Showing posts with label artikel. Show all posts
Showing posts with label artikel. Show all posts

Friday, September 23, 2011

Tahu ke Tak Tahu?

assalamualaikom w.b.t, selamat pagi (^^,)

jom amik tahu sekejap pagi2 ni..kejap je..tambah ilmu pengetahuan sambil sarapan tu..hehe

  • Purata sebatang pensel boleh melakar garisan lurus sepanjang 56 km atau menulis 50,000 perkataan. America menghasilkan dua bilion batang pensel setiap tahun. Jika kesemua pensel itu digunakan utk membuat garisan lurus ia boleh membuat bulatan mengelilingi bumi sebanyak 9 kali
  • Di Albania, menggelengkan kepala bermaksud 'ya' dan menggangguk bermaksud tidak.
  • Kandungan emas di laut adalah 200 kali ganda lebih banyak berbanding di daratan
  • Jika semua salur darah dalam tubuh manusia dicantumkan ia boleh meliputi jalan raya sepanjang 96,000 Km
  • Jika usus kecil manusia dibelah dan dicantum-cantumkan,ia boleh memenuhi kawasan seluas 9.2 meter persegi.
  • Manusia bernafas kira-kira 23,000 kali dalam tempoh 24 jam.
  • Setiap langkah ke hadapan, anda terpaksa menggerakkan 54 otot dalam tubuh badan
  • Tekanan jantung manusia semasa mengepam darah adalah cukup kuat sehinggakan setiap pancutan boleh memancutkan darah sejauh 9 meter.
  • Purata setiap manusia manusia memiliki 100,000 helai rambut dan tumbuh lebih cepat pada waktu malam.Sementara itu, hidung pula dikatakan dapat mengenal pasti 10,000 jenis bau yang berbeza-beza.
  • Setiap hari darah beredar sejauh 180,000 Km dalam tubuh manusia.
  • Ikan emas adalah satu-satunya haiwan yang dapat melihat cahaya inframerah dan ultraungu
  • Setiap 1 cm persegi kulit manusia, didapati mengandungi 7 meter pembulu darah
  • Terdapat banyak spesies labah-labah yang sanggup mengorbankan tangan dan kaki untuk dimakan anak-anaknya yang baru menetas. Langkah ini adalah utk mengelakkan anak-anaknya itu daripada memakan sesama sendiri.
kredit info to Hafiz

Friday, January 28, 2011

UFO Mendarat di Sawah Padi di Yogyakarta -sambungan II-

ingatkan dah abis dah kisah UFO cuti-cuti ke Yogyakarta..
rupanya ada lg, xsudah lg citer ni..haha
akhbar hari ini (KOSMO) memaparkan plak seorang pegawai pentadbir negeri di 
Gunung Kidal merakamkan gambar UFO! wow! 
pastu, ada lg satu lingkaran ditemui di Bantul dekat Sleman.
tentang kenyataan semalam yg mengatakan angkara student tu..
smpai skrg belom ada yg ngaku~
ye laa..seper la plak kn yg brani nk p ngaku dia buat..
hebat ar kalau dia pegi ngaku dia buat kan...
mesti popular! hehehe (^_^)


Thursday, January 27, 2011

UFO Mendarat di Sawah Padi di Yogyakarta -sambungan-

saper ada ikut kisah UFO ni? mrizzo nk share info skit,
sambungan dr kisah yg mrizzo post semlm~
selepas kajian dan siasatan dibuat.....
rupanya,ada student yg rajin terlebih pi buat corak itu..
so, bukanlah corak hasil drpd UFO tu..
ni kes student2 yg nakal xder kejer la ni..hahaha..
macam-macam haL laa..

