Showing posts with label muhammad. Show all posts
Showing posts with label muhammad. Show all posts

Saturday, March 2, 2013

Bila Zayyan Demam....

sudah 3 hari Muhammad Izz Zayyan Rizqi, anak abah demam. Tak senang duduk ibu dengan abah bila Zayyan demam. Duduk tak kena, tidur tak kena, baring tak kena, dukung tak kena.. Merengek je sepanjang masa.

Dah pergi ambil ubat dah haritu, hari ni masih panas lagi, nak pergi rujuk semula di HKL lah. Risau abah demam Zayyan tak kebah. Takut juga kalau ada efek lain. Luaran kita rasa panas, tapi dalam tak tahu, Jadi kena pi rujuk juga.

Cepat sembuh ye anak abah~  : (

Bila Angah merasa sendiri macam mana jadi seorang abah, macam mana risaunya seorang abah bila anak sakit, baru Angah tahu, apa yang ibu dan arwah abah rasa dulu...

wahai anak-anak, hargailah jasa ibu ayah anda...jangan abaikan mereka. Susah payah mereka bersengkang mata dikala kita sakit dulu, susah hati mereka, hanya Allah Maha Mengetahui. Ampunkan dosa anakmu ini ibu, abah~


Zayyan yang tidur tak jerab...




Monday, January 28, 2013

Menuntut Ilmu vs Beribadah


Angah ada terbaca tentang tuntut ilmu dan beribadah ni... Menuntut ilmu itu wajib! Beribadah juga wajib! tetapi mana yang didahulukan? mana yang lebih afdal(lebih baik)?

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : ''Satu bab yang dipelajari seseorang lebih dicintai Allah daripada 100 rakaat solat sunat''

Ini menunjukkan betapa menuntut ilmu itu lebih besar ganjarannya berbanding amal ibadah. Malah Allah sebenarnya lebih suka kepada para penuntut ilmu berbanding ahli ibadah.

Nak beribadah kena ada ilmu, nak beramal kena ada ilmu.. tanpa ilmu, macam mana nak beribadah? betul tak? simple kan? tetapi ramai dikalangan kita malas nak menuntut ilmu~ hmmm..






Thursday, January 24, 2013

Bila Zayyan buat pasport...

Hari Isnin lepas Angah bawa Zayyan buat paspot di Jabatan Imigresen Wangsa Maju. Niat tu nak pergi bercuti jauh sikit hujung bulan Februari ni, In sha Allah...

ceritanya, masa nak ambil gambar pasport Zayyan... Mencabar jugak nak ambil gambar budak-budak ni.. hehe. Nak pulak Zayyan dah mula kenal orang, bila nak ambil gambar, puas jurugambar agah, tak mahu dia..(^^,)

Kalau abahnya boleh pegang senang la jugak, tapi sebabkan nak background biru tu, abahnya kenalah pegang dari bawah jer..agak mencabar jugak la nk tegakkan Zayyan.. hehe

Hasilnya....





Ini hasil yang terbaik setelah puas jurufoto, abah dan ibunya agah,cuk cak dan segalanya...hehe..
Zayyan..oh Zayyan.. Seronok tengok ragam anak ni. 




Selawat pada Junjungan Besar Muhammad S.A.W

sempena hari Maulidul Rasul ini, jom sama-sama kita perbanyakkan selawat pada junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W.  Bismillah~






Wednesday, January 23, 2013

Wordless Wednesday #23.01.13



mulakan hari anda dengan senyuman~   (^_^}

tak tau camner nk senyum? tiru macam saya....hehehe


Muhammad Izz Zayyan Rizqi



Saturday, January 19, 2013

Jangan bazirkan kehidupan...

Hidup didunia ini singkat sahaja. Angah teringat kisah sahabat bertanya pada Rasulullah, bilakah akan berlaku kiamat, Rasulullah menunjukkan isyarat 2 jari dan berkata itulah jarak masa antara hayat dunia dan hari akhirat. Ya Allah, singkatnya masa yang ada. Cukupkah amal yang akan aku bawa.. Subhanallah..

Dunia ini hanya persinggahan untuk kita mencari bekalan yang hendak dibawa ke akhirat nanti. Akhirat adalah kehidupan yang abadi.Kita adalah hamba Allah, kalau dah nama hamba,usahlah berlagak sombong seperti bos. Lakukanlah amal ibadah kepada Allah, Maha pencipta pemilik sekalian alam.

