Showing posts with label nasihat. Show all posts
Showing posts with label nasihat. Show all posts

Thursday, October 24, 2013

Sibuk pertahanan diri dunia,lalai akhirat...


Silat merupakan salah satu seni mempertahan diri yang ada didunia ini. Kalau orang melayu 'Islam' ini selalunya akan mempelajadi seni silat untuk mempertahankan diri. Silat kat Malaysia ni pun dah macam-macam jenis ada, yang terkenalnya Seni Silat Gayong. Eh, bukan pasal silat aku nak cerita ni...huhu

Alkisahnya, aku terjumpa seorang lelaki ini,aku letak nama Abg S la ei, aku diperkenalkan yang Abg S ni adalah guru silat di salah satu gelanggang di utara tanah air. Aku takde masalah pun dengan Abg S ni, baru je jumpa 2 , 3 kali camtu. Ok je, cuma setelah 2 , 3 kali aku jumpa Abg S ni, ada sesuatu yang aku tak berkenan dengan Abg S ni, iaitu pergaulan bebas.

Abg S, ni aku nk cakap sikit, bersentuhan antara lelaki dan perempuan yang bukan muhrim hukumnya HARAM. Tak boleh suka-suka pegang perempuan Abg S ooiii. Dah 2,3 kali aku tengok hang dok pi salam dengan anak-anak murid silat perempuan. Haram perbuatan tu abg S. 

Ya, hang hebat di gelanggang, tapi hang kena ingat, hebat dunia apa guna? hebat mempertahan diri di dunia yang sementara tapi mengabaikan bekalan diri untuk akhirat yang kekal. Tak salah anak murid nak hormat pada guru mereka tapi biar la kena cara, ni murid perempuan pun hang tibai pi sentuh apa cerita derrrr... tak guna hang guru silat yang hebat andai lemah iman mu wahai Abg S. Pandai silat ok dah, jadi guru pula tu, lagi okey, andai hg 'upgrade' sikit diri hang, jaga batas pergaulan, hang memang terbaik Abg S!!!


Google Image




Saturday, August 3, 2013

Mengapa Perlu Abaikan Bekalan Akhirat


Dah seminggu lebih aku luahkan kekecewaan aku di entri ini.. baru harini rasa boleh post.. (^_^)

Maaf andai kata-kata aku ni salah dan mohon betulkan andai salah. Maaf juga andai terkasar bahasa. Ampun maaf orang muda deras suara pada yg lebih tua. 

Anak itu anugerah Allah, anak juga salah satu bekalan yang kita boleh bawa di akhirat kelak. Rasanya semua tahu, apabila kita mati hanya 3 benda yang akan dibawa bersama. Pertama amalan, kedua doa anak yang soleh/solehah dan sedekah.

Situasi yang berlaku depan aku ialah seorang ayah yang mengabaikan anaknya setelah bercerai. Aku kenal si Ahmad (bukan nama sebenar) ni, rapat la juga. Aku pun tak sangka Ahmad macam ni, bila dah nampak depan mata sendiri, mengucap panjang den.. Hilang sikit rasa hormat aku pada kamu wahai Ahmad.

Harap Ahmad baca la ni ye... andai salah betulkan saya...

Anak itu anugerah Allah untuk kamu Ahmad. Cerainya kamu dengan isteri kamu memang dah terputus segalanya. Yang halal kembali haram. Kamu nak benci bekas isteri kamu sampai mati pun xpa, tak mau maafkan sampai mati pun xpa, hak kamu dan kamu tak ada apa ikatan dah dengan bekas isteri kamu tu.

TETAPI !!! dengan anak kamu, selagi hayat dikandung badan, itu tanggungjawab kamu Ahmad. Kamu tak boleh pinggirkan mereka. Kamu tak boleh abaikan mereka. Jangan lupa Ahmad, doa mereka juga bakal menjadi penyelamat kamu di hari perhitungan nanti. Kalau ye pun nak lupakan benda lepas, jangan lupakan anak kamu Ahmad.

Aku bila dengar mak kamu kata anak kamu yg bongsu tu sampai demam rindu kamu, sebak dadaku Ahmad. Aku tahu macam mana rasa rindu pada seorang ayah. Aku pun teramat rindukan ayah aku Ahmad. Aku tak boleh terima bila dengar sendiri kata-kata kamu bila mak kamu suruh kamu pergi jumpa anak kamu.

