Showing posts with label cinta. Show all posts
Showing posts with label cinta. Show all posts

Monday, September 9, 2013

Mengukur Sebuah Cinta




Di hari perhitungan, ketika di Padang Mahsyar nanti Allah bertanya kepada kita: “Dari mana kau peroleh hartamu di dunia?” Kita akan menjawab, “Harta itu aku peroleh dengan kolusi dan korupsi, dengan memalsu dokumen, dengan mendapat komisyen riba.”

Allah bertanya lagi, “Apa saja yang telah engkau lakukan di dunia?”

“Ku hiasi hidupku dgn dosa dan nista, tak henti-hentinya ku cintai indah dan gemerlapnya dunia hingga aku dipanggil menghadapMu.”

Allah dgn murka akan menjawab, “Kamu benar!”

Bandingkan dgn seorang hamba lain yg ketika di Padang Mahsyar berkata kpd Allah:

“Tlh ku tahan lapar dan dahaga di dunia, tlh ku basahi bibirku dgn zikir, dan tlh ku curahkan waktu dan tenagaku utk keagungan namaMu, tlh ku hiasi mlm ku dgn ayat suciMu dan tlh ku letakkan dahiku di sejadah utk bersujud pd kebesaranMu.”

Dan Allah akan menjawab, “Kamu benar!”

Subhanallah, adakah kebahagian yg lebih dari itu? Ketika seorang hamba menceritakan amalnya dan Allah akan membenarkannya. 

Mahukah kita pulang nanti ke kampung akhirat dengan membawa amal yg boleh kita banggakan? Mahukah kita temui Kekasih kita sambil membawa amalan yg akan menyenangkanNya? 

atau sebaliknya.. nauzubillah. Ya Allah, tetapkanlah iman didadaku ini. Aku baca kisah diatas di Kitab Hayatus Shahabah, halaman 524-525. Moga menjadi penguat semangat dan muhasabah diri aku ini agar tidak tercicir dari jalan Allah. 





Tuesday, June 26, 2012

Akhirnya...Jumpa juga buku ni..

alkisahnya sejak bulan Mac haritu lagi aku mencari sebuah buku yang bertajuk Cinta High Class ni.. si isteri yg beria sangat nak buku ni.. puas aku mencari.. habis semua kedai buku serata Kuala Lumpur aku masuk cari buku Cinta High Class ni.. tapi semuanya takde, habis, stok tak sampai lagi...

malam tadi ke Jusco Wangsa Maju, jalan2 beli barang sikit, aku singgah MPH untuk beli majalah Al-Ustaz dan Gen-Q, si isteri tunggu di luar kedai sebab aku masuk kejap je kan, tiba-tiba si isteri dengan laju masuk dan tarik tangan aku suruh ikut dia, apahal ni...

aku ditarik ke sudut buku novel, ada seorang staff MPH tengah susun buku, dengan senyuman yg mekar dan girangnya si isteri menuding jari ke sebuah buku yg sedang disusun oleh staff MPH tu... sambil berkata 'abang, ayg nak tuuuuu..ayg jumpa dah!!' aku pun tengok, oh dah ada rupanya buku yg dia nk sangat tu..

alhamdulillah, dapat gak buku tu.. kemain suker si isteri.. terus upload di FB bgtau satu dunia yg dia dah dapat buku Cinta High Class.. hahaha.. (^^,)

suka dia dapat buku ni...

Friday, May 18, 2012

Maniskanlah Wajah Kamu...


