Showing posts with label neraka. Show all posts
Showing posts with label neraka. Show all posts

Monday, September 9, 2013

Mengukur Sebuah Cinta




Di hari perhitungan, ketika di Padang Mahsyar nanti Allah bertanya kepada kita: “Dari mana kau peroleh hartamu di dunia?” Kita akan menjawab, “Harta itu aku peroleh dengan kolusi dan korupsi, dengan memalsu dokumen, dengan mendapat komisyen riba.”

Allah bertanya lagi, “Apa saja yang telah engkau lakukan di dunia?”

“Ku hiasi hidupku dgn dosa dan nista, tak henti-hentinya ku cintai indah dan gemerlapnya dunia hingga aku dipanggil menghadapMu.”

Allah dgn murka akan menjawab, “Kamu benar!”

Bandingkan dgn seorang hamba lain yg ketika di Padang Mahsyar berkata kpd Allah:

“Tlh ku tahan lapar dan dahaga di dunia, tlh ku basahi bibirku dgn zikir, dan tlh ku curahkan waktu dan tenagaku utk keagungan namaMu, tlh ku hiasi mlm ku dgn ayat suciMu dan tlh ku letakkan dahiku di sejadah utk bersujud pd kebesaranMu.”

Dan Allah akan menjawab, “Kamu benar!”

Subhanallah, adakah kebahagian yg lebih dari itu? Ketika seorang hamba menceritakan amalnya dan Allah akan membenarkannya. 

Mahukah kita pulang nanti ke kampung akhirat dengan membawa amal yg boleh kita banggakan? Mahukah kita temui Kekasih kita sambil membawa amalan yg akan menyenangkanNya? 

atau sebaliknya.. nauzubillah. Ya Allah, tetapkanlah iman didadaku ini. Aku baca kisah diatas di Kitab Hayatus Shahabah, halaman 524-525. Moga menjadi penguat semangat dan muhasabah diri aku ini agar tidak tercicir dari jalan Allah. 





Wednesday, July 24, 2013

Kerana Tumit Kena Seksa Neraka...


Alhamdulillah berkesempatan dengar tazkirah tadi, meh Angah nak kongsi sikit. Penting ni, pasal tumit. Simple je kan? Pasal tumit tapi berat pelaksanaan dan kesannya.

Angah tak ingat apa hadis Nabi Muhammad yg Ustaz baca tadi, ia menyebut mengenai tumit. Manusia akan menerima azab seksa neraka sebab tumit kerana 2 perkara. Pertama amik wuduk tidak sempurna di kawasan tumit dan kedua tumit tidak sama semasa dalam saf solat.

Bab wuduk , dalam soal ini Nabi saw mengutuk mereka yang tidak sempurna wuduk. Maka sebaiknya kita umat Islam harus beringat antara satu sama lain kerana dalam soal yang kita anggap kecil atau remeh rupanya seksa dahsyat menanti kita. Doa minta berlindung daripada Allah hal yang tersebut.

Bila wuduk tidak sah, solat pun menjadi tidak sah. Jadi mari sama-sama kita sempurnakan wuduk kita. Jangan sekadar jirus je kaki, air memang rata tapi kemungkinan tidak kena pada rekahan tumit kita. Kulit kaki dan tumit kita tebal, ada yg merekah. Jadi kalau sekadar jirus, takut air tidak masuk celah2 rekahan tu. Bila jirus tu, usap la sampai rata.

Sama-sama kita perbaiki diri.. In Sha Allah (^_^)





Saturday, October 20, 2012

Cakap Tak Serupa Bikin

"Wahai anak Adam, janganlah kamu tergolong dalam golongan mereka yang suka melengah-lengahkan taubat dan memanjangkan angan-angan. Jangan kamu mengharapkan kebahagiaan akhirat tanpa beramal.

Memperkatakan perkataan ahli-ahli ibadah tetapi beramal dengan amalan munafik. Sekiranya diberikan tidak pernah merasa cukup. Sekiranya tidak memperoleh sesuatu, tidak mahu bersabar.