Jangan singkatkan hidup didunia dengan pertelegahan, kebencian, perbalahan, peperangan dan sebagainya.

Hargailah masa. Jangan bazirkan masa dengan membuat perkara yang tidak berfaedah dan kemunkaran dimuka bumi Allah ini. Ingat pesan Allah, beramal ibadahlah.. (^^,)

Peringatan buat refresh diri Angah, juga Angah kongsi dengan rakan semua...






Wednesday, January 16, 2013

Aku, Zayyan dan Klinik

Isnin lepas bawa Zayyan ke Klinik Ibu Bersalin,Jalan Gombak untuk suntikan...





Lama lah sangat menunggu.. nak main dengan Zayyan, Zayyan pulak dah tidur..

sudahnya......... bapak dia pun zzZZZZzzZZZ



tiba- tiba....

ADOI !!!!!!!!!!!!!


kena cubit dengan ibu dia...hehehe
"tido plak abang ni, terlepas Zayyan tu kang!"

abah tertidur la ibu, hehehe ~



Friday, January 11, 2013

Al-Fatihah buat Shaykh al-Al-lamah: Muhammed Al-BAKKALI

*WHO IS THIS OLD MAN?

*He passed away last Monday (07.01.2013), but who was he?

*If he had been some famous singer or footballer, all the medias would report his death.

*This did not happen, since it was not of such people who disrupt corporate morale, was not a singer, nor a top model.

*Who is this old man than???

*This is Shaykh al-Al-lamah: Muhammed Al-BAKKALI, one of the greatest Muhaddithins (One who knows all the sayings of Muhammad hadith by heart - or at least 200 thousand hadiths are needed to get this title) in the world. He is from the city of Tanger-Morocco. From this famous hadith scholar learned and graduated more than 1000 scholars of hadith, from Morocco and outside Morocco. He lived 100 years.

*If you read this, please Share this post and dont forget to make dua for this great scholar. May Allah reward him for his great work




Al-Fatihah buat Shaykh al-Al-lamah: Muhammed Al-BAKKALI


sumber : FB Are You a Muslim



Tuesday, January 8, 2013

Senyum Sokmo!!

selamat pagi semua (^_^)
moga hari ni ceria dan lebih baik dari semalam...
buatlah apa pun, solat jangan tinggal...

dan

senyum sokmo!! senyum selalu (^_^)

senyum macam saya..hehe

Friday, December 14, 2012

Zayyan Hisap Jari


dah pandai hisap jari dah Muhammad Izz Zayyan sekarang ni.. penuh tangan dengan air liur.. boleh ke biarkan anak isap jari? ok ke?

ni hasil bacaan aku yg aku search di Google (^_^)


“ Kajian juga menunjukkan bahawa bayi memang suka menghisap dan ia tidak dipengaruhi oleh penyusuan. Bayi yang suka menghisap jari atau tangan didapati lebih mudah tidur malam kerana ia dapat membuatkannya selesa. Sesetengah bayi akan menghisap jari apabila mereka berasa penat, bosan atau perlukan belaian. Bayi anda bukannya lapar selepas menyusu. Kelakuannya itu adalah normal. Janganlah risau. Tabiat ini akan berkurangan apabila mereka mempelajari benda-benda baru. Kebiasaannya,tabiat sebegini akan hilang apabila bayi mencecah umur sembilan bulan hingga setahun. Menurut kajian yang dilakukan oleh American Dental Association, tabiat menghisap jari tidak akan memudaratkan dan menyebabkan masalah kepada pertumbuhan gigi dan gusi kecuali jika ia diteruskan melebihi usia empat hingga lima tahun.” – sumber dari momslittleones.


Pensyarah dan Pakar Psikiatri Kanak-kanak dan Remaja, Fakulti Perubatan, Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr. Wan Salwina Wan Ismail berkata, puting kosong merupakan transitional object yang boleh menenangkan anak yang sedang menangis. Ia ibarat 'pengganti' ibu yang sentiasa memberi perlindungan kepadanya apabila dia memerlukan sesuatu. Dengan adanya puting kosong ini, anak akan berhenti menangis dengan segera kerana ia adalah reaksi semula jadi ketika diberi susu botol. Dengan menghisapnya, bayi akan merasa lebih selamat dan terlindung serta lebih selesa walaupun ketika berjauhan dengan ibu atau penjaganya. Bagaimanapun, adalah dinasihatkan tidak menjadikanya satu kebiasaan apabila bayi sudah semakin besar. Jangka masa tidak boleh ditentukan, seboleh-bolehnya harus diberhentikan secepat mungkin.

