Showing posts with label nabi muhammad. Show all posts
Showing posts with label nabi muhammad. Show all posts

Thursday, January 24, 2013

Selawat pada Junjungan Besar Muhammad S.A.W

sempena hari Maulidul Rasul ini, jom sama-sama kita perbanyakkan selawat pada junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W.  Bismillah~






Thursday, September 6, 2012

Motivasi Hari Ini

sumber gambar : en.google

"selalu ada harapan bagi mereka yang berdoa....
selalu ada jalan bagi mereka yang berusaha"

ayat yang ringkas tapi padat. penuh dengan makna yg tersurat dan tersirat...
bg orang Islam, doa adalah senjata, DIA maha segalanya..berdoalah pada DIA..
mohon segalanya pada DIA, insyaAllah ada jalannya...

bagi mereka yg sentiasa berusaha, insyaAllah ada jalannya..
jangan sekali-kali putus asa, mengalah.. itu dilarang sama sekali..
teringat kata Nabi Muhammad s.a.w "kalau esok nak kiamat,dalam tangan ada benih, tanam benih itu!"
ayat tu menggambarkn Nabi melarang kita sekerasnya untuk berputus asa..

jadi, marilah sama-sama kita teruskn berdoa, mohon petunjuk pada Allah,
teruskan berusaha dalam apa jua bidang pun.. berusaha menjadi insan yg lebih, berusaha merubah hidup, berusaha dalan segala segi.. insyaAllah ada jalannya~ (^^,)

Saturday, June 23, 2012

Tetap Pendirian

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : "tidak lurus (istiqomah) iman seseorang itu sehingga hatinya lurus dan hatinya tidak akan lurus sehingga lidahnya lurus"

Maksud istiqomah ialah tetap teguh di atas jalan yg betul, lurus yg membaca keredhaan Allah s.w.t. Dasarnya adalah mengenai hati. Hati ibarat raja dan anggota badan ni rakyat.

Susah sebenarnya nak istiqomah ni...nak tetapkn pendirian hati, pendirian diri kita melakukan sesuatu secara berterusan memerlukan kekentalan hati yg hebat! hati kena tetap! ini pasang surut, selalunya jadi macamtu.. contohnya aku yg nk turunkn berat badan. Minggu ni semangat giler kot, petang2 balik kejer jogging, malam main gym.. jaga makan, minggu depannya bila malas melanda diri, aduh! hilang terus semuanya..huhu

sebabtu istiqomah ni bermula dengan hati yang tetap! Dasar istiqomah ialah lurusnya hati di atas tauhid. Bila hati beristiqomah pada Allah dalam erti kata takut,cinta,tawakkal dan agungkan Allah, maka seluruh anggota badan akan taat kepadaNya. Setelah hati yg taat padaNya amat mudah untuk kita istiqomah dalam apa jua kita nk lakukan. Renung-renungkan dan selamat beramal ! hehe (^^,)


Wednesday, June 20, 2012

Cuma Ada 2 Pilihan


orang yang beriman pada Allah dan Hari Akhirat hendaklah berkata baik atau diam...

makanya, marilah sama2 kita menjaga lidah kita.. berfikir sebelum berkata-kata
kurangkan berbual perkara yang tidak berfaedah, kurangkan borak kosong...
selitlah dengan perkara ilmiah ketika 'hang out' dengan kawan2...
bual lah perkara yang berfaedah..perkara yg berilmu...

tak mau mengumpat tau...
ingat ! berkata benda tak elok tentang orang itu mengumpat!
berkata benda tidak benar pula fitnah!

Allah kata, kau simpan aib orang, aku simpan aib kau!

Tuesday, June 19, 2012

U-turn ke Jalan Betul

Setiap manusia pernah terbabas dan tersalah jalan. Tersasar dari landasan hidup, hilang arah, tenggelam punca kata org kedah..hehe.. Apa yang membezakan antara orang yang cemerlang,orang yang berjaya dengan gagal ialah orang cemerlang/berjaya menemui kembali jalan betul, manakala yang gagal akan terus berada di jalan salah dan menemui mana ruang untuk kembali.