Kamu merantau ke negeri orang, tiggalkan anak kamu berjauhan. Bila dah bercerai kamu dah tak balik tengok mereka. Mereka datang ke sini mencari kamu. Nak jumpa kamu, tapi kamu tak mahu jumpa mereka.. aduh, tak dapat digambarkan perasaan ini kalau aku di tempat anak kamu. 

YA , aku tak tahu situasi sebenar. YA , aku tak tahu apa dibenak fikiran kamu , tapi Ahmad apa yang jadi depan mata aku amat menyedihkan, sebak hati aku Ahmad. Terasa seperti nampak 'plastik' terbakar.







Thursday, April 5, 2012

Sahabatku...kembalikah kepada DIA


cerita ini untuk aku dan rakan2 semua amik iktibar ye...

sebulan yang lepas sahabat Mr.iZzo, Abu(bukan nama sebenar) call Mr.iZzo luahkan perasaan dia...
Abu kata di buntu, macam2 musibah dan ujian menimpa diri dia...dah macam2 cara dia buat tapi diri dia tetap tak tenang..ada je masalah datang..

abu  : izzo,tolong la aku...aku tak tau dah nak cerita kat sapa,aku tention,tertekan sangat ni.. kusut kepala aku..bla...bla....duit xde...bla..bla..bla..hati tak tenang......serabut memanjang...buat itu xkena buat ini xmenjadi...bla..bla..bla..

panjang lebarnyer lah plak kan..adalah dalam 10 minit abu meluahkan perasaannya..aku dengar je dan iye kn ajer..

abu  : dah macam2 aku buat sampai yang last ni pun xmenjadi gak

izzo  : kau buat aper yg last tu?

abu  : aku ada jumpa sorang bomoh ni...aku cerita kt dia masalah aku,pastu khadam(jin) bomoh tu kata aku jadi macam ni sebab tak sembahyang...dia suruh aku sembahyang...betol gak kata bomoh tu,aku lama dah tak solat izzo...lepas aku jumpa bomoh tu, aku dah tak tinggal solat izzo..5 waktu aku buat cukup tapi hati aku masih macam tu..hidup aku masih macam tu jugak..

izzo  : (diam seketika,aku ni pun tak la pandai sangat,apa nak cakap ni) hang dah salah ni Abu, cara hang ni salah Abu...

abu  : aku buat salah apa izzo? hg habaq(bgtau) la kat aku...

izzo  : hg islam lagi ka dak? (memulakan bicara setelah diam seketika)

abu  : aku islam da izzo, aku xmurtad lagi, hg cakap elok skit izzo, jahat2 aku pun aku islam lagi tau (nada sedikit marah)

izzo  : hg jangan marah aku..aku tanya jaa..hg tau rukun Islam?

abu  : hg ni pasai pa izzo? aku bukannya jahil sangat! (nada sedikit tinggi)

izzo  : (masih cool) kalau hg tau hg sebut kat aku satu persatu...

abu  : mengucap,solat,puasa,keluarkan zakat,tunai haji.. aku ingat la izzo..aku xjahil sangat la..

izzo  : ok..ok..hg jangan marah aku..aku tanya ja.. hg ulang balik yang no 2 apa dia?

abu  :  solat, sembahyang.. awat?

izzo  : ok, solat tu rukun islam, dah lama dah hg tau,benda tu pun dok ada dalam otak hg lama dah..solat tu rukun dan perintah tuhan..wajib buat dan xdak sebab untuk tinggal solat.. wajib! awat(kenapa) hg lama xbuat? awat hg xsolat tapi bila jin,bomoh tu kata hg xsolat baru hg nak buat? kat situ yg aku nampak tak kena dan silap hg abu.. hg utamakan perintah jin,bomoh dari perintah Allah, padahal dah lama dah Allah perintahkan untuk solat...

abu  : (diam tak berkata apa-apa)

izzo  : macam ni lah abu, nasihat aku, hg buat solat sunat taubat.. mohon keampunan pada Dia, mohon petunjuk Dia, kembalilah kepada Dia abu...jin syaitan ni takkan berhenti untuk sesatkn kita, ada peluang setan ni redah ja, janji kita sesat..memang hg da buat solat tak tinggal lepas jumpa bomoh tu tp hg buat sebab jin,bomoh tu suruh.. hg sedar tak? abu, sebagai kawan hg,apa aku cakap ni adalah asas,basic abu..kalau asas pun tak buat, macam mana yg lain..hg pi buat solat sunat taubat..kembalilah pada Allah..mohon dan dampa pada Dia.. insyaAllah,Dia akan pimpin hg abu..

izzo : (tiba2 aku terdengar seperti orang menangis) hg ok tak abu?

abu  : (dengan nada yg sebak) aku dengar izzo, aku sedar aku dah silap..aku lupa Dia..izzo, timakasih sedarkn aku..aku....aku.....(sebak dan teresak-esak)

izzo  : (sebak) hg kawan aku abu, aku sayang kawan2 aku..hg cuba buat dulu..lama dah cakap ni..nanti apa2hal hg telefon aku yaa..

abu  : tq din...

