Showing posts with label pengalaman. Show all posts
Showing posts with label pengalaman. Show all posts

Saturday, March 23, 2013

Pengalaman bersama KRJ - Jemaah Islamiah part 2


sambungannya....

Perjalanan diteruskan, setelah barang diagihkan sama rata Angah dapat bahagian bawa beg. Angah kena bawa 4 biji beg. 1 galas depan, 1 galas belakang, 2 lagi kiri dan kanan. Bayangkan beg balik kampung tu di galas depan belakang kiri kanan, berjalan mendaki naik turun bukit selama lebih kurang 9 jam. Ya Allah peritnya rasa.

Kami sampai di kawasan perkhemahan lebih kurang pukul 7.30 malam. Terus selesaikan kewajiban solat maghrib dulu. Selepas itu, proses pemasangan khemah. selesai pasang khemah, kami diberi masa 1 jam untuk makan. Kena masak sendiri, makanan yang dibekalkan kena catu untuk 4 hari. Dengan keadaan yang sangat memenatkan, masak pun ala kadar ja setakat isi perut. Lagi pun kelengkapan yang kurang, dengan tiada sumber air (paip air tiada). Hanya berbekalkan air sungai. Elektrik pun tiada, tandas pun tiada. Memang betul-betul dalam hutan. Tiada sebarang kemudahan. Malam kami hanya diterangi pelita kabat.

Selesai makan malam, dalam pukul 9malam, kami diberi arahan berkumpul untuk solat Isyak, selesai solat kami diberi tazkirah dan taklimat tentang program ini. Keseluruhan jumlah peserta lebih kurang 85 orang, terdiri daripada 8 kumpulan. 1 kumpulan lebih kurang 10 orang. Urusetia 5 orang kalau tak silap. Salah sorangnya adalah komando.

Bermula malam itu juga, kami diberi tugasan untuk berjaga, kawan kawasan perkhemahan secara bergilir-gilir. 1 kumpulan 1 jam. Dalam tempoh berjaga sepanjang malam ini, abg komando tu akan menceroboh mana-mana khemah untuk gunting rambut kami, kumpulan mana yg boloskan/tak dapat kesan komando itu masuk akan didenda keesokan harinya.

Dan, sepanjang 3 malam kami berjaga secara bergilir-gilir, sentiasa berhati-hati, abg komando itu tetap berjaya boleh bolos masuk dan gunting rambut kami. Alhamdulillah kumpulan Angah bernasib baik sebab komando tu bukan masuk semasa kami berkawal. Terlepas lah dari denda. hehe. Dendanya push up 50 kali!!


bersambung.....

sumber cahaya kami di malam hari

sumber air bersih untuk minum dan masak termasuk mandi



baca PART 1 - Klik SINI



Sunday, March 10, 2013

Pengalaman bersama KRJ - Jemaah Islamiah part 1


Bila hari-hari dok dengar berita Lahat Datu, Angah teringat zaman masuk Kadet Remaja Jemaah Islamiah (KRJ) dulu. Tahun 2002 kalau tak silap Angah. Sebelum tertangkapnya pensyarah UUM yang terlibat dengan Jemaah Islamiah dulu, apa namanya Angah pun tak ingat dah.

Tak tahu la Angah mana silapnya, apa yang salahnya. Apa kes sebenarnya dengan Jemaah Islamiah ni Angah pun tak tau.. tau-tau jer pensyarah yang selalu bawa Angah dan kawan-kawan keluar ni tertangkap. Apa jadi selepas tu pun tak tau sebab terputus disitu saja.

Start join KRJ bila pensyarah UUM ni datang bawa kami (geng asrama) join aktiviti diorang. Antara antivitinya, main bola, memanah, berkuda, berenang, tazkirah/usrah dan riadah. Yang Angah nk kongsi ni aktiviti luar KRJ yang kali pertama dan terakhir Angah join. Latihan di satu kawasan di negeri Pulau Pinang. Mana kawasan tak ingat dah aih..lupa dah.. tp kat Penang la..pengalaman yang tak dapat Angah lupakan sampai sekarang.. perit!!!

kami dijanjikan dibawa jalan-jalan ke Pulau Pinang, seramai lebih kurang 40 orang (satu bas),  tetapi sebaliknya, kami dibawa ke tempat lain, tak sangka pulak nak kena masuk HUTAN!! masing-masing dah menggelabah, dah pakai cantik2, hemsem2, takkan masuk hutan.. tapi apa boleh buat, kena ikut je la sebab datang dengan diorg..naik transport diorang.. ikut jer lah..

kami sampai ke satu kawasan hujung bukit dalam pukul 10 pagi, turun je dari bas, kami diagihkan barang-barang keperluan seperti alatan masak, makanan, kelengkapan berkhemah dan lain-lain. Group Angah ada 8 orang, bayangkan masing2 dah bawa beg pakaian. Ini nak kena bawa lagi barang2 yang diorang bagi. Jadi, kitorg pun agih-agih lah sama rata, bawa sorang sikit.

Selepas diberi sedikit taklimat, baru kami tahu, kami bukan nak berjalan makan angin, tapi kami akan ikut satu latihan. Latihan selama 4 hari 3 malam. Selesai taklimat, maka bermulalah perjalanan kami ke kawasan perkhemahan.

kami kena berjalan redah hutan, naik turun EMPAT biji bukit untuk sampai ke kawasan perkhemahan. Bertolak dalam pukul 10.30pg, sampai ke destinasi dituju pada jam 7.30 malam. bayangkan, perjalanan yang lebih kurang 9 jam lebih, letihnyer lah. Sepanjang perjalanan tu, berhenti rehat 2 kali jer, 1st berhenti makan tengah hati dan solat zohor, rehat kedua masa solat asar...


bersambung......




Thursday, September 27, 2012

Dunia Baru, Kehidupan Baru, Rutin Baru...

Sekejap je masa berlalu, sedar tak sedar hari ni dah 17 hari aku bergelar sorang ayahanda. dengan memegang title baru tu, bertambah la chapter baru dalam kehidupan aku. Dulu berdua, kini bertiga. Banyak benda kena belajar, banyak pengalaman baru yg akan aku tempuh. Rutin harian pun berubah.

Aku ni penggeli skit orangnyer..hehe (poyo je).. series, tengok berak budak pn..eeeeiiiiiiwekkk... tapi sejak ada anak ni, geli tu hilang dengan sendirinya. Sebelum dapat anak dulu dok fikir gak, camner la nk tukar pampers anak nanti.. geli weh..takkan nak biar isteri buat semua kn..tak patut gak..mesti aku kena buat juga..sekarang ni dah tak jadi masalah dah, dah tahu dah camner nk buat semua tu.. kerja Allah, Allah bg sesuatu tu cantik dah..semua aturan Allah sempurna. kita? kita hanya perlu berdoa, usaha, tawakkal.. (^^,)

sekarang ni Zayyan dah mula pandai nak orang tidurkan dia dah.. sebelum ni,ibu dia bg susu, then letak kt tempat tidur, nanti Zayyan terus tidur je..tapi sekarang dah pandai nak orang dodoikan dulu.. tak pun nk orang pegang sampai dia tidur baru boleh letak.. kalau tak, karaoke dengan highnote! hehe

Alhamdulillah, syukur pada Allah atas semua ini...kehidupan baruku, rutin harian baru, pengalaman baru.. permudahkanlah urusanku yaAllah~ amin! (^^,)

muhammad izz zayyan rizqi