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Setiap kamu bersalah...sebaik bersalah adalah yang kembali"

Nabi tak pernah ajar kita putus asa, atau terlambat! NO! Nabi kata walau kiamat dah sampai,dalam tangan kita ada benih, tanam benih tu! jangan putus asa,jangan mengalah, tiada istilah terlambat!

Amat penting bagi kita manusia mencari ruang kembali, manakah lorong U-Turn untuk masuk semula ke laluan jalan yang betul. Di manakah dot pusingannya?
  • Manusia tidak tahu tentang salahnya sehinggalah disedarkan. ini realitinya,,betul kan?
  • Mereka tidak mahu berbuat baik sehinggalah disedarkan.
  • Mereka tidak mampu cemerlang sehinggalah disedarkan.
Semuanya mengenai kesedaran mendalam! kesedaran itu amat2 lah penting...

Kesedaran perlu dipupuk. Racunnya adalah lupa. Tenaga ialah peringatan dan pengajaran. Oleh itu manusia perlu kepada peringatan dan pengajaran bagi menawarkan racun kelupaan, juga mengekalkan tenaga perubahan supaya berterusan dalam hidup.

Inilah fungsi Rasulullah sehingga mereka yang berada di sekitar lingkungannya berjaya membina kecemerlangan yang gilang gemilang.

firman Allah yg bermaksud "dan berilah peringatan,sesungguhnya engkau wahai Muhammad sebagai juru pemberi ingat....." (Al-Ghasyiah:21)

Jadi setiap kali bertemu ruang untuk berpusing kembali ke jalan betul, lakukanlah kerana itu ialah anugerah daripada pengajaran dan peringatan yang besar.

kembalilah ke jalan yang lurus...(^^,)

Thursday, May 31, 2012

7 Kalimah Yang Harus di Biasakan

7 kalimah
Tujuh kalimat yg harus dbiasakan.


1. بِــــــــــسْمِ الَّلهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـم
Bismillahirrohmanirrohiim..
Setiap hendak melakukan sesuatu.

2. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْـعَالَمِيْـن Alhamdulillahirobbil'alamiin...Setiap habis melakukan sesuatu.

3. اَسْتَغْفِرُاللَهَ الْعَظِيْbمِAstagfirullahal'adziim..
jika melakukan sesuatu yg buruk.

4. اِنْشَاءَ اللَّهInsyaa'allah ..
jika ingin melakukan sesuatu pada masa yang akan datang.

5. لاَحَوْلَ وَلاَقُوَّةَاِلاَّبِاللَّه Laahawlawalaaquwwataillabiillah..bila tidak bisa melakukan sesuatu yang agak berat/melihat hal yang buruk.

6. اِنَّالِلَه وَاِنَّااِلَيْهِ رَاجِعُوْنَ Innalillahiwaainnaailayhirooji'un ..jika melihat/menghadapi musibah.

7. لاَاِلَهَ اِلاَّاللَه مُحَمَّدَالرَّسُوْلُ اللَهLaailahailaallah muhammadarrosuwlullah..
bacalah siang & malam sebanyak2nya.

Ada 2 (dua) pilihan untuk anda :)

1. Biarkan didalam ввм anda tanpa bermanfaat untuk org lain.
2. Anda sebarkan pada semua kenalan anda.

Rasulullah bersabda :)

"Barang siapa yang menyampaikan 1 (satu) ilmu saja dan ada orang yg mengamalkan, maka walaupun yang
menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala..


Monday, May 14, 2012

Muhasabah Diri - Allah Tidak Pernah Penat

Diriwayatkan daripada Aisyah r.a :” Ketika saya sedang duduk dengan seorang perempuan, datang rasulullah SAW dan bertanya kepada ku :”Siapa dia?” Aku menjawab :” Si fulanah” dan aku ceritakan kepada nabi SAW bahawa dia beribadah dengan berlebihan. Nabi SAW bersabda dengan memperlihatkan tanda tidak bersetujunya. “Perbuatan baik yang dilakukan secara berlebihan tidak akan membuat Allah letih (untuk memberi pahala) namun engkaulah yang akan letih dan ad-din (perbuatan baik-ibadah yang paling dicintai Allah SWT) adalah yang dikerjakan secara tetap.”
 
