Showing posts with label taubat. Show all posts
Showing posts with label taubat. Show all posts

Saturday, October 5, 2013

Mengejar duniawi...


Alkisahnya aku terjaga lewat pagi tadi.. terkejut bangun, tengok jam dah pukul 8.45 pagi. Subhanallah! Lewatnya aku bangun! terus terlintas di kepala aku, argghhh, lewat masuk kerja! Kelam kabut aku pergi mandi, siap-siap untuk pergi kerja.

Masa tengah siap-siap tu, tiba-tiba terdetik sesuatu dihati ini.. Ya Allah, ampunkan hambamu ini Ya Allah.. aku belum solat subuh! Aku pun qada' solat subuh dengan segera.

Dalam perjalan ke ofis tadi, ada sesuatu bermain dibenak hati dan fikiran ini.. betapa lemahnya iman aku ini.. betapa lalainya hati aku ini.. aku lebih kejarkan duniawi yg sementara ini. Aku bergegas untuk pergi kerja kerana terlewat TAPI aku tidak kalut, boleh relax je lewat subuh.. Subhanalllah... Ampunkan aku dosa dan kealpaan ku ini Ya Allah..

Hmmmm.. kita boleh kelam kabut sebab duniawai tapi kenapa tidak kelam kabut bila lewat solat? Tandanya aku masih mengalami masalah hati...

AMPUNKAN DOSA-DOSA KU YA ALLAH....

ikhtibar buat rakan-rakan, agar tidak jadi sebegini.. sama-sama muhasabah diri .. akhirat yang kekal perlu diutamakan, bukan duniawi yg sementara ini...








Friday, December 14, 2012

Sentiasa Muda Untuk Berbuat Dosa

Assalamualaikum w.b.t , salam jumaat penghulu segala hari... # kelebihan hari jummat

Harap tajuk di atas menyedarkan diri aku sendiri dan semua sahabat yang terumbang ambing di dunia fatamorgana ini. Kita sentiasa muda untuk melakukan dosa tetapi tidak pernah merasa tua untuk kembali ke jalan yang benar atau bertaubat.

mengapa begitu? sebabnya orang yang memandang kebesaran dunia akan merasa kecilnya akhirat. Padahalnya kita lupa, lalai, leka dengan hal-hal dunia. Kita lupa yang Akhirat jauh lebih baik dan lebih kekal. Kita perlu memandang/ambil berat perihal akhirat. Orang yang memandang kebesaran akhirat akan merasa kecilnya apa yang ada di dunia.

marilah sama-sama kita muhasabah diri, perbaiki diri (^_^)






Thursday, February 23, 2012

Pegang Babi Tak Dosa

aku tertarik dengan gambar bawah ni...
dapat dari Oh!Media kat facebook.. (^^,)



pegang babi tidak berdosa sebab babi hanya najis berat. Boleh disertu semula.
bila dah pegang babi atau anjing kena samak.

Tapi bila pegang tangan bukan mahram adalah HARAM dan berdosa besar.
bak ayat Oh!Media, Basuk tak boleh, samak pun tak boleh, apa pon tak boleh!
kecuali bertaubat memohon keampunan ALLAH s.w.t

TAPI jangan saja-saja pi pegang babi/anjing..ia boleh mengundang fitnah dalam masyarakat.
kalau takde sebab tak payah la dok pegang babi/anjing...

lagi hina sentuh bukan mahram dari sentuh babi
sama-sama beringat lah ye...(^^,)