Showing posts with label nafsu. Show all posts
Showing posts with label nafsu. Show all posts

Monday, October 22, 2012

Berwaspadalah...

Berwaspadalah dengan perosak kebaikan. Apa itu perosak kebaikan? Baca dulu sampai habis ye.. (^^,) nanti sama-sama kita muhasabah diri, apa yang perlu waspada dan apa yg menjadi perosak.

Ahli ibadah boleh rosak dek amal ibadahnya sendiri dan berasa dirinya baik dan sempurna berbanding orang lain.

Orang kaya terus lalai dengan kemewahan hasil kekayaan sampai lupa pada Allah, lupa untuk membantu manusia lain.

Orang sihat terlupa melakukan amal soleh kerana sibuk dengan urusan duniawi.

Ulama rosak dengan ilmunya sendiri, sombong, tidak beramal, memandang rendah kepada orang lain, suka berdebat dengan kasar dan tidak mempedulikan ummah.

Orang jahil buta dengan kedunguan serta kebodohan dirinya sendiri. Sudah la jahil tapi masih berperangai bodoh sombong.

Faham tak? ingat lah wahai sahabat-sahabat ku, janganlah terlalai sehingga nafsu,syaitan menguasai diri. Orang yang baik belum tentu baiknya. Banyak sudah berlaku orang baik berasa dia baik, orang kaya yg angkuh, ulama yang menyampaikan hanya untuk menyindir dan menghemtam orang lain, pemuda yang menghabiskn masa muda dengan benda sia-sia, orang jahil yang bodoh sombong, penganiayaan terhadap orang tua dan bayi. Banyak lagilah...

Jangan lupa sahabat kasih sayang Allah kepada golongan warga emas, pemuda yang baik-baik, bayi yg fitrah dan haiwan yang melata melimpah sehingga seluruh manusia lain mengecap kenikmatan dan terlepas dari bala bencana.

jangan dok berasa diri kita bagus sangat dah ye~ senang je syaitan nk pesongkn hati,iman kita..




.

Tuesday, September 25, 2012

Mengikutkan Hawa Nafsu

"Pangkal segala maksiat, kelalaian dan syahway adalah redha terhadap nafsu, dan pangkal dari segala ketaatan, kewaspadaan dan kesucian adalah engkau tidah redha terhadap hawa nafsu"

"Bersahabat dengan orang jahil yang tidak memperuntukkan hawa nafsunya lebih baik bagimu daripada bersahabat dengan orang alim yang tunduk pada hawa nafsunya"
Kitab Al-Hikam - Syaikh Ibn Atha'illah as-Sakandari

Maksud hikmah di atas, seseorang itu disebut jahil apabila dia tidak mampu menundukkan hawa nafsu,tidak mampu menundukkan syahwatnya ke arah yang diredhai Allah. Dia terlalu menurutkan nafsu dan hanyut dengan tuntutan nafsunya. Nafsu yang tidak dikawal menyebabkan kehidupan kita rosak dari segala aspek, contoh nafsu makan,makan yang berlebihan menyebabkan penyakit, badan jadi tidak sihat, obes dan sebagainya.. lagi contoh nafsu nk berseronok, kadang2 tu terlalu ikutkn nafsu sampai tangguh solat sampai hujung waktu..

selain itu, Syaikh juga berpesan agar kita sintiasa selektif dalam memilih teman seharian. Salah pilih kawan juga boleh mengheret ke arah kemungkaran.. (^^,)

bimbinglah aku dan sahabat2 seagamaku kejalan yang diredhaiMU ya Allah...peliharalah hati kami dari pujuk rayu nafsu..amin!



Wednesday, August 3, 2011

Hati oh Hati

assalamualaikom w.b.t

kenapa masih ada penyakit-penyakit hati di bulan ramadhan ini?
penyakit hati..korg pn tau kn apa tu penyakit hati?
macam2 lah..kedengki, mengumpat sana sini, pemarah dan byk lg lah..

seperti kita tahu syaitan ,iblis di rantai sepanjang ramadhan ni..
so, sapa plak yg dok 'cucuk' kita untuk lakukan kemungkaran..
sapa yg dok goda kita untuk tidak beribadah atau lalai?

pelikkan? masih ada kes2 jenayah dibulan puasa ini..
solat pun tetap tak kusyuk di bulan ramadhan ini..

ini semua angkara NAFSU.. yaaa.. nafsu...

diberitakan bahawa syaitan diikat pada bulan ramadhan, tetapi tak guna kalau nafsu pada diri lebih ganas dari syaitan itu sendiri.

so?

gunakanlah sebaik2nya waktu di bulan yg penuh barakah ini untuk didik nafsu dan bentuk amal bermula dengan menghindarkan nafsu makan sewaktu berbuka puasa..(^^,)

sama2 kita berpesan-pesan sesama insan..



kredit gambar to iluvislam.com