(al-Bukhari)

huraiannya :
Wasatiyyah atau sikap bersederhana merupakan salah satu daripada ajaran yang diterapkan kepada umat Islam seluruhnya yang merangkumi segenap aspek kehidupan. Tidak terlalu melampau dan tidak pula terlalu mengambil mudah akan sesuatu perkara atau urusan. Oleh itu Islam merupakan satu agama yang sederhana dan memerintahkan agar umat Islam juga turut bersederhana dalam kehidupan seharian mereka termasuk hal-hal ibadat. Ini bersesuaian dengan maksud firman Allah SWT di dalam surah al-Baqarah 185 yang berbunyi : “Allah menghendaki untuk kamu kemudahan dan tidak menginginkan kesukaran…“ Melakukan sesuatu ibadah atau perintah Allah dan Rasul-Nya secara melampaui batas akan melahirkan satu ibadah yang boleh memberatkan seseorang individu hingga menjadi satu bid’ah manakala terlalu meringankannya pula akan menjerumuskan kepada meninggalkan terus ibadah tersebut. Yakinlah dengan ganjaran dan janji Allah yang tidak pernah memungkiri janji-Nya.

Wednesday, April 25, 2012

Cara Rasulullah Jaga Kesihatan | Petua Imam Syafie



Petua Imam Syafie


Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

Doa.
Zikir.
itulah kekuatan seorang muslim :)

Tuesday, April 24, 2012

Muhasabah Diri | Baiknya Tuhan Kita

Saturday, April 21, 2012

Muhasabah Diri | Kelebihan Berselawat

sebelum tidur, sambil dok tunggu mata tu terlelap,
rasanya elok sangatlah kita berselawat~ (^^,)


اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَامُحَمَّدٍ وَ عَلَى آلِه مُحَمَّدٍ


klik gambar untuk lihat lebih jelas

Friday, April 20, 2012

Muhasabah Diri | Semakin di Uji, Semakin Dekat DenganNYA


semakin kita di uji, semakin dekat kita denganNYA...
itulah nikmat~ (^^,)

selamat malam semua~

Biodata Nabi Muhammad S.A.W

mari sama2 kita amik tahu..wajib tahu..
biodata Rasullullah..Nabi Muhammad s.a.w

masih ramai antara kita yang tidak tahu biodata Nabi kita..
jom sama-sama kita tengok biodata Nabi kita..


Thursday, April 5, 2012

Garis Masa Rasullullah | Wajib Tahu

berapa ramai yang masih tidak tahu kisah Nabi kita yg tercinta...
berapa ramai yang mahu amik kisah pasal Nabi kita...
berapa ramai yang berusaha mencintai Nabi kita...
semestinya tak ramai kan? termasuk la aku..
lalai dengan dunia... jadi petang ni
marilah sama-sama kita luangkan masa sikit tengok carta
garis masa perjalanan hidup Nabi Muhammad s.a.w

klik gambar untuk besarkan

Friday, April 8, 2011

Hari Jumaat

Mr Ej  -  Mr iZzo
hari jumaat, penghulu segala hari.. saja nk ucap selamat hari jumaat pd semua (^_^)
jom buat renungan sikit..tambah ilmu~ 


“Wahai orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan solat pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan solat Jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu) yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” (al-Jumu’ah:9)



Hadis Nabi SAW


“Barangsiapa yang mandi pada hari Jumaat, kemudian mengambil wudhu dengan sempurna untuk mensucikan diri, kemudian memakaiminyak rambut dan mengemaskan dirinya, kemudian menggunakan wangian pada pakaian yang dipakainya dan keluar datang ke masjid,tidak menyakitkan antara dua orang, tidak mengganggu ketenteraman orang lain dan kemudian ia bersembahyang dan terus bersembahyang dan terus bersembahyang seberapa banyak yang dia termampu kemudian ia diam ketika imam keluar dan ketika khatib membaca khutbah; Maka  orang yang buat seperti itu, Allah akan memberikan pengampunan kepadanya dari hari Jumaat ini kepadaJumaat yang akan datang.-” 
(Riwayat Imam Bukhari)
“Adalah Nabi SAW itu menegah kami daripada solat pada pertengahan waktu tengahari (maksudnya ketika matahari tegak berada di atas
kepala) kecuali pada hari Jumaat.”
(Riwayat Abi Dawud dari Sahabat Abu Qatadah ra)