Menurut Dr. Wan Salwina, tidak dinafikan apabila sudah dimulakan dengan menggunakan puting kosong, kebiasaan itu agak sukar untuk ditinggalkan. Pasti anak akan menangis malah tidak boleh tidur atau tercari-cari puting kosong sehingga ibu tidak sampai hati, lalu memberinya kembali. Walaupun agak memedihkan, ibu harus cuba menghentikannya secara beransur-ansur dan membantu anak melupakan puting kosong.

Terdapat beberapa pendapat, tabiat menghisap puting kosong yang terlalu lama berkemungkinan mengganggu pertumbuhan gigi dan memberikan penampilan yang kurang menarik. Gusi atas akan lari dan pertumbuhan gigi menjadi tidak sekata sehingga menjadi jongang. Ia akan berkekalan sehingga dewasa dan boleh menyebabkan rasa rendah diri dan lebih teruk akan menyusahkan untuk mengunyah makanan. Bahkan, apabila mereka dewasa, terpaksa pula berjumpa dengan pakar gigi untuk membetulkan susunan gigi menggunakan alatbraces atau yang terlalu teruk terpaksa menjalani pembedahan rahang. – UTUSAN



Wednesday, October 24, 2012

Kenapa Anak Perlu Diazan/Iqamah Selepas Lahir?

Orang tua, alim ulama, ustaz semua pesan, lahir sahaja anak ke dunia ini, kalau lelaki, kamu perlu azan ditelingan kanan anak, kalau perempuan,kamu iqamah ditelinga kiri anak. Rasanya ramai yang tidak tahu kenapa perlu azan dan iqamah dan hanya buat sahaja.

Azan dan Iqamah ditelinga anak telah disyariatkan Islam setelah anak dilahirkan sebagaimana Al-Baihaqi dan Ibnu Sunni meriwayatkan dari Al-Hasan bin Ali dari Nabi Muhammad s.a.w
"Barang siapa diberi anak yang baru lahir,kemudian ia menyuarakan azan pada telinga kanannya dan iqamah ditelinga kirinya maka anak yang baru lahir itu tidak akan terkena bahaya"

Ibnu Abbas ra meriwayatkan "Bahawa Nabi Muhammad s.a.w telah menyuarakan azan pada telinga Al-Hasan bin Ali (yg sebelah kanan) ketika ia dilahirkan dan menyuarakan qamat pada telinga kirinya.

Tujuan Azan dan Iqamah adalah:
  • Agar perkataaan atau perkara pertama yang menembus pendengaran manusia adalah kalimah-kalimah seruan Yang Maha Tinggi kebesaran Tuhan dan syahadat (persaksian) yang dengannyalah ia pertama-tama masuk Islam.
  • Ia juga merupakan talqin (pengajaran) bagi anak tentang syariat Islam ketika ia memasuki dunia. Azan akan meresap ke hati walaupun ia tidak merasa
  • Syaitan lari bila dengar azan. Sebab syaitan memang menuggu kelahiran bayi.
  • Supaya dakwah kepada Allah dan agamanya mendahului dakwah syaitan (hasutan syaitan)
Kesimpulannya, bayi yang baru lahir perlu diazan dan diiqamahkan untuk menetapkan aqidah tauhid, keimanan dan mengusir syaitan dan hawa nafsu seawal bayi mencuim bau dunia dan bernafas.

*betulkan saya andai ada salah.. yg baik dari Allah,salah silap kedaifan sy sendiri.

sumber gambar : Google Image.



Saturday, October 20, 2012

Cakap Tak Serupa Bikin

"Wahai anak Adam, janganlah kamu tergolong dalam golongan mereka yang suka melengah-lengahkan taubat dan memanjangkan angan-angan. Jangan kamu mengharapkan kebahagiaan akhirat tanpa beramal.

Memperkatakan perkataan ahli-ahli ibadah tetapi beramal dengan amalan munafik. Sekiranya diberikan tidak pernah merasa cukup. Sekiranya tidak memperoleh sesuatu, tidak mahu bersabar.

Menyeru kepa kebaikan tetapi tidak melakukan kebaikan. Mencegah kemungkaran tetapi masih bergelumang dengannya.

Mengasihi orang soleh tetapi tidak mahu bersama golongan mereka. Membenci golongan munafik tetapi kamu terdiri dari golongan mereka. Bercakap perkara yang tidak dibuat. Buat apa yang tidak disuruh. Meminta ditunaikan (janji-janji Allah) tetapi tidak menunaikan (hak-hakNYA).

