Showing posts with label bumi. Show all posts
Showing posts with label bumi. Show all posts

Wednesday, February 13, 2013

ASTEROID 2012 DA14 MELINTASI BUMI

13 Feb 2013 – Satu asteroid kecil akan melintasi hampir dengan Bumi pada 15 Feb ini, dengan anggaran jarak 28,000km. Asteroid bersaiz diameter sekitar 50m ini telah dijumpai oleh astronomer amatur yang dibiayai oleh ESA (Agensi Angkasa Eropah) di Sepanyol.

Asteroid yang diberi nama khas 2012 DA14 ini juga dianggarkan seberat 130,000 tan, dijangka tidak akan terhempas pada permukaan Bumi dalam masa terdekat. Orbitnya boleh dikira dengan agak tepat menggunakan pangkalan data NEODsyS kepunyaan ESA. 

Asteroid ini akan melintasi Bumi pada kelajuan 7.8km/s pada anggaran jarak paling hampir 28,000km. Menariknya, jarak ini adalah lebih hampir jika dibandingkan dengan orbit satelit-satelit komunikasi seperti Measat, yang berada pada orbit geostationary. Namun disebabkan orbit 2012 DA14 yang berlainan, iaitu dari sudut bawah dijangka tidak mendatangkan sebarang bahaya kepada satelit-satelit di orbit tersebut.

2012 DA14 akan berada paling hampir dengan Bumi pada 19:40GMT pada hari Jumaat ini, 15 Feb. Kemunculannya mula dikesan pada jarak 7x jarak Bulan. Observatori Negara Langkawi akan turut membuat pemantauan dari segi rakaman imej pada hari lintasan ini berlaku







Sumber : Langkawi National Observatory, ANGKASA



Friday, January 25, 2013

10 Peringatan Bumi.. Mampukah kita?


Mampukah kita? 

Anas bin Malik meriwayatkan bahawa manusia sering alpa dan leka dengan nikmat dunia yang bersifat sementara. Beliau berkata saban hari bumi sentiasa berkata saban hari bumi sentiasa berkata-kata kepada manusia dan mengingatkan manusia akan usia mereka yang semakin dekat ke penghujung kehidupan dan peringatan supaya anak Adam merenung jumlah amalan mereka untuk dijadikan bekalan selepas MATI.


Katanya sesungguhnya, setiap hari bumi menyeru kepada manusia dgn 10 perkara:-

1.Wahai anak Adam!! Berjalanlah diatas perutku, tetapi ingat engkau akan dimasukkan kedalamnya kelak!

2. Engkau melakukan maksiat diatas belakangku, tetapi ingat engkau akan diazab dalam perutku. 

3. Engkau ketawa diatas perutku, tetapi ingat satu hari nanti kau akan menangis didalam perutku.

4. Engkau bergembira diatasku, tetapi ingat satu hari kelak kau akan kecewa dalam perutku.

5.Engkau mengumpul harta diatas belakangku, tetapi suatu hari kelak kau akan menyesal kerana tidak mengumpul amal kebajikan waktu didunia dalam perutku.

6. Engkau makan benda yag haram diatasku, tetapi ingat kel;ak engkau akan dimakan oleh ulat didalam perutku.

7. Engkau angkuh dan sombong diatasku, tetapi ingat kelak engkau akan dihina dalam perutku.

8. Engkau berlari dgn riang diatasku, tetapi ingatlah engkau akan jatuh dalam keadaan dukacita dalam perutku.

9. Engkau hidup bersiram cahaya matahari,bulan dan bintang diatasku, tetapi ingat kelak kau akan tinggal dalam kegelapan dalam perutku.

10.Engkau hidup diatasku beramai2, tetapi ingat satu hari kelak kau akan berseorangan dalam perutku. 



Ingatilah bahawa kehidupan kadangkala apa yang kita anggap kita mampu buat bukan lah seperti yang kita fikirkan... Tapi seandainya apa yang kita tak mampu 
kita cuba dan berjaya itulah bukti kasihnya yang esa kepada umatnya...

Peringatan untuk diriku, ku kongsi bersama~ (^^,)






Wednesday, April 18, 2012

Gambar | Pemandangan Bumi Dari Angkasa

sebelum ni Mr.iZzo pernah post permandangan bumi angkasa ni
tapi tu pemandangan bumi waktu malam je..
klik SiNi untuk tengok Bumi Waktu Malam

harini Mr.iZzo share pemandangan waktu siang plak..hehe
gambar diambil dari ISS jugak..superb! (^^,)




















Thursday, March 22, 2012

Bumi Di Waktu Malam

gambar yang di ambil dari ISS...sangat cantik (^^,)
permandangan bumi di waktu malam...