-keratan akhbar KOSMO-


Tuesday, January 25, 2011

UFO Mendarat di Sawah Padi di Yogyakarta

mrizzo nk share kisah UFO lagi..aritu UFO dtg melawat KL,
 kali ni UFO pi Yogyakarta plak..
maybe skrg musim UFO melancong kot..hehehe (^_^)

org ramai dok amik gambar~
corak unik di tujuh petak sawah~

malas nk taip..klik keratan akhbar KOSMO ni utk baca..hehe~ (^_^)

Monday, November 1, 2010

Equinox and The Iron Sun

assalamualaikom (^_^)

harini mrizzo nk coret skit tentang satu kebesaran ILLAHI ni..
iaitu pasal matahari kita ni..sajer je nk bg info skit..tambah pengetahuan..hehe

Semalam, Matahari melintasi khatulistiwa langit menuju selatan di 03:09 Universal Time.Ia dikenal sebagai Equinox, astronomi kata ini menandakan hari pertama musim gugur di belah bumi utara dan musim semi di selatan. Equinox bererti malam yang sama(mlm yg pnjang). Dengan matahari pada khatulistiwa langit, penghuni bumi akan mengalami hampir 12 jam siang hari dan 12 jam kegelapan.di utara hari terus lebih pendek, Matahari berada rendah di langit sebagai pendekatan musim sejuk. Pandangan dari Matahari dalam cahaya ultraungu ekstrim dari Matahari menatap Dinamika Solar Observatory.

 catatan semalam,false-color image menunjukkan pembebasan daripada atom besi sangat terion (terion ni mrizzo pn xtau apa dia..hehe). busur plasma bersinar melayang di medan magnet di atas daerah aktif suria.

cantikkan ciptaan ILLAHI (^_^) 

keagungan iLLAHi

Monday, October 25, 2010

Melancong ke Angkasa Lepas

assalamualaikom (^_^)

harini mrizzo nk share dgn semua satu peluang untuk semua org merasai pengalaman baru...
iaitu melancong ke angkasa lepas...
syok kan kalau dpt naik angkasa lepas...dpt tgk bumi dr atas...
sekarang ni dah xmustahil dah..xjadi angkasawan pn dapat pergi jugak...
TAPI, tambang dia RM600,000.. okey? hahaha
yg berkemampuan, apa tunggu lagi, pergi lah meLancong kesana..
yg xberkemampuan,meh ikut mrizzo,kita jd matjenin kejap..
keh..keh..keh.. (^_^)

klik image utk besarkan~ (^_^)

Friday, October 22, 2010

rakam gambar bumi guna beLon!

saLam semua (^_^)

mrizzo baca satu artikeL ni dlm paper~ mrizzzo tertarik pd citer ni~
sorg matat Luke dr NY, dia rakam gambar bumi just guna hp n beLon jer..
wow! menarik, teruja, kreatif, berani~ huhu
jom mrizzo share ngan korg semua...
kLik pic utk baca dgn jeles sejelasnya~ hehe

Friday, October 15, 2010

Reign of Assassins

assalamualaikom ~ (^_^)

tadi pg layan citer ni Reign Of Assassins..baru je upload semlm hehe..
da ada kemudahan internet ni..da jarang gi tgk wayang..main download je..hehe
 citernyer agak boring sbb slow jer~ tp menarik time aksi.. ooookey laaa..not bad!

sini ada sinopsis skit~


In 428AD, Bodhi, a Southern India prince became a Buddhist monk and set off for China, earning a hallowed reputation as a mystical martial artist. Following his death, his remains mysteriously disappeared.


Hundreds of years later, Zhang, a high-ranking court official, is assassinated by Drizzle. Zhang's son Jingxiu, whilst mourning his father's death, is assailed by a group assassins. They leave him for dead, but somehow he survives and escapes their clutches.

Drizzle, a talented warrior herself, finds herself in possession of Bodhi's remains, and begins her quest to return them to their rightful resting place at Yunhe Temple. The Black Stone, a team of deadly assassins who employed Drizzle, are also after the remains and the powerful secret they hold. To hide from The Black Stone, Drizzle undergoes drastic facial surgery and changes her name to Zeng Jing (Michelle Yeoh). She flees to Beijing, where she meets and falls in love with Jiang, soon to become her husband.

After a confrontation in Beijing, Zeng Jing's identity is uncovered and both she and Jiang must flee for their lives. As Zeng Jing kills off members of the gang while they are on the run, she quickly realizes Jiang is actually Jingxiu, and he is seeking to avenge his father's death. This leads to a lethal triangle and a fight to death between our hero Zeng Jing, Jiang and The Black Stone.

The only question remains who will be the last ones standing to uncover the secret of Bodhi's remains?

