Showing posts with label felda. Show all posts
Showing posts with label felda. Show all posts

Thursday, August 29, 2013

Abah Inspirasiku,Rumah Lama part ll




Sambungan dari post sebelum ini "Tempat Aku Dibesarkan"

Bila tengok rumah ini, rasa rindu pada arwah abah semakin menebal. Rindu sangat. Tengok gambar atas, anak panah hitam tu kilang perabot, anak panah merah pun kawasan kilang perabot juga, kawasan ditempatkan segala mesin-mesin dan peralatan. Anak panah kuning pula kawasan untuk repair barang elektrik. 

Kalau sebelah pagi abah sibuk disekolah, sebelah petang dan malam pula abah sibuk di kawasan rumah ni haaa.. kadang-kadang tu terfikir juga, abah ni tak penat ke? Sekarang setelah bergelar seorang ayah, baru aku faham. Apa rasanya menjadi seorang ayah. Walaupun sibuk macamtu abah tak pernah abaikan kami semua. Ada je masa bersama kami.

Stor kayu

Gambar atas ni dulu kawasan stor kayu. Semua stok kayu disimpan disitu. Sekarang ni tinggal batu je, stornya da roboh kot. Dulu masa stok kayu sampai, kami adik beradiklah yang kena angkut kayu dari lori simpan kat stor ni. Seronok bila stok kayu sampai, sebabnya kami akan dapat upah! hehehe. Sebatang kayu RM0.10. Zaman tu 10sen besar wooo nilainya. Boleh beli gula-gula 5biji tau 10sen. Jadi, kami adik beradik ni, berebut-rebutlah dok angkat kayu tu..hehehe.

Ada juga abah pergi beli sendiri kayu di kilang. Abah guna van masa ni, jadi bila abah pi beli kayu tu, penuh la van dengan kayu, kami pun berhimpit dalam van dengan kayu.hehe. Kalau abah beli papan/plywood lagi syok, abah bentang dalam van tu, atas papan lapik kain/toto, kami boleh baring atas papan tu. Zaman kanak-kanak, boleh duduk atas papan tu syok wooooo.. (^_^)

Abah amik stok kayu di Alor Setar. Nak ke Alor Setar dalam 1 jam 15 minit perjalanan. Jadi kalau abah keluar memang dia bawa semua. Boleh pi jalan2 sekali. 

Zaman itu sudah berlalu... yang tinggal cuma kenangan, nostalgia... Al-Fatihah buat arwah abah (-_-)





Tuesday, August 27, 2013

Tempat Aku Dibesarkan, Felda Lubok Merbau


6 Syawal yg lepas aku pergi beraya di Felda Lubok Merbau, Kedah. Tempat aku dibesarkan, banyak kenangan aku di sana. Aku tinggal di Felda Lubuk Merbau sehingga umur 16 tahun sebelum aku berpindah ke Bukit Pinang, Kepala Batas.

Arwah abah masa mula posting guru dulu dia kena ikut geng peneroka Felda Lubok Merbau ni. Sekitar tahun 1982 kalau tak silap aku, 2 tahun sebelum Along dilahirkan (1984). Masa tu hutan belantara lagi, jalan raya pun tak wujud lagi, semuanya tanah merah dan berbukit lagi. Tahun 1994 atau 1995 baru ada jalan tar. Baru ada pembangunan sikit kat Felda ni. Tapi line handphone memang takde la masa tu, kalau tak silap aku tahun 2006 atau 2007 baru ada line handphone.

Masa di Felda Lubok Merbau ni, arwah abah buat side income dengan buka kilang perabot dan repair barang elektrik. Abah sangat hebat kerana mampu buat semua benda ni. Bayangkan, bangun pagi pergi sekolah,mengajar. Balik sekolah buat perabot dan malam sambung pula repair barang elektrik. 

Kami adik beradiklah yang jadi pekerja abah. Bila stok kayu,papan sampai, kamilah yang kena angkut dan susun di stok kayu. Kami jugalah pekerja abah yang kena tolong abah buat perabot tu. Abah orang pertama di Felda tu yang buat perabot, jadi boleh dikatakan 100% orang felda tu guna perabot abah.

