Showing posts with label rasulullah. Show all posts
Showing posts with label rasulullah. Show all posts

Sunday, January 4, 2015

Teater Tahajjud Cinta, Sirah Rasulullah

Jumaat lepas, aku sempat tonton teater Tahajjud Cinta, Sirah Rasulullah di Istana Budaya bersama rakan-rakan #kelabbloggerbenashaari. Pertama kali aku tengok pementasan teater ni. Teruja giler aku! Sebelum ni aku pernah masuk tengok konsert je.



SIRAH RASULULLAH TAHAJJUD CINTA merupakan satu-satunya produksi pementasan teater Islam yang pertama di Asia Tenggara yang akan memaparkan sejarah hidup Rasulullah S.A.W bersempena menyambut MaulidurRasul. Malah skrip dan konsep persembahan ini telah pun diluluskan oleh pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Selain membariskan nama-nama besar industry seni tempatan dan Indonesia, SIRAH RASULULLAH TAHAJJUD CINTA menggabungkan 20 orang pelakon utama, 80 orang pelakon tambahan, 15 orang pemuzik yang akan bermain secara ‘live’ dan 6 orang penyanyi latar.

Antara artis yang turut terlibat ialah Datuk Siti Nurhaliza, Amy Search, Awie, Tegar, Ellie Suriaty, Datuk Rahim Razali, Umie Aida dan Beto Kusyairy.

Antara tarikan ialah set dan props pentas pementasan ini akan mengikut keadaan sezaman yang terdiri dari 12 set pentas dan 20 jenis props.







Teater Sirah Rasulullah Tahajjud Cinta mula ditayang ,
Tarikh    : 3 hingga 6 Jamuari 2015
Waktu   : 8.30 malam
Lokasi   : Panggung Sari, Istana Budaya , Kuala lumpur
Penerbit : Amazon Entertainment Productions Sdn Bhd

Harga tiket : RM53 , RM103 , RM203 , RM253 , RM403. Untuk tempahan secara online : www.airasia.redtix.com.

Apa tunggu lagi, beli tiket, pergi lah tengok teater ni. Berbaloi sangat. Sesuai untuk seisi keluarga, kita dapat meningkatkan rasa sayang dan cintakan Rasulullah. Tengok macam mana Rasulullah berjuang menegakkan agama Islam. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ



Monday, January 28, 2013

Menuntut Ilmu vs Beribadah


Angah ada terbaca tentang tuntut ilmu dan beribadah ni... Menuntut ilmu itu wajib! Beribadah juga wajib! tetapi mana yang didahulukan? mana yang lebih afdal(lebih baik)?

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda : ''Satu bab yang dipelajari seseorang lebih dicintai Allah daripada 100 rakaat solat sunat''

Ini menunjukkan betapa menuntut ilmu itu lebih besar ganjarannya berbanding amal ibadah. Malah Allah sebenarnya lebih suka kepada para penuntut ilmu berbanding ahli ibadah.

Nak beribadah kena ada ilmu, nak beramal kena ada ilmu.. tanpa ilmu, macam mana nak beribadah? betul tak? simple kan? tetapi ramai dikalangan kita malas nak menuntut ilmu~ hmmm..






Thursday, January 24, 2013

Selawat pada Junjungan Besar Muhammad S.A.W

sempena hari Maulidul Rasul ini, jom sama-sama kita perbanyakkan selawat pada junjungan besar Nabi kita, Nabi Muhammad S.A.W.  Bismillah~






Saturday, January 19, 2013

Jangan bazirkan kehidupan...

Hidup didunia ini singkat sahaja. Angah teringat kisah sahabat bertanya pada Rasulullah, bilakah akan berlaku kiamat, Rasulullah menunjukkan isyarat 2 jari dan berkata itulah jarak masa antara hayat dunia dan hari akhirat. Ya Allah, singkatnya masa yang ada. Cukupkah amal yang akan aku bawa.. Subhanallah..

Dunia ini hanya persinggahan untuk kita mencari bekalan yang hendak dibawa ke akhirat nanti. Akhirat adalah kehidupan yang abadi.Kita adalah hamba Allah, kalau dah nama hamba,usahlah berlagak sombong seperti bos. Lakukanlah amal ibadah kepada Allah, Maha pencipta pemilik sekalian alam.

Jangan singkatkan hidup didunia dengan pertelegahan, kebencian, perbalahan, peperangan dan sebagainya.

Hargailah masa. Jangan bazirkan masa dengan membuat perkara yang tidak berfaedah dan kemunkaran dimuka bumi Allah ini. Ingat pesan Allah, beramal ibadahlah.. (^^,)

Peringatan buat refresh diri Angah, juga Angah kongsi dengan rakan semua...






Monday, May 14, 2012

Saya Sayang Mak Saya


Hadis Sahih Bukhari menjelaskan, seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW,maksudnya : 'Siapakah yang wajib kita hormati dan kasihi selepas Allah SWT dan Nabi? Jawab Nabi, Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Selepas itu? Ibu kamu. Dan kali keempat lelaki itu bertanya 'selepas itu'?' Jawab Nabi, ayah kamu.