Thursday, August 26, 2010

DUIT RAYA (^_^)

   assalamualaikom (^_^)   

semalam dapat good good punya news~ semua kakitangan kerajaan dapat duit raya!
wow! wow! skali lg wow! hahaha.. alhamdulillah~ syukur..(^_^) dapat seorang rm500
refer petikan dari Berita Harian bawah ni :

PM umum lebih 1.24 juta penjawat awam, 590,000 pesara dapat RM500 sebelum 1 Syawal

KUALA LUMPUR: Lebih 1.24 juta kakitangan awam dan 590,000 pesara kerajaan mendapat durian runtuh apabila Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan kerajaan akan membayar Bantuan Khas Kewangan sebanyak RM500, sebelum 1 Syawal. 

Perdana Menteri dalam kenyataannya berkata, keputusan membuat bayaran kepada kakitangan Gred 1 hingga 54 dan pesara kerajaan itu diambil selepas mengambil kira kebajikan mereka, terutama bagi meringankan beban kos persediaan menyambut Aidilfitri.


Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata, bayaran itu membabitkan perbelanjaan sebanyak RM934.6 juta, iaitu RM639.6 juta bagi kakitangan awam dan RM295 juta bagi pesara.


Sementara itu, Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) dan Persatuan Pesara Kerajaan berterima kasih kepada kerajaan kerana pemberian itu dapat meringankan beban mereka bagi menyambut Aidilfitri bulan depan. 

Presiden CUEPACS, Omar Osman, berkata pemberian itu sebagai bantuan sumbangan perayaan yang bakal menjelang. 

Kami sebelum ini memohon bonus sekurang-kurang RM1,000 atau dua bulan gaji kepada semua penjawat awam, katanya. 

Beliau berharap kerajaan mempertimbangkan bonus lebih tinggi pada pembentangan Bajet 2011, pada 15 Oktober depan. 
Setiausaha Agung CUEPACS, Ahmad Shah Mohd Zainber meminta kerajaan mengetatkan penguatkuasaan bagi memastikan peniaga, peruncit dan pengedar tidak mengambil kesempatan menaikkan harga barang apabila mendengar kerajaan memberikan bantuan khas itu. 

Kami berharap kerajaan mengenakan tindakan tegas terhadap mereka yang menaikkan harga barang kerana tiada gunanya bantuan khas ini diberikan kepada kakitangan awam jika peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga barang, katanya. 

Presiden Persatuan Pesara Kerajaan, Datuk Paduka Raja Wan Mahmood Pawanteh, berkata pihaknya berpuas hati kerana kerajaan tidak meminggirkan pesara. 

Kita ucapkan terima kasih dan menghargai keprihatinan Perdana Menteri yang mana setiap kali pemberian bonus atau bantuan khas, kerajaan tidak melupakan pesara yang pernah berkhidmat kepada negara, katanya. 

Raja Wan Mahmood berkata, pemberian itu menunjukkan keprihatinan Najib terhadap golongan pesara, selain meringankan beban yang ditanggung oleh golongan berpendapatan rendah. 



-BERITA HARIAN 26.08.2010




duit raya! yahooo! tq PM

Thursday, August 5, 2010

Kelebihan Ramadhan ~ (^_^)

memandangkan ramadhan hanya tinggal beberapa hari ja lagi..jom sama-sama kita hayati kelebihan ramadhan.. (^_^) siapknlah diri dr segi fizikal dan mental yaa~ sama2 lah kita...

Bulan Ramadhan merupakan bulan yang mempunyai banyak kelebihan. Kedatangannya selepas dua bulan yang juga tidak kurang keistimewaannya iaitu Rejab dan Sya'ban. Bagi tujuan menyuburkan rasa tanggungjawab dan rasa ingin menambahkan ibadat kepada Allah sepanjang Ramadhan ini, di sini dibawa beberapa hadis yang menceritakan mengenai kelebihannya.


