Showing posts with label cita-cita. Show all posts
Showing posts with label cita-cita. Show all posts

Sunday, January 27, 2013

Buang semua alasan...


Kita ada macam-macam angan, impian, idea, cita-cita, keinginan dan sebagainya. Tetapi berapa banyak usaha kita untuk mencapai hajat tersebut? Selalunya ada ja alasan kita bagi untuk laksanakan hajat kita. Jangan kata orang lain, Angah sendiri pun macam tu.. (^^,)

Kita boleh bagi macam-macam alasan untuk tidak melakukan sesuatu yang kita hajati, susahlah, dah terlambatlah, itulah inilah.. macam-macam alasan.. ada jer idea nak bg alasan kan? 

Padahal, kalau nak lakukan sesuatu, kita tak perlu pun seribu alasan itu. Kita hanya perlu satu ja alasan yang baik untuk melakukannya. Tak perlu susah-susah bg seribu alasan. Fokus. Dari dok buang masa bg alasan yg beribu itu, baik fokus pada alasan yang satu untuk berjaya.

Carilah jalan untuk capai apa yang kita nak. Tiada benda yang datang bergolek, semua kena ada usaha. Nak makan, berak, tidur, jalan, semua kena usaha. Apakan pula impian, sudah semestinya perlukan usaha.

Teringat kata seorang sahabat yg dah berjaya, kini seorang usahan berjaya di Penang. Dia selalu kata "ada idea tapi tidak dilaksanakan, itu semua sampah, kena buang"  (^^,)









Wednesday, April 25, 2012

Cita-cita Mohammad Faiz Imtiaz

Ahad lepas aku ke Pekan menghadiri majlis kahwin DeQno
klik sini untuk tengok ---> Kahwin DeQno

selepas majlis tu, aku singgah rumah sahabat aku Pija
kitorang study sama2 dulu di Pekan juga, Kolej Shahputra
dah alang-alang ada di Pekan, amik kesempatan ziarah kawan2 (^^,)

alkisahnya yg nk cerita ni pasal anak buah,anak saudara si Pija ni...
baru berusia 3 tahun lebih...petah sungguh..aktif! siap bersilat haaa..
Mohammad Faiz Imtiaz namanya

the best part is dia punya cita-cita! Makcik Pija dia la suruh tanya..

Aku      : Imtiaz cita-cita nak jadi ape?

Imtiaz   : Nak jadi orang tua...

Aku      : Orang tua? kenapa nak jadi orang tua?

Imtiaz   : Sebab nak pegi masjid...

Aku      : (???????) wah! 

ini kali pertama aku dengar cita-cita yang unik bg aku...
unik sebab jarang lah nk jumpa budak yg bercita-cita macam tu...
hehehe, hebat lah kamu Imtiaz

pakcik (eceh,pakcik ke?) abang lah, abg suka dengan cita-cita Imtiaz
moga kamu menjadi anak yg soleh ye Mohammad Faiz Imtiaz...(^^,)

pija Dato Hamid - kemain lagi posing..heheh
Mohammad Faiz Imtiaz yg bercita-cita nk jadi orang tua! hehe