Wednesday, April 25, 2012

Cara Rasulullah Jaga Kesihatan | Petua Imam Syafie



Petua Imam Syafie


Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakan mata1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

Doa.
Zikir.
itulah kekuatan seorang muslim :)

Friday, April 20, 2012

Biodata Nabi Muhammad S.A.W

mari sama2 kita amik tahu..wajib tahu..
biodata Rasullullah..Nabi Muhammad s.a.w

masih ramai antara kita yang tidak tahu biodata Nabi kita..
jom sama-sama kita tengok biodata Nabi kita..


Thursday, April 5, 2012

Garis Masa Rasullullah | Wajib Tahu

berapa ramai yang masih tidak tahu kisah Nabi kita yg tercinta...
berapa ramai yang mahu amik kisah pasal Nabi kita...
berapa ramai yang berusaha mencintai Nabi kita...
semestinya tak ramai kan? termasuk la aku..
lalai dengan dunia... jadi petang ni
marilah sama-sama kita luangkan masa sikit tengok carta
garis masa perjalanan hidup Nabi Muhammad s.a.w

klik gambar untuk besarkan

Thursday, March 22, 2012

Muhasabah Diri - Adab Terhadap Rasullullah s.a.w



i) Allah telah mewajibkan setiap mukmin untuk hormat terhadap Nabi Muhammad S.A.W seperti yang ditegaskan dalam firman Allah :
“ Wahai orang-orang yang beriman janganlah kamu mendahului Allah dan Rasul-Nya.....”
( Al-Hujurat 49:1 )



ii) Sesungguhnya Allah mewajibkan orang yang beriman untuk taat dan cinta kepada Rasullullah seperti di dalam firmannya :
“ Wahai orang yang beriman, taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul...”
( Muhammad 47:33)



iii) Allah menjadikan Rasullullah sebagai pemimpin dan hakim seperti dalam firmannya :
“ Sesungguhnya kami telah menurunkan kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah wahyukan kepadamu.....”
( An-Nisa’ 4:105 )



iv) Allah telah menetapkan bahawa Rasullullah adalah manusia terbaik akhlak dan budi pekertinya. Beliau memiliki kesempurnaan diri dan jiwa sehingga beliau merupakan makhluk yang paling baik dan sempurna.
Beberapa cara beradab kepada Nabi Muhammad S.A.W antaranya :
  • Hendaklah mentaati Nabi Muhammad S.A.W di samping mengikuti jejak langkahnya dalam urusan dunia dan agama.
  • Menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai orang yang paling dicintai, dihormati dan diagungkan dari seluruh makhluk Allah.
  • Mengagung dan menghormati Nabi Muhammad S.A.W apabila namanya disebut dan berselawat serta salam ke atasnya, mengakui kebenarannya dan menghargai sifat-sifatnya.
  • Membenarkan segala yang dibawa oleh Nabi Muhammad S.A.W samada soal agama dan dunia
  • Merendahkan suara di makam dan masjidnya bagi yang berpeluang menziarahinya.
  • Mencintai para salihin dan para pengikutnya kerana mereka mencintai Nabi Muhammad S.A.W serta memusuhi golongan fasiq kerana mereka membenci Nabi Muhammad S.A.W.
( Rujukan : Bimbingan Mukmin )



Tuesday, October 4, 2011

Rasulullah S.A.W

assalamualaikum w.b.t

meh kita luangkan masa seketika saksikan video ini...
kadang2 kita lalai dan lupa..leka dengan urusan dunia..
jom refresh~ (^^,)

Thursday, April 28, 2011

Kelebihan Surah Al Mulk

assalamualaikom (^_^)
pagi2 ni, jom langkan masa 10 minit..
kita hayati bacaan Surah Al Mulk yang
disampaikan oleh Sheikh Mishary Al asafy


Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur.

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud:"Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

Monday, April 25, 2011

Sifat Redha

السلام عليكم

selamat pagi dan hari isnin ye (^_^)
moga semua rakan2 sihat la hendakNya ye..
mohon padaNya dipermudahkan segala urusan
dunia dan akhirat..amin..

pagi ni Mr iZzo nk biacakan mengenai Redha..
untuk muhasabah diri Mr iZzo sendiri..
dapat juga memperingati diri sendiri..
boleh juga kongsi dengan rakan-rakan semua..

Redha ialah sifat makrifah dan mahabbah kpd Allah s.w.t. 
Pengertian Redha ialah kita terima apa saja yg diberi oleh Allah dengan rasa senang hati

Redha terhadap Allah ada 2 :
i-redha menerima peraturan (hukum) Allah yang 
dibebankan kepada manusia
ii-redha menerima ketentuan Allah tentang 
nasib yg kena pada diri kita

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
" Demi Allah yang jiwaku ditangannya !Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin . Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya ".
( Riwayat Muslim )

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud :
" Allah redha kepada mereka dan mereka redha kepadanya, yang demikian itu bagi orang yang takut kepada Tuhannya ". ( Al-Bayyinah : Ayat 8 )

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud :
" Bila Allah cinta kepada sesuatu kaum, mereka akan diuji . Barang siapa redha menerima ujian maka redha pula kepadanya dan barang siapa yang murka, maka Allah s.w.t. pun murka kepadanya".
( Riwayat Tirmidzi )




Mr iZzo kata : kredit to www.al-azim.com. Mr iZzo rujuk disana(^^,)