Maniskanlah wajah kita kepada sesiapa saja, nescaya kita akan mandapatkan cinta kasih mereka. Haluskan tuturkata kita, pasti mereka akan mencintai kita. Tawaduk terhadap mereka, pasti mereka akan menghormati kita...

tak susah pun nak senyum..gerak kan sedikit otot2 dimuka tu jer..hehehe
tapi ada sesetengah orang susah sangatlah nak buat. pasai apa pun aku tak tau...

tak susah pun nk berbudi bahasa, hanya berfikir sebelum bercakap, elakkan diri dari menuturkan bahasa kasar, betulkan intonasi suara, keluarkan ayat2 yang sedap didengar...

padahal, bila kita senyum,orang pun suka nak pandang muka kita,orang pun senang nk berinteraksi dengan kita. orang nak tegur pun tak segan. berbanding dengan muka 'ketat' ,orang yang nak tegur pun tak jadi tegur, kawan2 pun malas nak amik pot.

motif aku buat entry ni? kejadian tadi,di sebuah kedai, aku nak beli barang sikit. tuan kedai dah la muka ketat! bahasa kasar! nah,langsung aku blah jer,tak jadi beli barang kedai dia...
oh tuan kedai, maniskanlah wajahmu dengan senyuman,mesti ramai pelanggan. series tak tipu! senyum la sikit....macam ni pun xper (^^,) atau (^_^).. comel je kan? hehehe

Saturday, April 21, 2012

Cinta Sampai Mati | Pasangan Kekasih Rentung



KLANG: Seorang lelaki dan wanita dipercayai pasangan kekasih ditemui rentung dalam bilik di tingkat dua rumah kedai empat tingkat dalam kebakaran di Jalan Hulu Balang 26, Taman Ablelink, awal pagi semalam.
Dalam kejadian jam 6 pagi itu, Chua Keh Siong, 40, dan Seh Pei Kim, 34, dipercayai mati akibat lemas berikutan kebakaran yang memusnahkan satu daripada tiga bilik di rumah kedai itu.

Difahamkan pihak forensik bomba menemui satu tong bahan bakar di dalam bilik berkenaan, namun masih menyiasat sama ada bahan itu menjadi punca kebakaran berkenaan.
Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Andalas, Penolong Kanan Penguasa Zulkifli Othman berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan daripada orang awam jam 6.14 pagi sebelum dua jentera masing-masing dari Balai Bomba dan Penyelamat Andalas dan Kota Raja dikejarkan ke tempat kejadian. Zulkifli berkata, sewaktu tiba di lokasi kejadian, bomba mengambil masa kira-kira 15 minit untuk memecah pintu utama rumah kedai berkenaan kerana tujuh kunci mangga digunakan untuk mengunci pintu utama.

Katanya, sebaik pintu dapat dipecahkan, bomba menemui mayat kedua-dua mangsa dalam keadaan rentung di dalam bilik utama rumah berkenaan.

“Mayat Chua dijumpai berhampiran pintu bilik manakala mayat Seh pula ditemui di atas katil.
“Sewaktu bomba tiba, api di dalam bilik berkenaan tidak lagi marak dan ini memudahkan bomba menjalankan operasi memadamkan kebakaran.

“Bomba dapat mengawal keadaan kira-kira 20 minit kemudian dengan bantuan 15 anggota dari Balai Bomba Andalas dan Kota Raja,” katanya sewaktu ditemui di lokasi kejadian, semalam.
Beliau berkata, punca serta jumlah kerugian masih dalam siasatan bomba dan mayat kedua-dua mangsa kebakaran itu sudah dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang untuk bedah siasat.

Sumber : myMetro

Friday, April 20, 2012

Muhasabah Diri | Semakin di Uji, Semakin Dekat DenganNYA


semakin kita di uji, semakin dekat kita denganNYA...
itulah nikmat~ (^^,)

selamat malam semua~

Monday, March 5, 2012

Cinta Empat Segi

selalu kita dok dengar cinta tiga segi je kan?
macam gambar bawah ni..


ni cinta EMPAT SEGI plak..ahahaha..
macam-macam hal lah sekarang ni..
tengok gambar bawah ni plak..
cinta empat segi~ (^^,)


celaru,haru biru,kucar kacir..apa pun tak boleh..haha
berterus terang jer lah..
aper susah..bila masing-masing tak berterus terang
tak jujur, macam ni lah jadinya..
dunia oh dunia~