_________________________________________________________________

sebulan kemudian, iaitu hari ini, pagi tadi.... Mr.iZzo dapat satu panggilan lagi dari Abu...

abu  : assalamualaikum izzo

izzo  : waalaikumussalam..yaaa abu, apa habaq? sihat ka? lama menyepi?

abu  : aku sihat ja izzo, macam biasala, macam ni je laa..

izzo  : apa crita? ada mana ni?

abu  : aku ok ja izzo, alhamdulillah aku dah ok la ni..

izzo  : ok macam mn tu? (aku lupa yg pasal abu call haritu..hahaha)

abu  : lepas tepon hg haritu..aku pelan2 buat macam hg kata tu.. betoi la izzo, aku sesat, aku lalai sangat dulu..aku lupa Dia.. sekarang ni alhamdulillah aku normal balik, bisnes pun dah ok, hati aku tenang sangat izzo.. timakasih din...

izzo  : oooooo (baru teringat yg abu call bulan lepas tu) alhamdulillah abu, aku seronok dengar hg dak okey macam ni.. alhamdulillah.. hg free mai la rumah, boleh sembang2..

abu  : insyaAllah..nanti aku sampai kL aku call hg.. terima kasih banyak nooo izzo hg ingatkn aku dulu..

izzo  : ish..bukan aku, hg kena ucap syukur pd Dia, aku ni pun bukan betoi sangat..hehehe

abu  : tp hg punca, hg buat aku sedar...

izzo  : xdak hal la bro...tu masa hg, mana tau nanti masa aku, hg plak tegur aku.. biasala tu, hg buat salah aku tegur, nanti aku buat salah hg plak tegur aku..


_________________________________________________________________

apa-apa pun kembalilah kepada DIA, jangan lah lupa DIA, tunaikan lah solat kerana DIA, SOLAT ITU WAJIB!!!

Thursday, March 8, 2012

Mengumpat, Mengata dan Bla,bla bla

قال النبى صلى الله عليه وسلم :
" من ستر مسلما في الدنيا ستره الله فى الدنيا والأخرة "

mafhum Hadis SAW : Barangsiapa yang menutup keaiban seseorang didunia,
maka akan ditutup keaibannya oleh Allah s.w.t didunia dan akhirat...

haritu Mr.iZzo dah pernah post entry yang lebih kurang sama ngan tajuk ni
klik sini untuk tengok entry lepas - SINI -

dizaman yang penuh fitnah ini..keaiban juga makin berleluasa...dimanakah kita saat mendepaninya andai kita yang penuh dosa ini juga tidak terpelihara dr keaiban diri sendiri...

saja Mr.iZzo nak refresh diri sendiri tentang umpat mengumpat ni..
ingat ye...sebut sesuatu tentang seseorang itu adalah umpatan!
sebut sesuatu yang tidak benar tentang seseorang itu fitnah!

tak rugi pun tutup aib seseorang..tp tu lah..nafsu dan syaitan kuat menggoda
susah benar rasanya nak simpan aib orang
setuju tak? hehe

sama-sama kita mohon Allah pelihara kita dari melakukan
kemurkaan dimuka bumi ini... (^^,)


Coretan PakLong Din - Hampa Sedaq Dak?


Lama beralih umoq ni, perut pun dah terasa sempit. Dulu pepagi ni, 4 bungkuih nasi lemak janda Limah pun tak terasa, tapi la ni… Mak Long hang jamu roti kerin ngan kopi ‘O’ ja pun dah tak larat nak pepak. Beza banyak dah…

Pak Long mungkin tak berapa nak sedaq, la ni lebih banyak pakai mulut dari kudrat… tak larat… haha… Lebih banyak pakai kepala dari guna tenaga… tak dak upaya…

Jangan hangpa dok sengeh-sengeh perli kat Pak Long, sebenaqnya ramai dari kita yang tak sedaq… Dunia la dah terbalik kuang. Sebab tu Pak Long hari ni nak cerita benda-benda yang terbentang depan mata tapi ramai yang leka… Benda yang terjadi hari hari, ramai dari kita yang langsung tak ambik peduli…