Menyeru kepa kebaikan tetapi tidak melakukan kebaikan. Mencegah kemungkaran tetapi masih bergelumang dengannya.

Mengasihi orang soleh tetapi tidak mahu bersama golongan mereka. Membenci golongan munafik tetapi kamu terdiri dari golongan mereka. Bercakap perkara yang tidak dibuat. Buat apa yang tidak disuruh. Meminta ditunaikan (janji-janji Allah) tetapi tidak menunaikan (hak-hakNYA).

Wahai anak Adam, setiap hari yang baru, bumi menegurmu dengan kata-kata 'Wahai anak Adam, engkau berjalan dipermukaanku dan setelah itu engkau akan disimpan dalam perutku. Engkau memakan sebanyak yang diinginkan ketika berada dipermukaanku kemudian engkau akan dimakan ulat di dalam perutku. Wahai anak Adam, aku ialah rumah yang sengasara. Aku ialah rumah yang bakal meninggalkan kamu keseorangan. Aku ialah rumah yang gelap. Aku ialah rumah bagi ular dan kala jengking. Oleh itu makmurkanlah (dengan amal soleh) dan jangan engkau runtuhkan daku.'"

(petikan Hadis Qudsi, Kitab Imam al-Ghazali:al-Mawa'iz Fil Ahadis al-Qudsian)

Aku logkn petikan hadis ini di blog aku untuk peringatan diri aku yg sentiasa lalai ini~ Ya Allah tetapkanlah imanku, lindungilah aku dari bersifat munafik~ amin! 


Sunday, August 5, 2012

Jangan Sia-siakan Kesempatan Yang Ada

" Menunda beramal soleh untuk menantikan kesempatan yang lebih lapang,termasuk tanda kebodohan jiwa "

sekejap jer dah separuh Ramadhan berlalu...sekejap sangat masa berlalu...ya, memang kita berasa masa berlalu terlalu pantas kerana kita sekarang berada di akhir zaman...aku teringat sesuatu tp tak pasti ianya hadis atau firman Allah yg berbunyi, bila kita rasa...seminggu terasa macam sehari, setahun macam sebulan, maka kita telah berada di akhir usia bumi, di akhir zaman...

berbalik pada ungkapan di atas yg aku ambil dari Kitab Al-Hikam,kata-kata hikmat Syaik Ibn 'Atha'illah as-Sakandari, penundaan atau tangguhan kita untuk melakukan ibadah atas sebab lebih mengutamakan urusan dunia dan terlupa terhadap ajal,kematian yg datang menjemput setiap saat menyebabkan lemahnya niat serta berubah tujuan kita beramal.

aku pun selalu macam tu..jadi beringat macam ni sekurang2nya dapat la refresh diri.. kata2 orang berilmu, kita ni selalu lupa,lalai, kena selalu di ingatkan..jadi aku amik pendekatan tulis kt sini..hehe.. sebab? aku selalu ngadap blog ni..jadi selalu la ternampak benda..insyaALLAH ia mengingatkn aku..

jangan terlalu lalai dengan urusan dunia sehingga menangguh urusan akhirat.. contoh yg selalu terjadi ialah solat.. selalu menanggung ,kadang2 dah dekat habis waktu baru kelam kabut nak solat...

ya Allah teguhkanlah iman kami, tetapkn lah iman kami, permudahkn lah kami untuk istiqamah dalam menunaikan ibadah padaMU..moga di pertengahan ramadhan ini kami menjadi hamba yg semakin taat beribadah,tidak mensia-siakan rahmat dan ganjaran mu yang dijanjikan dalam bulan barakah ini yaAllah...amin!



Friday, June 22, 2012

Anak Aset ke Syurga

tersentuh hati ini bila tengok dan dengar kata2 Ustaz Don dan Ustaz Azhar Idrus ni...
masih belum terlambat untuk aku berubah.. u-turn kembali cuba menjadi anak yg soleh
inysaAllah.. jom sama2 kita berusaha menjadi anak yg solah...


sumber video : YouTube