Tengah menaip pasal abah ni, tiba-tiba sebak plak hati ini, rindunya pada arwah abah...   (-_-)
sambung nantilah.. hhhmmmmmmmmmmmm.. Al-Fatihah buat abah


287A Lorong Sabah Sarawak, Felda Lubok Merbau





Friday, August 23, 2013

Kerana Pak Long Mansur!


Alhamdulillah awal Syawal haritu Angah masih berkesempatan ziarah ke rumah Pak Long Mansur. Pak Long Mansur ni dulu jiran di rumah lama Angah dulu (nanti Angah cerita dalam post akan datang) di Felda Lubok Merbau, Kedah. 

Siapa Pak Long Mansur ni? Dialah yang mengajar Angah mengaji dulu. Kerana Pak Long Mansurlah Angah lancar mengaji Al-Quran sekarang ni. Kerana Pak Long Mansur lah Angah kenal asas Al-Quran, kenal huruf-huruf jawi, baris, ejaan dan seangkatannya. Alhamdulillah Pak Long masih sihat dan masih lagi mengajar mengaji. Hebatnya jasa Pak Long. Terima kasih mengajar Angah dulu.

Teringat masa kecil dulu, lepas maghrib je kami (Angah dan adik beradik) akan ke rumah Pak Long untuk belajar mengaji. Kalau di rumah selalu lepas Subuh arwah abah akan ajar mengaji. Nak plak hari cuti, lepas subuh memang kena mengaji dulu, baru boleh buat benda lain. Kadang-kadang tu merungut juga, mengantuk lah, penat lah, nk main lah.. hehehe. Sekarang ni baru nampak kesannya. Syukur abah paksa dulu.. kalau tak? apa jadi pun xtau.. 








Sunday, July 21, 2013

Berbuka Puasa Bersama Ex-SKLM

Alhamdulillah, semalam 20.07.13 bersamaan 11 Ramadhan 1434 sekali lagi Angah dapat berkumpul bersama sahabat-sahabat sekolah rendah dulu. Moga ukhwah yang dah 20 tahun lebih ini berterusan hingga akhir hayat, In Sha Allah. Tahun lepas semua datang lenggang jer, tahun ni alhamdulillah dah bertambah ahli baru, ada yg datang bersama anak, termasuk lah Angah..hehe

Tahun ini kami berbuka di D'Hajar Cafe, Shah Alam. Dekat dengan Stadium Shah Alam je. Tak la susah nak cari jalan ke sana. Hidangan makanan disediakan dalam bentuk buffet. Harganya pun sangat berpatutan. Hanya RM29.99 jer, RM30 la senang citer.. RM29.99 tu harga psykologi je sebenarnya.. hehe. Pandai D'Hajar Cafe.

Alhamdulillah semua berjalan lancar. (^_^)
 















Friday, January 18, 2013

email Kejatuhan Pakatan Rakyat

pagi ini buka email pejabat, dapat satu email ntah dari sapa pun aku tak tahu. Isi kandungan berbaur pro kerajaan. Persoalannya mana dapat email pejabat ni? perlukah email seperti ini?

email tersebut..terima dari Johnny [raylee@raymondlee.net]

Kejatuhan Pakatan Rakyat Sudah Semakin Ketara


Nampaknya, apa saja yang dibuat oleh Pakatan Rakyat hari ini akan memakan diri mereka sendiri. Pemimpin-pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat sering diaibkan dengan kata-kata dan tindakan mereka sendiri sejk kebelakangan ini.

Seolah-olah mereka hanya pandai mengelirukan rakyat jelata dengan sentimen-sentimen kononnya rakyat Malaysia hidup dalam sebuah negara yang kejam dan tidak berperikemanusiaan. Tidak hairanlah kenapa senjata utama mereka hanyalah mengapi-apikan rakyat untuk turun berarak di jalanan.

Dua minggu lalu, DS Anwar Ibrahim cuba mengelirukan rakyat berhubung isu saham Felda Global Ventures Berhad.

Dalam helahnya untuk dilihat sebagai seorang pakar ekonomi, beliau mengesyorkan kerjasama antara Malaysia dan Indonesia dalam sektor minyak & gas dan kelapa sawit. "Lagipun, kita sebahagian daripada Opec. Saya bukan bermaksud untuk mencadangkan sebuah kartel, tapi hanya sinergi antara kedua-dua negara ini bakal membantu mengurangkan masalah yang timbul," ujar beliau.