Hangpa sedaq dak…
La ni kita ada rumah ja yang besaq tapi keluarga yang kecik… haha…
Orang dedulu anak berbelaih orang, la ni ada la kot dua tiga anak… haha… last last, tinggai la Mak Long hang ngan Pak Long… addehh…

Hangpa sedaq dak…
La ni kemudahan yang kita ada tu banyak tapi masa pulak dok gaduh tak cukup…
Pejam celik, pejam celik… bebudak dah nak cuti sekolah hujung tahun dah… jenuh berkelahi ngan anak cucu pulak lepaih ni… hihi…

Hangpa sedaq dak…
La ni kita ada banyak orang orang pandai, tapi ramai pulak yang kurang bijak dalam buat penilaian hidup… Ada akai tak pakai, ikut nafsu secara melulu…

Hangpa sedaq dak…
La ni kita ada ramai doktor, tapi lebih banyak penyakit pulak yang kita dok dengaq…
Penyakit yang tak pernah Pak Long dengaq pun dah dicipta sama banyak ngan ubat… haha… lagi banyak ubat, lagi ramai yang tak sihat…

Hangpa sedaq dak…
Kita la ni kurang membaca, kerap sangat tengok tivi lalu sembahyang jadi kurang…
Otak jadi beku bila kurang ilmu, badan lembab dan pemalaih pasai selalu tengok tivi dikerusi malaih, hamba dengan pencipta dah jadi jauh mana hala bila solat kita lupa…

Hangpa sedaq dak…
La ni kita gelojoh berbelanja, kurang senyum… jalan macam ribut…
Gelojoh berbelanja tu dah ikut setan, kurang senyum pasai letih pikiaq tang mana nak cari duit,  jalan macam ribut pasai dok ligan duit… haha…

Hangpa sedaq dak…
La ni kita berebut pegang jawatan, tapi nilai keja tak ketahuan…
Kalau boleh tu, tok imam pun nak pegang… tok bilai pun nak sapu… tapi subuh berapa orang yang mai bersolat pun dia tak tau…

Hangpa sedaq dak…
Benda benda tu semuanya jadi depan mata tapi ramai kita buat tak tau jaa… Pikiaq sekali sekala pun baguih jugak… tengok tang mana yang tak kena, yang perlu kita nilai semula…

kredit to : PakLong Din

Friday, November 4, 2011

Rencana Kau, Rencana Aku

assalamualaikum w.b.t

"seberapapun  indahnya rencana kita,
jauh lebih indah rencana Allah untuk kita"

ungkapan hari ini mR iZzo nk coretkan tentang keluhan2
yang kita sering keluarkan bila apa yang kita plan menjadi..
lain yang dirancang, lain pula yang jadi...

kadang2 tu frust sangat2 sampai buat sesuatu yg bodoh..
terutama mereka yg bercinta.. betul tak?

kadang2 kita lupa..kita lalai untuk muhasabah diri sendiri.. 
kenapa jadi macam tu..apa sebabnya..apa baik dan buruknya..

kita terlupa yang DIA dah rancang sesuatu yang
lebih baik dari apa yang kita rancangkan....

jom muhasabah diri pagi2.. (^^,)
mulakan kerja dengan senyuman ye.. (^_^)

sentiasa berdoa memohon petunjuk dan hidayah ALLAH

Thursday, November 3, 2011

Aku Tak Janji Kau Senang Selalu

Assalamualaikum w.b.t

" Allah tidak menjanjikan hidup ini tidak pernah susah,
bersuka ria tanpa sediah, panas tanpa hujan,
kdang kala DIA beri kita kesakitan...
tetapi kesakitan itu memberikan kepada kita kekuatan,
menenangkan kita semasa kesedihan dan menunjukkan jalan yang sebenar-benarnya.... "

kadang kita ni lalai..leka dengan hal-hal dunia hinggakan
terlupa kita pada Dia yg tak pernah leka pada kita walau sesaat pun
bila ditimpa kesusahan, kesakitan..baru lah kita nk cari DIA..baru nk sedar..
baru lah terkial-kial nk berdoa, bermuhasabah..

itu lumrah~ (^^,) muhasabah diri dipagi hari...



