Showing posts with label tertib. Show all posts
Showing posts with label tertib. Show all posts

Thursday, April 21, 2011

Adab dan Sabar

سْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Barang siapa tidak ada adab, bererti dia tidak ada ilmu. 
Barang siapa tidak ada kesabaran bererti dia tidak ada agama. 
Dan barang siapa tidak ada sifat warak,
 bererti dia tidak dengan Tuhannya - (Hasan Basri)

pagi2 ni jom musahab diri sikit..(^_^)
adab dan sabar..
dengar macam mudah jer kan?
tapi nk mengamalkannya xsemudah yg perkataannya..

memang dari kecik kot kita dah di ajar adab oleh org uta kitakn..macam2 org tua kita ajar utk jadi orang yg beradap ni..antaranya adab makan, adab dalam pergaulan, adab berbicara, adab bila pergi umah orang, macam2 lagi lah..
kadang-kadang tu benda tu simple je..
tp kesan amatlah mendalam..

sabar..
satu perkara yang amat amat besar makna dan kesannya..kesabaran punya miracle pergghh..superb! baik disisi manusia mahupun disisiNYA..kalau semua manusia tahu sabar,mesti la xdernya berlaku bunuh,penderaan,hon dikala jem! hehe
ye dak? ye la kan? (^_^)

kredit pic - www.darussyifa.org