Showing posts with label ibubapa. Show all posts
Showing posts with label ibubapa. Show all posts

Wednesday, September 11, 2013

Setahun sudah...

Hari ini 11 September 2013 bersamaan 5 Zulkaedah 1434hijrah, genap umur putera sulung ku Muhamad Izz Zayyan Rizqi satu tahun. Selamat ulang tahun kelahiran sayang, nak ucapkan pada kamu, komfem aku buat tak tahu je sebab bukan faham lagi pun apa abah nk kata ni kan..hehehe.. abah doakan untuk kamu ye..

Moga dikurniakan kesihatan yang baik sepanjang kamu membesar, moga menjadi anak yang soleh taat pada ibubapa dan yg penting taat perintah Allah s.w.t. Moga sentiasa dalam redha dan rahmat Allah. Moga Allah memberi kekuatan, kesabaran dan ketetapan iman pada abah dalam membesar,mendidik kamu. Amin.

Sekejap je masa berlalu, dah setahun pun kamu Zayyan... (^_^)








Wednesday, July 24, 2013

Zayyan dah nak berjalan...





Suka Zayyan dapat jalan dua tiga langkah.. baru dapat selangkah dua, jatuh, bangun berdiri lagi, jatuh, bangun berdiri lagi.. tak letih ke sayang? tak la kot, suka je abah tengok..siap tepuk tangan lagi. hehe.

 Ini petanda abah dan ibu kena tambah stamina! Zayyan merangkak pun puas nak kena kepung satu rumah. hehe. Macam-macam nk di explorenya, nak halang tak elok pula kan. Jadi perhatikan jer lah. 

Dapat jalan nanti macam mana la yer,mau mengah abah dan ibu.. hehehe.. tak sabar plak rasanya... (^_^)





Tuesday, July 23, 2013

Bila Zayyan Tidur...


Sumber : Google

Dulu Angah pernah tergelak tengok gambar di atas. Sekarang ni Angah dah merasa dah hampir semua situasi macam gambar tu. hehe (^_^). Lasak Zayyan tidur sekarang ni. Kejap atas, kejap bawah, kejap menonggeng, kejap kaki di muka Angah ni, kejap lagi muka ibu dia pula. 

Tidur tak cukup? tidur terganggu? Ya! tapi menghiburkan. Terhibur dengan gelagat anak. Kadang-kadang tu bila dah letih sangat, datang juga nafsu amarah ni. Hilang sabar wooo, tengah sedap mimpi indah, tiba-tiba debushhh! tapak kaki Zayyan dimuka.. mau tak hangin? hehe.. sabar jer lah.. time terjaga tu la setan laknat ni menghasut bangkit bafsu amarah.. cepat-cepat tepis, agar tidak tergoda.



Sunday, July 21, 2013

Fenomena adik Adi, Indonesia





Subhanallah, AllahhuAkbar, tersentuh hati Angah tengok video adik Adi ni. Beruntung ibubapanya, berjaya didik anak seawal usia 3 tahun mengaji Al-Quran. Bukan setakat membaca tetapi menghafal. Melentur buluh biar dari rebungnya. Nah! ini buktinya, hebat sungguh ibubapa Adi.

ADI, Berusia 3 Tahun Mencipta Fenomena Di Indonesia Dalam Program Realiti Thoriq @ Hafidz Indonesia Di Saluran RCTI. 


Kalau nak tonton episod 2 dan peserta lain, boleh la cari di Youtube, cari 'Hafidz Indonesia RCTI'.


Sumber Video : Angah ambil di Facebook




Saturday, July 6, 2013

Video : Sepetang di Tasik Titiwangsa




Angah teringat kata-kata seorang ustaz ni "Sibuk macam mana pun, amik lah masa untuk bersama anak". Haritu sempat Angah bawa anak beriadah di Tasik Titiwangsa. Saja bawa Zayyan tengok dunia luar. Berkembang sikit otak.. hehe. Lagi pun dapat tengok apa reaksi dan gelagat anak bila di tempat macam tu.

Setakat sekarang ni, takde la banyak ragam sangat Zayyan. Dia duduk diam jer.. tengok orang sana sini.. macam geram pun ada gak.. belum boleh jalan lagi.. nanti dah dapat kaki tak tau la kan.. jenuh pula abah dan ibunya nak mengejar.. hehe (^_^)





Tuesday, July 2, 2013

Zayyan Pertama Kali Naik Buaian

Hari minggu lepas, Angah sempat bawa anak dan isteri beriadah dia Taman Tasik Titiwangsa. Dekat je dengan rumah Angah. Ini juga kali pertama bawa Zayyan ke taman. Reaksinya memang nampak sangat perak atau 'jakun' bahasa utara..hehehe. Baru pertama kali pergi taman, ramai orang pulak tu.. tercangak-cangak Zayyan dibuatnya.

