Showing posts with label mengumpat. Show all posts
Showing posts with label mengumpat. Show all posts

Wednesday, December 12, 2012

Berhati-hati Dengan 'TETAPI'

Perkataan 'tetapi' besar bahananya jika salah guna, macam serius ja bunyinyakan? hehe (^_^)

berhati-hatilah ketika menggunakan perkataan 'tetapi' terutamanya ketika berbicara tentang perihal seseorang sebab selalunya perkataan 'tetapi' ini akan menjerumus kehaluan kiri, kearah keburukan. Biasanya perkataan 'tetapi' akan membicarakan perihal keburukan, kritikan, menyalahkan seseorang dan bidasan yang keras.

contohnya :   "Ahmad tu orangnya sopan santun tetapi.......tut..tutt.."

haaaa, see? mulalah menambah ayat/perkataan yang tidak berapa sedap didengari...

"yang suka mencaci, lagi suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai)"  -Surah Al-Qalam,ayat 11

"kecelakaan besar bagi tiap-tiap pencaci, pengeji...."  -Surah Al-Humaza,ayat 1

renung-renungkanlah ~ (^_^)





Tuesday, August 7, 2012

Penilaian Diri Lebih Utama

petikan dari kitab Al-Hikam karangan Syaikh Ibn'Atha'illah as-Sakandari
"Usahamu untuk mengetahui aib-aib yang tersembunyi dalam dirimu adalah lebih baik daripada berusaha menyingkap perkara ghaib yang tersembunyi darimu"

masuk jer ofis pagi ini terdengar cakap2 yang tidak elok.. merungkai aib-aib orang di pagi hari..aduh... bulan2 ramadhan ni pun masih nk bergosip..huh! cik puan,lebih  baik rasanya basahkn lidah dipagi hari dengan baca quran atau ringankan bibir dengan zikrullah.. kan? ada faedahnya...(^^,)

Syaikh Ibn'Atha'illah berpesan, jadilah hamba Allah yang sentiasa istiqamah dalam bersuci diri menuju keredhaan Allah dan segeralah tinggalkan sikap merasa diri telah cukup dalam pencarian.

tak tegur nanti free jer dapat saham..(^^,)

kalau baca post,entry ni tak berapa nak faham juga.. boleh tengok entry bawah ni...(^^,)