Mungkin beliau telah dimakan usia sehingga terlupa, mungkin juga beliau tidak tahu langsung. Malaysia tidak pernah menganggotai Opec, dan kita telah pun berbincang dengan Indonesia untuk membentuk sebuah badan usahasama yang akan berusaha untuk menyokong kestabilan harga melalui pengurangan stok serta mengawal bekalan minyak sawit. Perancangan dan tindakan telah pun dilaksanakan oleh pihak kerajaan, rakyat Malaysia tidak perlukan retorik DS Anwar Ibrahim.

Seminggu kemudian, Pakatan berkhayal lagi. Didorong oleh tuduhan melulu yang dilemparkan oleh bekas menteri besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mula melaung-laungkan tuduhan kononnya kerajaan Jepun telah membayar RM207 bilion kepada Malaysia sebagai pampasan kepada mangsa-mangsa projek landasan keretapi maut sewaktu era Perang Dunia Kedua dahulu.

Tuduhan ini mengingatkan saya kepada tuntutan tidak masuk akal yang dibuat oleh Hindraf.Anwar terus mempersoalkan ke mana hilangnya wang pampasan tersebut di Jakarta minggu lepas. Beliau tidak tahu bahawa pihak kerajaan Jepun sendiri telah mengeluarkan kenyataan rasmi yang menafikan ia pernah membuat pembayaran sejumlah itu kepada Malaysia. RM207 bilion yang kononnya telah dibayar dan dilesapkan oleh kerajaan Malaysia adalah "diluar penglibatan dan pengetahuan Kerajaan Jepun." Rupa-rupanya, tiada seorang pun penasihat-penasihat DS Anwar Ibrahim yang mempunyai masa untuk memberitahu beliau bahawa Tokyo telah menafikan tuntutan Pakatan tersebut. Saya rasa mereka terlalu terperangkap dalam pembohongan mereka sendiri.

Perhimpunan KL112 Sabtu lepas telah dilihat sebagai usaha terakhir Pakatan untuk menunjukkan kuasa dan sokongan untuk menggulingkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan Barisan Nasional (BN). Walaupun perhimpunan Bersih dan Bersih 2.0 sebelum ini kononnya bersifat "non-partisan" kerana dirancang oleh NGO-NGO dan kumpulan-kumpulan kebebasan sivil, KL112 lebih jelas dari mula lagi. Ia adalah agenda Pakatan Rakyat, dan niat mereka sangat jelas.Hari yang dinantikan tiba, namun sejuta rakyat yang digembar-gemburkan oleh Pakatan tidak tiba. Pemimpin Pakatan hanya mampu berbohong dengan berkata bahawa 500,000 rakyat Malaysia telah berhimpun dalam stadium yang hanya berkapasiti 30,000 orang itu.

DS Anwar Ibrahim menganggap Himpunan Kebangkitan Rakyat itu sebagai sebuah kejayaan besar yang telah mencatat sejarah. Ada juga penyokong-penyokong beliau yang menganggap perhimpuan tersebut sebagai "hari kemerdekaan negara yang kedua."Semua khayalan-khayalan ini lupa bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan Kerajaan Barisan Nasionallah yang telah berusaha gigih untuk membawa transformasi politik dan ekonomi kepada negara. Pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) serta enakmen Akta Perhimpunan Awam adalah usaha kerajaan untik menegakkan kebebasan awam dan kebebasan sivil. "Kejayaan" perhimpunan 12 Januari tersebut adalah sebenarnya bukti kepada usaha-usaha kerajaan.

Anwar pasti kecewa kerana perhimpunan ini berlangsung tanpa sebarang insiden. Tiada perusuh yang merosakkan kenderaan polis, tiada seorang pun rakyat yang dipukul, dan tiada sesiapa pun yang disembur dengan air atau gas pemedih mata. Rata-rata rakyat Malaysia menarik nafas lega dan melemparkan pujian kepada kerajaan dan pihak polis. Malahan, pemimpin DAP Lim Kit Siang sendiri pun telah memuji Datuk Seri Najib kerana membenarkan perhimpunan tersebut berlangsung.

Perhimpunan KL112 adalah kemenangan untuk rakyat Malaysia, bukan untuk Pakatan Rakyat. Ia telah menunjukkan bahawa rakyat Malaysia sangat cintakan keamanan dan perpaduan.

Arjuna Indra
Kuala Lumpur