Showing posts with label fitnah. Show all posts
Showing posts with label fitnah. Show all posts

Thursday, November 28, 2013

Terima kasih...


Beberapa hari kebelakangan ini aku terasa sedikit down, tertekan dengan masalah yang menimpa diri ini (rujuk SINI). Kusut otak memikirkan apa salah aku ini sehingga 'mereka' melayan aku sedemikian rupa. Apa salah aku pada mereka, apa yang telah aku buat hingga mereka melayan aku begitu.. macam-macam lah benda mai dalam kepalahotak aku ni..

Aku silap sebenarnya, aku lupa akan apa yang dikatakan 'ujian' / 'hikmah'. Aku lupa untuk bermuhasabah diri sendiri, aku asyik memikirkan tentang mereka sahaja hingga aku lalai untuk buat apa yang sepatutnya aku buat. Muhasabah diri sendiri!

Ya, apabila ditimpa musibah atau ujian, janganlah kita terus lalai dengan musibah itu, sebaliknya bersyukurlah atas ujian itu kerana semuanya itu adalah aturan yang Maha Kuasa. Cari mana silap diri sendiri bukan mana silap mereka.

Terima kasih pada sahabat yang sedarkan aku dari terus terlalai dari mengingati DIA. 

Bila ada yang masih ambil berat, jaga tepi kain kita, tu tandanya mereka masih ambil berat dan sayang pada kita.. ye ke? hehehe..







Wednesday, November 27, 2013

Aku yang dianiaya...


Sedih hati ini bila dianiaya dan difitnah, lagi menyedihkan bila penjelasan kita tidak diterima. Hanya Allah tahu betapa kecewa dan sakit hati ini. Moga Allah beri petunjuk pada mereka itu..

bawah ni copy paste dari : www.dakwahsunnah.com dan Bicara Agama

firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan. (al-Hujuraat: 6)


{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ } [المائدة: 8]
 
Artinya: "Hai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan (kebenaran) karena Allah, menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena adil itu lebih dekat kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang akamu kerjakan." (QS. 5:8). 






Wednesday, December 12, 2012

Berhati-hati Dengan 'TETAPI'

Perkataan 'tetapi' besar bahananya jika salah guna, macam serius ja bunyinyakan? hehe (^_^)

berhati-hatilah ketika menggunakan perkataan 'tetapi' terutamanya ketika berbicara tentang perihal seseorang sebab selalunya perkataan 'tetapi' ini akan menjerumus kehaluan kiri, kearah keburukan. Biasanya perkataan 'tetapi' akan membicarakan perihal keburukan, kritikan, menyalahkan seseorang dan bidasan yang keras.

contohnya :   "Ahmad tu orangnya sopan santun tetapi.......tut..tutt.."

haaaa, see? mulalah menambah ayat/perkataan yang tidak berapa sedap didengari...

"yang suka mencaci, lagi suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai)"  -Surah Al-Qalam,ayat 11

"kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji...."  -Surah Al-Humaza,ayat 1

renung-renungkanlah ~ (^_^)





Tuesday, August 7, 2012

Penilaian Diri Lebih Utama

petikan dari kitab Al-Hikam karangan Syaikh Ibn'Atha'illah as-Sakandari
"Usahamu untuk mengetahui aib-aib yang tersembunyi dalam dirimu adalah lebih baik daripada berusaha menyingkap perkara ghaib yang tersembunyi darimu"

masuk jer ofis pagi ini terdengar cakap2 yang tidak elok.. merungkai aib-aib orang di pagi hari..aduh... bulan2 ramadhan ni pun masih nk bergosip..huh! cik puan,lebih  baik rasanya basahkn lidah dipagi hari dengan baca quran atau ringankan bibir dengan zikrullah.. kan? ada faedahnya...(^^,)

Syaikh Ibn'Atha'illah berpesan, jadilah hamba Allah yang sentiasa istiqamah dalam bersuci diri menuju keredhaan Allah dan segeralah tinggalkan sikap merasa diri telah cukup dalam pencarian.

tak tegur nanti free jer dapat saham..(^^,)

kalau baca post,entry ni tak berapa nak faham juga.. boleh tengok entry bawah ni...(^^,)

Thursday, June 21, 2012

Penipuan Paling Dahsyat

" Penipuan paling dahsyat adalah bila kita sibuk melihat dan mengata kesalahan orang lain tanpa sedar ketika dok sibuk mengata tu, kita tidak sempat melihat salah diri sendiri "

perkara yang biasa, dah jadi normal dah dikalangan kita bila mengatakan hal orang... si A tu macam itu ini, si B tu macam itu ini.. dari pagi sampai ke malam, syik mambahaskan hal orang... dalam asyik mengatakan hal orang kita tak sedar, kita lalai untuk muhasabah diri, kita leka untuk menilai diri sendiri... pada saat itu kita telah melakukan penipuan yg maha dahsyat! penipuan terhadap diri sendiri!

kita sering merasakan kita tidak melakukan kesalahan, apa yg kita buat kita rasa elok dah,betul dah... kita mudah melenting bila orang mengatakan hal kita yg tak sedap didengar.. kita mudah menafikan kata2 orang pada kita, walhal kita tak sedar akan kesalahan yg kita lakukan..

sebabtu kita di ingatkan untuk muhasabah diri sebelum tidur, nilai diri kita apa yg dah kita lakukan seharian... hindarkanlah diri kita dari melakukan penipuan yg maha dahsyat ini..

janganlah sering mengatakan hal orang lain, sebaliknya banyakkanlah muhasah diri sendiri..

sekian pesanan untuk diri sendiri...


Wednesday, June 20, 2012

Cuma Ada 2 Pilihan


orang yang beriman pada Allah dan Hari Akhirat hendaklah berkata baik atau diam...

makanya, marilah sama2 kita menjaga lidah kita.. berfikir sebelum berkata-kata
kurangkan berbual perkara yang tidak berfaedah, kurangkan borak kosong...
selitlah dengan perkara ilmiah ketika 'hang out' dengan kawan2...
bual lah perkara yang berfaedah..perkara yg berilmu...

tak mau mengumpat tau...
ingat ! berkata benda tak elok tentang orang itu mengumpat!
berkata benda tidak benar pula fitnah!

Allah kata, kau simpan aib orang, aku simpan aib kau!

Thursday, March 8, 2012

Mengumpat, Mengata dan Bla,bla bla

قال النبى صلى الله عليه وسلم :
" من ستر مسلما في الدنيا ستره الله فى الدنيا والأخرة "

mafhum Hadis SAW : Barangsiapa yang menutup keaiban seseorang didunia,
maka akan ditutup keaibannya oleh Allah s.w.t didunia dan akhirat...

haritu Mr.iZzo dah pernah post entry yang lebih kurang sama ngan tajuk ni
klik sini untuk tengok entry lepas - SINI -

dizaman yang penuh fitnah ini..keaiban juga makin berleluasa...dimanakah kita saat mendepaninya andai kita yang penuh dosa ini juga tidak terpelihara dr keaiban diri sendiri...

saja Mr.iZzo nak refresh diri sendiri tentang umpat mengumpat ni..
ingat ye...sebut sesuatu tentang seseorang itu adalah umpatan!
sebut sesuatu yang tidak benar tentang seseorang itu fitnah!

tak rugi pun tutup aib seseorang..tp tu lah..nafsu dan syaitan kuat menggoda
susah benar rasanya nak simpan aib orang
setuju tak? hehe

sama-sama kita mohon Allah pelihara kita dari melakukan
kemurkaan dimuka bumi ini... (^^,)