Kat Taman Tasik Titiwangsa ni ada buaian untuk budak kecil. Jadi Angah pun cubalah untuk Zayyan.. Tengok video ni ye ~ weeeeeeee  (^_^)







Wednesday, March 20, 2013

Apa Zayyan Buat tu?



Apakah ini tandanya Zayyan dah nak adik? hehehe. Selalunya bila budak dah 'berjaya' masukkan jari kaki dalam mulut orang kata dia nak adik dah...hehe (^_^)

sejauh mana kebenarannya, kena tanya orang dulu, dulu dan dulu sebab ayat "petanda dia nak adik" di turunkan sejak turun termurun.

nk tau benar ke tak, ibu bapa lah menentukan.. he he he he he he (gelak gatal skit)





Thursday, October 18, 2012

Bila Izz Zayyan Demam

sedih jer abah tengok muka nak abah ni. Tak sedap badan ye sayang? kesiannya anak abah.. (-_-) semalam Zayyan kena cucuk, cucuk untuk sebulan tu..apetah namanya aku tak ingat.. nurse tu pun dah cakap bayi selalunya akan demam lepas kena cucuk ni. ikutkn aku,memang tak la aku bawa anak aku pegi cucuk ni..tapi isteri nak juga. kalau kt kg, memang tak la cucuk2 ni.. adik2 semua tak cucuk pun. ada cerita dibalik cucuk anak ni.. korang cari lah sendiri, malas nk taip, pendapat masing-masing...

sekarang ni baru aku tahu perasaan ibubapa bila anak tidak sihat. Macam mana risaunya dan gundah hati   ibapa, kini giliran aku merasa. Kalau boleh nk je cut demam Zayyan , paste kt abah.. huhu.. kesian, merengek,muka sedih je memanjang..

cepat sembuh ye Zayyan....



pukul 3.30pg, mata luas, sayu memandang aku.. oh zayyan cepat
sembuh ye..sedih abah tengok Zayyan buat muka camtu kt abah..
nk cakap tak pandai, merengek je... (-,_-,)



Aniaya Bapa Sendiri Demi Kekasih Hati

Subhanallah...apa nak jadi dengan remaja ini. Sanggup menganiaya bapa kandung sendiri hanya kerana hendak dilarang keluar dengan kekash hati. Sanggup pergi buat laporan polis palsu mengatakan si bapa telah merogol dia... dunia akhir zaman..

Apa punca semua ni berlaku? kenapa benda ni berlaku? salah siapa? sama-sama kite muhasabah diri...

sumber : FB Polis DiRaja Malaysia



Wednesday, October 17, 2012

Wordless Wednesday #17.10

muhammad izz zayyan rizqi - 1 bulan 1 minggu

Apa bayi berusia 1 bulan boleh buat?


Bayi anda menegakkan kepalanya
Otot leher bayi semakin kuat sehingga membolehkan dia menegakkan kepalanya untuk masa-masa yang singkat.
- Patut la Zayyan asyik angkat kepala je sekarang

Meneroka tangan dan kaki
- Zayyan sekarang kalau buka bedung je dah macam orang bersilat.. ligat kaki tengan dia keatas kebawah

Belajar menenangkan diri 
Bayi suka menghisap,jadi puting berkesan mambantu bayi menenangkan dirinya sendiri. Kalau takde puting,bayi mungkin isap jari
-ya,Zayyan kalau tak sumbat puting,dia akan isap jari..kalau time pakai sarung tangan tu, habis basah sarung tangan kalau tak perhatikan dia..hehe

Lihat siapa yang bercakap pelat sekarang 
Bayi anda yang berumur satu bulan mungkin sudah boleh membuat bunyi berdeguk, bunyi-bunyi manja, berdengus dan berlagu untuk melahirkan perasaannya. Pastikan anda juga membuat bunyi-bunyian manja dan berdeguk bersama-sama, sambil bercakap berhadapan dengannya. Setengah bayi juga sudah mula ketawa berdekah-dekah seawal ini. Walaupun anda sedang membuat kerja, dia tetap gembira mendengar suara anda dari seberang bilik. Dia akan merenong muka anda lebih lama sekarang. 