Wednesday, November 2, 2011

Kau Pun Tak Betol..Nak Nasihat Aku..

assalamualaikum w.b.t

" orang yang dapat memberikan nasihat adalah orang yang hebat, tetapi orang yang mampu menerima nasihat itu dengan lapang dada adalah orang yang lebih hebat "

aku tertarik dengan ungkapan atas.. simple and easy je ungkapan itu
tetapi menusuk kalbu..(^^,) kenapa ei?

realiti kehidupan kita sekarang.. bukan semua orang mampu nk nasihatkan orang.. dan kalau pun cuna menasihati..ayat yang biasa akan keluar ialah "memandai je nk nasihat orang, kau pun xbetol" atau "ko cermin diri ko dulu sebelum nk nasihat aku"

tak semua orang mampu memberi nasihat dan tak semua orang jugak mampu menerima nasihat..(^^,)
sekadar coretan untuk muhasabah sesama kita (^^,)

Tuesday, October 4, 2011

Nasihat Hijab Yang Merdu Untuk Hawa


merdu sungguh suara dia..
jom hayati alunan merdu nasihat pasal hijab ni..
jangan hayati kemerduannya je..
hayati jugak kata-kata nasihat itu..(^^,)

Thursday, September 22, 2011

5 Syarat Untuk Buat Maksiat

assalamualaikom w.b.t

jom muhasabah diri dipetang hari..(^_^)
kuliah asar..ceeewah..hehe

5 syarat untuk buat maksiat...

Suatu hari ada seorang lelaki yang menemui Ibrahim bin Adham. Dia 
berkata, "Wahai Aba Ishak! Selama ini aku gemar bermaksiat. Tolong 
berikan aku nasihat." Setelah mendengar perkataan tersebut Ibrahim 
berkata, "Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu 
melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat." Lelaki itu dengan 
tidak sabar-sabar bertanya. "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba 
Ishak?" 

Ibrahim bin Adham berkata, "Syarat pertama, jika kamu bermaksiat kepada 
Allah, jangan memakan rezekinya." Mendengar itu dia mengenyitkan kening 
seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di 
bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah 
memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu 
berkeinginan melanggar larangan-Nya?" 

"Yang kedua," kata Ibrahim, "kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di 
bumi-Nya! Syarat ini membuat lelaki itu terkejut setengah mati. Ibrahim 
kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu 
layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu 
melanggar segala larangan-Nya?" 

"Ya! Anda benar." kata lelaki itu. Dia kemudian menanyakan syarat yang 
ketiga. Ibrahim menjawab, "Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah 
tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat oleh-Nya!" Lelaki itu 
kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, ini nasihat macam 
mana? Mana mungkin Allah tidak melihat kita?" "Ya, kalau memang yakin 
demikian, apakah kamu m asih berkeinginan melakukan maksiat?" kata 
Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat. 

Ibrahim melanjutkan, "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, 
katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu 
bertaubat dan melakukan amal soleh'." Kemudian lelaki itu menggelengkan 
kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut 
akan memenuhi permintaanku?" 

"Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh 
menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau 
boleh lari dari kemurkaan Allah?" 

"Baiklah, apa syarat yang kelima?" Ibrahim pun menjawab, "Wahai 
Abdullah kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api 
neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya." 

Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba 
Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak 
kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air 
matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." 
katanya sambil terisak-isak. 

Ada empat hal yang dapat mengangkat seseorang kepada darjat yang 
tertinggi, walaupun amal dan ibadahnya sedikit, iaitu sifat-sifat 
penyantun, merendah diri, pemurah dan budi pekerti yang baik. Itulah 
kesempurnaan iman Abul Qasim Al-Junaid


Tuesday, May 3, 2011

Bukan Mengumpat...Cuma Bagitau Benda Betol je..

assalamualaikom semua (^_^)
petang ni cuaca hujan..jadi suasana sejuk jer..
sedap ni rehatkan badan setelah letih bekerja..

meh sini dengat Mr iZzo nk berceloteh skit..
Senah, ko tau..anak si Eton tu mengandong!
patot la aku xnampak anak dia skrg ni..
anak dia di kampung..umah nenek dia..
malu la tu..bapak baik, anak hampeh.. 
haaaaaa~ aku bukan nk mengata..aku ckp benda betol ni..
jiran aku kan sekampung dengan kg dia..

cerita diatas adalah rekaan semata-mata..hehe

kalau ye pun kita disituasi itu..
kita nampak atau tahu benda yg kurang menyenangkan
atau benda apa sekali pun..
jangan lah nak mengata orang..
jangan lah nk menyampai kan..

kalau suatu benda tu mengaibkan..xyah lah nk sebar2..
tak elok kot..

sama ja pon kalau kata bukan mengumpat, ckp benda betol..
still mengata hal orang kan?

aku tak paham betoi laaaaaaaaa