1. Abu Hurairah menyatakan : Telah bersabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : Apabila telah tibanya Ramadhan, dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup segala pintu neraka dan diikat segala syaitan. -Hadis dikeluarkan oleh imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad dan Baihaqi-

2. Daripada Abu Hurairah daripada Rasulullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud :Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan keikhlasan nescaya akan diampuninya segala dosanya yang telah lalu. - Diriwayat oleh imam Nasai'e, Ibn majah, Ibn Habban dan Baihaqi-

3. Abu Hurairah telah berkata : Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda tentang Ramadhan yang bermaksud : Sesiapa yang mendirikannya(Ramadhan) penuh keimanan dan keikhlasan diampunkan baginya apa dosanya yang telah lalu. - Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi, Abu Daud, Nasai'e,Malik,Ahmad dan Baihaqi-

4. Daripada Abu Hurairah telah berkata: Rasullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Sembahyang yang difardhukan kepada sembahyang yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan Jumaat kepada Jumaat yang sebelumnya merupakan penebus apa antara keduanya, dan bulan kepada bulan(iaitu Ramadhan) merupakan kaffarah apa antara keduanya melainkan tiga golongan : Syirik kepada Allah, meninggalkan sunnah dan perjanjian (dilanggar). Telah berkata Abu Hurairah : Maka aku tahu perkara itu akan berlaku, maka aku bertanya: Wahai Rasulullah! adapun syirik dengan Allah telah kami tahu, maka apakah perjanjian dan meninggalkan sunnah? Baginda S.A.W bersabda : Adapun perjanjian maka engkau membuat perjanjian dengan seorang lain dengan sumpah kemudian engkau melanggarinya maka engkau membunuhnya dengan pedang engkau, manakala meninggal sunnah maka keluar daripada jamaah(Islam).-Hadis riwayat Ahmad, Al-Hakim, dan Baihaqi-

5. Daripada Abi Soleh Az-zayyat bahawa dia telah mendengar Abu Hurairah berkata: Rassullah S.A.W telah bersabda yang bermaksud : Setiap amalan anak Adam baginya melainklan puasa maka ia untukKu dan Aku akan membalasnya. Dan puasa adalah perisai, maka apabila seseorang berada pada hari puasa maka dia dilarang menghampiri(bercumbu) pada hari itu dan tidak meninggikan suara.Sekiranya dia dihina atau diserang maka dia berkata : Sesungguhnya aku berpuasa demi Tuhan yang mana diri nabi Muhammad ditanganNya maka perubahan bau mulut orang berpuasa lebih harum di sisi Allah pada hari qiamat daripada bau kasturi, dan bagi orang berpuasa dua kegembiraan yang mana dia bergembira dengan keduanya apabila berbuka dia bergembira dengan waktu berbukanya dan apabila bertemu Tuhannya dia gembira dengan puasanya. -Hadis riwayat imam Bukhari, Muslim, Nasai'e, Ahmad, Ibn Khuzaimah, Ibn Habban dan Baihaqi-

PENERANGAN HADIS

1. Semua hadis menceritakan betapa besarnya kelebihan bulan Ramadhan untuk kita sama-sama menghidupkannya dengan segala amalan sunnah.

2. Pintu syurga dibuka sepanjang Ramadhan, manakala pintu neraka pula ditutup. Ini menggambarkan bagaimana Allah begitu mengasihani hambaNya yang taat beribadat dan menurut segala perintahNya.

3. Syaitan diikat sepanjang bulan Ramadhan agar kita dapat menunaikan segala ibadat dengan penuh keikhlasan. Tetapi kita perlu ingat bahawa kawan syaitan yang berada pada diri kita iaitu nafsu akan menggantikan tugas syaitan jika kita lalai.

4. Pentingnya keikhlasan dan keimanan kita dalam menunaikan ibadat.

5. Puasa mampu menjadi perisai diri daripada terjebak ke lembah maksiat, begitu juga ia mampu menghapuskan segala dosa-dosa yang lepas jika kita benar-benar bertaubat.

6. Kita mesti menghidupkan sunnah yang mana yang paling besar ialah berada dalam jemaah Islam terutama di dalam mengembalikan semula khilafah Islamiah yang telah lama dihancurkan iaitu pada 1924.

7. Jauhkan daripada syirik pada Allah sama ada berbentuk perbuatan, niat ataupun percakapan. Kita mesti mematuhi segala perjanjian yang dibuat selagi tidak melanggar hukum syarak.

8. Kita mesti berpuasa pada semua anggota bukannya pada makan dan minum sahaja.

9. Bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada bauan kasturi.

10. Orang berpuasa akan mengecapi dua kegembiraan iaitu ketika berbuka dan apabila bertemu Allah kelak.

11. Di dalam menunaikan ibadat puasa kita mesti banyak bersabar dan jangan suka berbual kosong apatah meninggikan suara apabila bercakap.