Bayi mendengar dan sukakan musik
- Oooo..sebab tu bila nak dodoi tidurkan Zayyan,takde muzik atau alunan merdu suara abah dia ni dia xnak tidur..hehe

Mata boleh mengesan pergerakan objek sekarang
Apabila sudah pandai berfokus dengan kedua-dua belah mata, bayi anda sudah boleh mengikuti objek yang bergerak, iaitu satu perkara yang dia sudah melakukan untuk masa-masa yang singkat dari kelahiran lagi. Kelentong biasa yang digerakkan di depan mukanya akan selalu memegunkannya. Atau anda boleh bermain mata-ke-mata dengan menghampirinya dengan dekat dan mengerakkan kepala anda dari sisi ke sisi; selalunya pandangan matanya akan tetap tertumpu kepada mata anda. 


kredit to babycenter




Tuesday, October 2, 2012

Tiga Minggu Dah?

Sekejap je masa berlalu.. rasa macam baru semalam aku sambut kelahiran putera sulungku ni. Pejam celik hari dah 3 minggu usia Muhammad Izz Zayyan Rizqi. sekarang  Zayyan dah pandai nak orang dukung sebelum tidur. memang overnight la kalau Zayyan jaga tengah malam. dah tidur baru boleh letak. kalau letak terus je,bergema la rumah dengan suara Zayyan..hehe

seperti biasa..sudah mandi, kena susu..then zzZZzzZZ!

Thursday, September 27, 2012

Bedung Anak - Kewajipan atau Mitos

Izz Zayyan usia 2 minggu
merah muka Zayyan meronta nak lepaskan tangan dari bedung..hehe.. selalu lepas kena bedung, Zayyan akan berusaha untuk tarik tangan dia.. dan hasilnya, bedung Zayyan hanya bertahan 3-4 jam jer selalunya.. pastu da terburai bedung tu..tak pun tangan dah terkeluar.. kuat sungguh Zayyan abah ni..hehe

hasil bacaan aku, antara kebaikan bedung : 
  • supaya bayi tidak terperanjat
  • supaya bayi tidur lena
  • supaya bayi tidak rasa sejuk
  • supaya bayi tidak cakar muka,gosok muka dengan tangan
  • supaya bayi rasa selamat
  • bayi tidur cukup dan tak terganggu cepat besar..(ye ke?)
ada yang kata kalau tak bedung nanti kaki pengkau... kaki anak bila besar nanti kengkang.. sejauh mana fakta itu. aku pun xtau..benar atau sekadar kata orang dulu-dulu..


Friday, June 22, 2012

Anak Aset ke Syurga

tersentuh hati ini bila tengok dan dengar kata2 Ustaz Don dan Ustaz Azhar Idrus ni...
masih belum terlambat untuk aku berubah.. u-turn kembali cuba menjadi anak yg soleh
inysaAllah.. jom sama2 kita berusaha menjadi anak yg solah...


sumber video : YouTube

Wednesday, June 20, 2012

Anak Kelar Leher Mak

akhbar KOSMO
seorang gadis berusia 17 tahun di dakwa atas tuduhan cubaan membunuh ibunya sendiri...
ibu kandung sendiri kot dia kelar! ish..ish..ish..subhanallah

tak capai dek akal weh nak kelar mak sendiri...maybe gadis ni ada masalah mental kot... normal sikap manusia tak akan sampai hati nak membunuh ni.. naluri seorang manusia yang normal tidak akan melakukan perkara serupa ini.. bila akal sudah tidak waras, ini lah jadinya...

apakah akan jadi pada gadis yg berusia 17 tahun ini? didunia gelap masa depan.. di akhirat? Ya ALLAH, kau bukanlah pintu hati gadis ini untuk kembali ke jalan yg benar  Ya Allah...

andai kata si ibu tidak mengampun dosa anak ini, nauzubillah..sedangkan berbunyi 'uuhh' pada ibu pun dah berdosa, inikan cuba membunuh, mengelar leher si ibu...dunia akhir zaman ini, macam2 jadi, takut aku!

Wednesday, June 13, 2012

Wordless Wednesday 13.6

abah, ummi dan Alia - Cameron Highland

Wednesday, May 30, 2012

Aku anak yang masih daif...

mari kita muhasabah diri, aku berpesan pada diri aku sendiri terutamanya...

Rasulullah s.a.w bersabda : "Setiap anak yang lahir adalah fitrah. Dua ibubapanyalah yang menjadikannya yahudi atau nasrani atau majusi" - (riwayat Imam al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah r.a)


tersentuh hati aku bila mendengar Ustaz Don hurai hadis di atas..menitis airmataku

kadang-kadang kita tak sedar, yang menjadikan anak tu rosak adalah kita sendiri, akhirnya kita bertanya mana salah aku? apa yang aku bg selama ini tak cukup kah? di mana aku didik tak kena dengan anak aku ini..

video versi pendek,ditambah lagu latar..lagi syahdu dan menyentuh kalbu..