 2011

Blair Baca Al-Quran

assalamualaikom

Tony Blair dilaporkan membaca Al-Quran setiap hari
biar betol? ye ke? setiap hari kot..
itu lah yang dikhabarkan..
kalau ye alhamdulillah..
moga ALLAH buka pintu hati Blair

Blair kata "saya membaca Al-Quran setiap hari,antaranya untuk memahami sesetangah perkara yang berlaku di dunia, tetapi lebih penting ia bersifat instruktif"

Blair juga sebelom ni pernah puji Islam agama yang indah dan Nabi Muhammad sebagai tokoh.

kita ada baca Quran? ada kaji isi Quran?
sama2 lah kita muhasabah diri...

Tony Blair
adik ipar Blair,Lauren Booth memeluk Islam
September tahun lalu