Wahai anak Adam, setiap hari yang baru, bumi menegurmu dengan kata-kata 'Wahai anak Adam, engkau berjalan dipermukaanku dan setelah itu engkau akan disimpan dalam perutku. Engkau memakan sebanyak yang diinginkan ketika berada dipermukaanku kemudian engkau akan dimakan ulat di dalam perutku. Wahai anak Adam, aku ialah rumah yang sengasara. Aku ialah rumah yang bakal meninggalkan kamu keseorangan. Aku ialah rumah yang gelap. Aku ialah rumah bagi ular dan kala jengking. Oleh itu makmurkanlah (dengan amal soleh) dan jangan engkau runtuhkan daku.'"

(petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali:al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsian)

Aku logkn petikan hadis ini di blog aku untuk peringatan diri aku yg sentiasa lalai ini~ Ya Allah tetapkanlah imanku, lindungilah aku dari bersifat munafik~ amin! 


Thursday, October 18, 2012

Rezeki Izz Zayyan

alhamdulillah, luas rezeki Muhammad Izz Zayyan Rizqi.
dapat hadiah macam2.. thanks semua (^^,) 

thanks a lot semua (^^,)
juga  thanks a lot to PakLang (^^,)
T.Q Paksu Iwan (^^,)
T.Q Izamil (^^,)

moga rezeki korang sentiasa luas hendakNYA.. terima kasih ye.. (^^,)



Tuesday, October 2, 2012

Tiga Minggu Dah?

Sekejap je masa berlalu.. rasa macam baru semalam aku sambut kelahiran putera sulungku ni. Pejam celik hari dah 3 minggu usia Muhammad Izz Zayyan Rizqi. sekarang  Zayyan dah pandai nak orang dukung sebelum tidur. memang overnight la kalau Zayyan jaga tengah malam. dah tidur baru boleh letak. kalau letak terus je,bergema la rumah dengan suara Zayyan..hehe

seperti biasa..sudah mandi, kena susu..then zzZZzzZZ!

Thursday, September 27, 2012

Cubaan Bagi Yang Tidak Mahu Dekat PadaNYA

muhasabah diri sebelum tidur...

" Sesiapa yang tidak mendekati kepada Allah dengan halusnya kebaikan yang Dia berikan, maka ia akan diseret (supaya dekat) dengan rantai cubaan "

Sesiapa yang tidak mahu mengingati Allah ketika lapang, ketika senang, ketika selesa, ketika sihat, dia akan dipaksa untuk segera mengingatiNya dengan memberikan kepada hambaNya cubaan, musibah atau bencana. Dan ketika itu, Allah s.w.t berkenan mencurahkan nikmat yang tiada bandingan kepada hambaNya, atau dengan kata lain Dia sangat mencintai hambaNya.

Allah s.w.t Maha segala-galanya..tapi kita masih lalai, masih leka, masih tidak mahu kembali kepadanya. Ramai dikalangan kita yang ego dan bongkak tidak mahu bersolat. Buat sekadar boleh jer. Bila kita lalai, Allah s.w.t akan bg ujian. Ujian itu bertujuan untuk kita kembali dekat padaNya.

Ya Allah ampunkanlah dosa hambamu yg hina ini Ya Allah..ampunkan aku Ya Allah.. aku lalai..




Dunia Baru, Kehidupan Baru, Rutin Baru...

Sekejap je masa berlalu, sedar tak sedar hari ni dah 17 hari aku bergelar sorang ayahanda. dengan memegang title baru tu, bertambah la chapter baru dalam kehidupan aku. Dulu berdua, kini bertiga. Banyak benda kena belajar, banyak pengalaman baru yg akan aku tempuh. Rutin harian pun berubah.

Aku ni penggeli skit orangnyer..hehe (poyo je).. series, tengok berak budak pn..eeeeiiiiiiwekkk... tapi sejak ada anak ni, geli tu hilang dengan sendirinya. Sebelum dapat anak dulu dok fikir gak, camner la nk tukar pampers anak nanti.. geli weh..takkan nak biar isteri buat semua kn..tak patut gak..mesti aku kena buat juga..sekarang ni dah tak jadi masalah dah, dah tahu dah camner nk buat semua tu.. kerja Allah, Allah bg sesuatu tu cantik dah..semua aturan Allah sempurna. kita? kita hanya perlu berdoa, usaha, tawakkal.. (^^,)

sekarang ni Zayyan dah mula pandai nak orang tidurkan dia dah.. sebelum ni,ibu dia bg susu, then letak kt tempat tidur, nanti Zayyan terus tidur je..tapi sekarang dah pandai nak orang dodoikan dulu.. tak pun nk orang pegang sampai dia tidur baru boleh letak.. kalau tak, karaoke dengan highnote! hehe

Alhamdulillah, syukur pada Allah atas semua ini...kehidupan baruku, rutin harian baru, pengalaman baru.. permudahkanlah urusanku yaAllah~ amin! (^^,)

muhammad izz zayyan rizqi

Wednesday, September 26, 2012

Wordless Wednesday #26.09

rutin baru~ tidurkan anak, skali bapak tertidur..hehe
si isteri ambil kesempatan snap pic..huh!

zayyan dah pandai nak orang tidurkn dia..huhu

Friday, September 21, 2012

Terima Kasih Wan Su dan Untie Yaya

hadiah dari Untie Yaya.. tq..tq..tq n tq (^^,)
hadiah dari Toksu.. eh,silap plak..Wan Su !!
marah bebenor panggil Toksu..hehehe atok muder
anyway..thanks ye WanSu (^^,)
Wan Su n Untie Yaya 

Tuesday, September 18, 2012

Kini Aku Bergelar Seorang Bapa

alhamdulillah, pada 11 September 2012, tepat jam 7.00malam zuriat pertamaku selamat dilahirkan di Hospital Kuala Lumpur. Anak sulung ku di beri nama Muhammad Izz Zayyan Rizqi, dilahirkan dengan berat 2.38kg. Alhamdulillah isteri dan anak selamat,okey semuanya.

baru harini sempat update..hehe..sebok sikit menguruskan hal2 yang berkenaan..

11.09.2012 haritu, isteri masuk ke labour room pada pukul 1.30pm... walaupun masa tu baru buka 7cm, doktor suruh masuk labour room sebab air ketuban dah tinggal 30% je lagi.. menunggu sehingga pukul 6.00 pm, masih tidak terbuka, still 2cm juga.. kalau pukul 7.00pm takde perkembangan, kena operate!

aduh, gelisah masa tu hanya Allah je yg tahu.. pukul 6.00pm aku keluar kejap solat asar.. 6.30pm nurse call,  katanya isteriku dah nk bersalin dah..dah buka 9cm.. kelam kabut aku berlari ke labour room..masuk je bilik, nurse terus ready nk sambut baby.. 

perasaan takut, gelisah, gemuruh semua ada.. sebelum ni pun penah la gabra kan.. tp ini first time aku gelisah sampai nampak seluar bergetar..hehe.. goyang lutut oooooo.. sebab, aku berdiri sebelah doktor sambut anak pertama aku.. subhanallah, kuasa Allah. tak terungkap dengan tulisan mahu pun kata-kata..

alhamdulillah, tepat jam 7.00pm, anak aku selamat dilahirkan..semuanya normal...

8.00pm lebih kurang,setelah selesai bayi diazankan dan dibersihkan, ibu dan anak di masukkan ke wad..

esoknya, jam 4.00pm, doktor sahkan semuanya ok, ibu dan anak dah boleh balik rumah...

alhamdulillah....(^^,)



Thursday, September 6, 2012

Motivasi Hari Ini

sumber gambar : en.google

"selalu ada harapan bagi mereka yang berdoa....
selalu ada jalan bagi mereka yang berusaha"

ayat yang ringkas tapi padat. penuh dengan makna yg tersurat dan tersirat...
bg orang Islam, doa adalah senjata, DIA maha segalanya..berdoalah pada DIA..
mohon segalanya pada DIA, insyaAllah ada jalannya...

bagi mereka yg sentiasa berusaha, insyaAllah ada jalannya..
jangan sekali-kali putus asa, mengalah.. itu dilarang sama sekali..
teringat kata Nabi Muhammad s.a.w "kalau esok nak kiamat,dalam tangan ada benih, tanam benih itu!"
ayat tu menggambarkn Nabi melarang kita sekerasnya untuk berputus asa..

jadi, marilah sama-sama kita teruskn berdoa, mohon petunjuk pada Allah,
teruskan berusaha dalam apa jua bidang pun.. berusaha menjadi insan yg lebih, berusaha merubah hidup, berusaha dalan segala segi.. insyaAllah ada jalannya~ (^^,)